اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸

کلمات کلیدی
معاون وزیر کشور:

دولت بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای قطار شهری تبریز هزینه کرد

دولت بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای قطار شهری تبریز هزینه کرد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: دولت تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه متروی تبریز از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای پرداخت کرده است.

مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در آیین افتتاح فاز سوم خط اول قطار شهری تبریز افزود: برای تکمیل خطوط اول و دوم قطار شهری تبریز تاکنون یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت منتشر شده است.

وی گفت: با افتتاح ۷.۲ کیلومتر دیگر از خط اول متروی تبریز، تمامی مسیر ۱۷.۲ کیلومتری این خط در حال ارائه خدمات به مردم این کلانشهر است.

وی اضافه کرد: فاز سوم خط یک متروی تبریز در حد فاصل میدان ساعت تا لاله به طول ۷.۲ کیلومتر افتتاح شد و این خط به طول ۱۷.۲ کیلومتر با دارابودن ۱۸ ایستگاه با تعریف سه فاز از منطقه ائل گلی آغاز شده و تا منطقه لاله ادامه دارد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه متروی شهر تبریز دارای چهار خط مصوب به طول ۶۹ کیلومتر است، اظهار کرد: عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری تبریز از محله قراملک در غرب تبریز شروع شده و این خط در نهایت به نمایشگاه بین المللی در شرق تبریز ختم می شود و طول این خط ۲۲.۴کیلومتر و شامل ۲۰ ایستگاه است که دارای پیشرفت ۱۵ درصدی می باشد.

وی اضافه کرد: از محل  ۳۱۵ واگن (۶۳ رام) قرارداد منعقده با کارخانه پوژن چین، ۱۰۰ واگن تحویل گرفته ایم که از این تعداد ۴۰ واگن ( ۸رام قطار ) تحویل سازمان قطار شهری تبریز شده است.

وی گفت: بقیه واگن ها نیز در کارخانه ایریکو بصورت ساخت داخل در دست انجام است که عملیات ساخت و رنگ بدنه ۴ رام پایان یافته و در مرحله تست می باشد.

جمالی نژاد افزود: از محل طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرها هم ۱۲۵ دستگاه واگن برای متروی تبریز در نظر گرفته شده است.

با حضور رییس دفتر رییس‌جمهوری، فاز سوم خط اول متروی تبریز با ۷.۲ کیلومتر طول و هفت ایستگاه به بهره‌برداری رسید.

خط اول مترو به طول ۱۷٫۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد. تا به امروز تنها ۱۲ کیلومتر از خط اول قطار شهری تبریز فعالیت می کرد. / ایرنا

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.