اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸

داستان زندگی یک پدر شهید

«خروج» فیلم جنجالی حاتمی‌کیا

«خروج» فیلم جنجالی حاتمی‌کیا

«خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران شد. تازه‌ترین ساخته حاتمی‌کیا داستان مردی است که در روستایی مشغول کار است، او پدر یک شهید است و طی اتفاقاتی که بر سر آب روستا افتاده صدمات زیادی را متحمل شده است.

فرامرز قریبیان در فیلم نقش اصلی را برعهده دارد که بعد از مدت‌ها با بازی در این فیلم به سینما بازگشته است. قریبیان کارنامه درخشانی در حوزه سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد.

نشست خبری فیلم «خروج» با حضور کارگردان، حبیب‌والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قربیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه‌های ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه) با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

خسرو نقیبی منتقد درباره «خروج» گفت: جایگاه حاتمی‌کیا در این سال‌ها در سینمای ایران تثبیت شده است و تردیدی نیست، بعد از یک سه‌گانه که حال و هوای اکشن‌تری داشت فیلم تازه یک تغییر جهت و راه تازه است و یادآور دوره دیگری است. دوره‌ای که «موج مرده» را ساخت. رگه‌های وسترن در تازه ترین ساخته حاتمی کیا مشهود است.

او ادادمه داد: فیلم قوت و قدرت خود را از حضور استثنایی فرامرز قریبیان که قهرمان است می‌گیرد. در فیلم سکانس‌هایی را شاهدیم که از جنس فیلم‌های قبلی حاتمی‌کیا است. برخلاف سه فیلم قبلی که حضور حاتمی‌کیا به رغم آنکه خارج از فیلم‌ها خشمگین بود اما فیلم‌هایش مصلحانه بودند. در اینجا به نظرم کمی آن خشم را به شکل بارزتری نشان داده شده است. جنس اعتراض از همان مدل موج مرده است انگار آن اعتراض به فیلم‌ها راه یافته است.

در ادامه حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسشی که با چه منطقی سراغ فیلم جاده‌ای رفته است، گفت: من فیلم جاده ای خیلی دوست دارم که تا این فیلم فرصتش برایم فراهم نشده بود. این‌ نوع فیلم کار بسیار سختی است و خدارا شکر با حضور دوستان ساخت فیلم رقم خورد. در عمر ۵۸ ساله ام بازیگری فرهیخته و روی اصول مثل آقای قریبیان ندیدم. کار کردن با تراکتور بسیار سخت است ومن سر تعظیم بر استادی ایشان فرود می آورم که انقدر در بازی شان ذوب شده بودند که باورش برای ما سخت بود.

او در پاسخ به اینکه اگر به جای کاراکتر اصلی فیلم «خروج» بودید به رئیس جمهور چه می‌گفتید، گفت: واقعیت این است که این پانورامای اینجا کمی فشار می‌آورد. گویا هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و توقع ها هم بالاتر می رود. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم می‌گفتیم که این کشاورزان چه می‌خواهند به رییس‌جمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آن‌ها از زبان کامبیز دیرباز گفته می‌شود.

حاتمی کیا « با بیان این مطلب که فیلمنامه سه بار نوشته شده و هر بار شخصیت متفاوتی داشت، تصریح کرد: زمانی که سال 97 این ماجرا اتفاق افتاد و با توجه به مستند بودنش به نظرم برای این سرنوشت جذاب بود و آن را برای «خروج» انتخاب کردم.

او درباره اسامی شخصیت‌های فیلم «خروج» گفت: «بخشی» نام فامیلی واقعی آن عزیز بود اما «رحمت» نامی بود که من برای او انتخاب کردم. باقی شخصیت‌ها نیز واقعی نبودند و کاملا بر آمده از ذهن من بودند.

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر توضیح داد: آنقدر در طول 35 سالی که در سینمای حرفه‌ای کار می‌کنم فیلم ساخته‌ام که توجه نشدن به فیلم‌هایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آن‌هاست.

در ادامه نشست قریبیان با بیان اینکه بعد از فیلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامده‌ است و الان هم برای دفاع از فیلم آمده‌، گفت: من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچ‌کدام خوشم نیامد دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدیم این فرصت پیش آمده است.

او با اشاره به اینکه با آگاهی از اینکه می دانسته فیلم زحمت زیادی داشته،گفت: فقط یک ماه تمرین تراکتورسازی کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم چون دیگر حوصله غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

قریبیان با اشاره به این که همیشه دوست داشته با یک فیلم اینچنین از سینما خداحافظی کند و مصمم به این کار است، ادامه داد: در سال‌های اخیر اصلا در جشنواره شرکت نمی‌کردم اما به خاطر اتفاقاتی که روزهای پیش افتاد و مطالب مثبتی که از سمت منتقدان خواندم و برایم جالب بود، تصمیم گرفتم به جشنواره بیایم و به هر سوالی که پرسیده شود، پاسخ دهم.

او  درباره نقشش درفیلم «خروج» اضافه کرد: من نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون‌ خودم معترض هستم. «خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «سناتور» همگی نقش‌های معترضی بودند و من این نقش‌های را بسیار دوست دارم. خود من در حال حاضر یک بخشی هستم.

در پایان حاتمی‌کیا در واکنش به قهر فرامرز قریبیان از سینما اظهارداشت: فاصله گرفتن قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غم‌انگیز است. امیدوارم ایشان این حرف را خیلی جدی نزده باشند. زیرا حضور او برای جوانان درس است و می‌تواند نکات و راه‌های جدید به آن‌ها نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

مهدویان با «درخت گردو» بذر امید را در دل مردم کُرد کاشت

«آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس

داستان زندگی یک پدر شهید  «خروج» فیلم جنجالی حاتمی کیا

داستان زندگی یک پدر شهید «خروج» فیلم جنجالی حاتمی کیا

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.