شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left رئیس جمهور: رشد ۴۰ درصدی صادرات در یکسال گذشته/ باید… بازگشت

رئیس جمهور: رشد ۴۰ درصدی صادرات در یکسال گذشته/ باید به رفع موانع صادرات توجه شود

رئیس جمهور رشد ۴۰ درصدی صادرات را نشانه عزم فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات دانست گفت: تمام تلاش باید در جهت رشد و تولید فن آوری پایه باشد و باید نسبت به رفع موانع صادرات آن توجه شود.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در آیین روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: توفیقی است برای من که امروز در جمع تجلیل از برترین های این عرصه حضور دارم و از همه عوامل و بویژه فعالان عرصه صادرات که افتخارات برای کشور به ارمغان آوردند قدردانی می کنم.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد رشد صادرات در سال گذشته نشان از عزم فعالان اقتصادی است که می‌خواهند صادرات در کشور رشد یابد و این نشست نمادی از توجه به صادرات و صادرکنندگان به شمار می رود.

رئیس جمهور گفت: باید سهم خود را در ترانزیت کالا و گردش پولی مالی و اقتصاد منطقه و حق ایران اسلامی که حق والایی است دنبال کنیم؛رشد اقتصادی در کشور شدنی است و این شعار نیست.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ما زیربناهای رشد اقتصادی و تولید را در کشور داریم و باید برای در این مسیر موانع را باید از پیش رو برداشت و فعالان اقتصادی هم با انگیزه و همگرایی خود در این مسیر گام بردارند. رشد اقتصادی امری است که اتفاق می افتد این دشمن را عصبانی کرده است و تمام این تحریم ها همه برای این است که کشور رشد نکند تولید نداشته باشد و صادرات نداشته باشد و کشور مصرف کننده باشد.

امروز جنگ اراده هاست

رئیس جمهور افزود: دشمن نمی خواهد ما رشد کنیم و به همین دلیل آشوب و بلوا ایجاد می کنند؛ تمام جاهایی که شما باشید و بازاریابی می کنید، دشمنان می خواهد کاری کنند که کالای شما بازار نداشته باشد. این جنگ اراده‌هاست یک اراده نمی خواهد ملت ایران رشد کند و حرفی در تولیدات و صادرات داشته باشد اما ایران تلاش می کند با عرضه تولیدات با کیفیت بازار را فتح کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: این امروز جنگ اراده هاست و نشان دادیم که متوقف نمی شویم.

رئیس جمهور به اتفاق های خوب در زمینه رشد اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان همه تلاش خود را می کنند که کشور مولد نباشد و فقط مصرف کننده باشیم در حالی که با وجود تحریم ها افتخارات بزرگی در عرصه صادرات شاهد هستیم.

وی ادامه داد: رشد ۴۰ درصدی صادرات نشان از عزم جدی فعالان اقتصادی کشور است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی اظهار داشت: کارگروه‌های مرتبط با صادرات باید به نظرات صادرکنندگان بیش از دیگران توجه کنند و بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابل توجه است و آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال به همه ما فرمودند، این است که تمام تلاش باید در جهت رشد تولید دانش پایه و فناوری پایه باشد و دانشگاه در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و غیره قرار گیرد و به صنعت و بازار ضمیمه شود.

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد ما دانش و فناوری پایه باشد منجر به افزایش تولیدات و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری شده و کالای کارآمد به منطقه عرصه خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمار پنج درصدی رشد تولید، رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است که وزیر صمت بیان کرد؛ همین طور رشد در حوزه شرکت‌های بورسی و کاهش نرخ بیکاری ، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه همه و همه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است.

آیت الله رئیسی این را هم اضافه کرد، اگر می‌گوئیم رشد اقتصادی به بیش از پنج درصد داریم، به طور یقین دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد که هدف‌گذاری شده قابل دسترسی است و زیربنای این امر در کشور وجود دارد.

رشد اقتصادی دشمن را عصبانی کرده است

وی بر امکان پذیر بودن تلاش تولیدکنندگان در عرصه صنعت و کشاورزی رشد اقتصادی امکان پذیر تاکید کرد و گفت که این مسأله دشمن را عصبانی کرده است و وقتی شما می‌خواهید حرف اول را در منطقه بزنید آنها عصبانی می‌شوند.

رئیس جمهور به احیا بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: کارخانه‌ای را دیدم با خاک یکسان شده و تولیدکننده مجدد آن را احیا کرده است و این روش ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، افزایش صادرات و مثبت شدن تراز تجاری و صادرات نفتی و غیر نفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند؛ بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد.

صادرکنندگان افسران دور زدن تحریم ها هستند

آیت الله رئیسی خطاب به تمام تولیدکنندگان و صادرات کنندگان گفت که شما افسران دور زدن تحریم‌ها هستید. ما با پشتوانه مهندسان، تولیدکنندگان و صنعتگران خود حرف می‌زنیم. دیروز شما در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودید و امروز در نیویورک و سمرقند می‌گویند نمی‌شود تولیدات نظامی خود را به ما بفروشید؟ می‌گویند صنایع نظامی شما پیشرفته است و با تمام دنیا فرق می‌کند.

دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد

رئیس جمهور ادامه داد: احیای کارخانه‌ها از سیاست دولت است و این مسیر ادامه دارد و معتقدیم که دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد و هیچ سفیری از ما در خارج از کشور نباید دغدغه مسایل اقتصادی جزو مساله اول باشد.

رئیس جمهور خطاب به حضار گفت: تهدید و تحریم را بیشتر در صنعت نظامی و هسته‌ای داشته‌ایم یا در صنعت خودروسازی؟ چرا امروز صنایع هسته‌ای و نظامی در حوزه‌های مختلف ما به نقطه‌ایی رسیده است که امروز ما در منطقه و جهان حرف داریم. معلوم است که انسان‌های بااراده‌ای و جوانان برومندی و زنان و مردانی بوده‌اند که شبانه‌روز تلاش کرده‌اند مانند یک میدان نبرد در تولید با دشمن نبرد کردند. میدان مبارزه است و آنها نمی‌خواهند شما دست برتر را داشته باشید.

آیت‌الله رئیسی افزود: بسیاری از کالاها را حاضر هستند که به ما بدهند اما فرمول تولید این کالا را به شما نمی‌دهند. در مذاکرات هم این موضوع را عنوان می‌کنند. ما می‌گوییم می‌خواهیم خودمان تولید کنیم آنها می‌گویند نمی‌شود و فرمول را به شما نمی‌دهیم. اینکه چرا کالا را به ما می‌دهند اما فرمول آن را نمی‌دهند به این دلیل است که نمی‌خواهند شما مستقل باشید.

رئیس جمهور عنوان کرد: سفره‌ای که ما ایرانی‌ها داریم و کالاهایی که دور سفره ما است برخی از این کالاها را آنها اراده کنند و جلوی آن را بگیرند از فردا چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. وقتی می‌گوییم کالاهای اساسی به همین معنا است. کالای اساسی یعنی چیزی که سفره مردم بند به آن است. جوجه یکروزه، تولید بذر، نهال، تولیدات هیبریدی، کالای اساسی یعنی آنچه که ما را محتاج دیگران نمی‌کند و ما را روی پای خودمان نگه می‌دارد، را نمی‌خواهند به ما بدهند. و ما باید بگوییم که خودمان می‌خواهیم این کالاها را تولید کنیم.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: من در هر کارخانه و کار دانش بنیادی که وارد می‌شوم ابتدا سوال می‌کنم که چرا از مواد آن مربوط به خارج از کشور است و می‌گویند ۱۰۰ درصد برای خودمان است. می‌گوییم آیا کار تجاری‌سازی‌تان انجام شده، به تولید انبوه رسیده‌اید، توانسته‌اید بازار پیدا کنید؟ اینها کارهای دولت است.

تصمیمات لحظه ای کنار گذاشته شود

رییس‌جمهور تاکید کرد که قابل پیش بینی شدن تولید در گروی ثبات و هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظه‌ای کنار رود، تولید رشد بیشتری خواهد یافت و در این راستا تصمیمات باید متقن و دارای ثباتی باشد که به بازار و عرضه کالا ثبات دهد.

آیت الله رئیسی گفت که امروز کیفیت حرف بالایی را می‌زند و مهم است که کار از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دستیابی به رشد اقتصادی در گروی صادرات در کشور است‌، همانطور که ملت در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در این جنگ تحریمی نیز تاکنون سرافراز شده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به بازدیدهای خود از شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی کارخانه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم، اظهار داشت: یکی از محورهای نشست ها در سفرهای استانی نشست با تولید کنندگان و صادرکنندگان بوده است و حتی در سفرهای در خارج از کشور نیز با فعالان اقتصادی نشست داشته ام؛ آنها مشکلات و دردهای خود را به من می‌گویند ما با دوستان آقای فاطمی امین و همکاران وی می‌نشینیم و صحبت‌های آنها را گوش می‌کنیم بنای ما پیگیری رفع موانع و مشکلات آنها است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و همه وزارتخانه‌ها باید مشکلات را پیگیری کنند و کاری که گفتیم یعنی هدایت، حمایت، نظارت صورت بگیرد. ما یقین داریم فعالان اقتصادی، جوانان و زنان و مردان ما در این عرصه خودشان فعال هستند فقط باید مانع را از پیش راه آنها برداشت.

تمرکز دولت باید بر مقررات زدایی باشد

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات را و موانع، تصمیمات لحظه ای، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها است. صادرکننده و تولیدکننده باید کارش با پیش‌بینی باشد. یک کشاورز باید بتواند پیش‌بینی کند، بذری که امروز در زمین می‌کارد، وقتی محصول به دست او رسید خرید آن تضمین شده است و بتواند دخل و خرج خود را کاملا حساب کند.

رئیس جمهور تصریح کرد که تمرکز دولت بر مقررات زدایی است،مقرراتی که دست و پا گیری که صادر کننده را متوقف می کند برداشته شود و در این مسیر مجلس هم اعلام آمادگی کرده که برخی از قوانین مانند تعهدات ارزی که مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده اصلاح کند که این خوب است و وزیر صمت و همکارانش این موضوع را دنبال کنند و با همکاری مجلس مساله تعهدات ارزی را رفع کنند.

فعال شدن رایزن بازگانی و تجاری

رئیس جمهور به برگزاری شورای عالی اقتصاد برای تصمیم گیری های درست و به موقع اشاره کرد و گفت: هر جا لازم باشد که رایزن تجاری و سیاسی فعال شود باید توجه شود زیرا خیلی‌ها ظرفیت‌های ایران را نمی‌شناسند و کار مراکز تجاری شناسایی و تعریف آن است. همچنین حجم و کیفیت صادرات بسیار اهمیت دارد و نشان دهنده قدرت اقتصادی کشور است و بسیاری از موفقیت‌های اقتصادی، سیاسی و فنی در کشور ناشی از افزایش صادرات است.

وی در ادامه بر فعال کردن بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه تجارت تاکید کرد و گفت که این می‌تواند بازار صادرات را رونق دهد و یکی از اقدامات دولت در ماه‌های اول ارایه بسته‌ای برای حل مشکلات اقتصادی صادرکنندگان بود که ابلاغ و منجر به خرسندی بسیاری از صادرکنندگان شد. حال دولتمردان و نمایندگان مجلس مصمم به رونق تولید و صادرات نفتی و غیر نفتی در کشور هستند و صادرکننده باید احساس کند کارش مورد حمایت است. خواست رهبری از ما و شما این است که کار مضاعف در کشور صورت گیرد و ما می‌توانیم به جایگاه برتر برسیم و با تلاش شما امکان تحقق رشد بیشتر و تحقق صادرات بیشتر نیز وجود دارد و می‌توانیم به جایگاه اصلی خود که مورد غفلت دشمن بوده است برسیم.

آیت الله رئیسی به موضوع گردشگری سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این زمینه حرف برای گفتن داریم و این موضوع مهم است که باید توجه شود و به جلوگیری از خام فروشی هم گریزی زد.

جایگاه تجارت و صادرات در برنامه هفتم توسعه

رئیس جمهور به جایگاه تجارت و صادرات در برنامه هفتم هم اشاره کرد و گفت که این موضوع مهم است و در این برنامه به آن توجه ویژه خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: از نکات بسیار مهم دیگر در این ارتباط بازاریابی و عرضه کالا رعایت خلق و خوی ایرانی و کار با اتقان و به قول شما استاندارد و کالای قابل رقابت و کالایی که از کیفیت بالا برخوردار است و این شرط موفقیت ما در صادرات است. امروز کیفیت حرف بالایی را می‌زند چراکه هرچه کالا از کیفیت بالایی برخوردار باشد، می‌تواند بازار بهتری داشته باشد و کالای ایرانی را انسان در هر کجا می‌بیند باید بداند که از کیفیت لازم برخوردار است

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: البته تجارت و سودبردن و انتفاع امر درستی است و باید هم باشد اما انتفاع باید در پرتوی ارائه یک کار باکیفیت باشد. بسیار مهم است که کار از کیفیت لازم برخوردار باشد و نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. کیفیت کالا نقش بسیار مهمی و اساسی دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دستیابی به رشد اقتصادی در گروه افزایش تولید و صادرات در کشور است. نقش شما در این ارتباط نقش بسیار مهمی است. همچنانکه در جنگ تحمیلی ملت ما سرافراز شد در این جنگ تحریمی هم ما تاکنون به لطف خدا سرافراز شدیم و بعد از این هم با اراده و حضور شما سرافرازتر خواهیم شد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمنان از شسکت تحریم ها سخن می گویند، اظهار داشت: خودشان رسما اعلام کردند که فشار حداکثری به جمهوری اسلامی به شکل مفتضحانه‌ شکست خورده است. این حرف سخنگوی رسمی آمریکایی‌ها است. آمریکایی‌ها اعلام کردند فشار حداکثری ما شکست خورده است. مشخص می‌شود کسانی که در این عرصه فعال هستند توانسته‌اند پیروزی‌های خوبی را کسب کنند.

رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات از ۵ صادرکننده برتر به نمایندگی از ۵۷ صادرکننده برتر سال تجلیل کرد.

انتهای پیام/

mdi-tag سید ابراهیم رئیسی mdi-tag رئیس جمهور
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
5399
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۲:۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو