اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

مهدویان با «درخت گردو» بذر امید را در دل مردم کُرد کاشت

مهدویان با «درخت گردو» بذر امید را در دل مردم کُرد کاشت

چهار روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می گذرد. تا امروز فیلم های اکران شده بیشتر مربوط به مسائل اجتماعی جامعه بودند. اما در میان آثار امسال فیلم های «آبادان یازده شصت» و«درخت گردو» با موضوع جنگ هم اکران شد که با استقبال مخاطبان هم روبرو شد. این نشان از آن دارد که هنوز بعد از گذشت سی سال از پایان جنگ هنوز موضوع های بکری وجود دارد که آن طور که می باید به آن ها پرداخته نشده است.

به گزارش ایران/مهدویان با «درخت گردو» که موضوع بمباران شیمیایی سردشت پرداخته بذر امید را در دل مردم این سرزمین پاشید تا به آنها یادوری کند که آنها فراموش نشده اند.  نشست این فیلم با حضور کارگردان، ابراهیم امینی و حسین حسنی (فیلمنامه‌نویسان)، سیدمصطفی احمدی (تهیه‌کننده)، مینو شریفی، مینا ساداتی، مهران مدیری (بازیگران)، هادی بهروز (مدیر فیلمبرداری)، حبیب خزایی‌فر (موسیقی)، بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس)، ایمان کرمیان (جلوه‌های ویژه میدانی)، امین پهلوان‌زاده (جلوه‌های ویژه بصری) و خسرو نقیبی (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان پانزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

خسرو نقیبی منتقد درباره فیلم «درخت گردو» توضیح داد: نکته مهم درباره این فیلم این است که با فیلمسازی به نام محمدحسین مهدویان طرف هستیم که علاوه بر ساخت 5 فیلم سینمایی کارش را با مستندنمایی شروع کرده‌است. این فیلمساز با این پیشینه، درام را به خوبی می‌شناسد و هربار که درام را در کارهای خود پر رنگ‌تر می‌کند موفق است. چشمان خیسی که بعد از تماشای درخت گردو دیدید به خاطر درام‌نمایی این کارگردان در فیلم است. او فیلم‌اش را با بازیگران ناشناس نمی‌سازد و به مخاطب احترام می گذارد.

مهدویان نیز درخصوص دشواری کارگردانی «درخت گردو» گفت: این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی‌ام از چند جهت دشواری‌های بیشتری داشت. زبان، فرهنگ و ‌جغرفیای فیلم برای من ناآشنا بود و باید این آشنایی صورت می‌گرفت. کار کردن با سه کودک که بازی‌های سختی هم داشتند از این جهت سخت بود که باید به لحاظ فیزیکی و روحی مراقبت می‌شدند.  گریم بازیگران هم جزو چالش‌های فیلم بود. ما در صحنه‌هایی که حیوانات را نشان دادیم از دامپزشکان کمک گرفتیم که بدون آسیب زدن به حیوانات صحنه‌های باورپذیر شیمیایی شدن را به تصویر بکشیم. سعی‌مان بر این بود که  عمق فاجعه را بتوانیم روی پرده سینما به تصویر بکشیم.

او درباره حضور پیمان معادی و ‌مهران مدیری به عنوان بازیگران اصلی فیلم هم افزود: فیلم‌ موضوعی انسانی دارد که فراموش شده اما می‌تواند در جوامع بین‌المللی نمایش داده شود و کارکرد مثبتی داشته باشد. حضور پیمان معادی به عنوان یک بازیگر بین‌المللی می‌تواند به این مهم کمک کند. لهجه فیلم از نکاتی بود که پیمان درباره آن نگران بود ما در حین فیلمبرداری بسیار به درآمدن لهجه توجه داشتیم و نتیجه قابل قبول از آب درآمد.

مهدویان با اشاره به اینکه  در هر فیلمی یکی از مهمترین چالش‌ها انتخاب بازیگر است که باید در مسیر نقش باشد و بتواند نقش را به خوبی  بازی کند و همینطور دلایل دیگر. در مورد انتخاب معادی باید گفت که او از اولین گزینه‌ها بود. باید سن و شرایط خاصی را بازیگر قادر داشته باشد که جمع آنان در پیمان دیده و انتخاب شد و واقعاً انتخاب بسیار خوبی بود.

کارگردان درخت گردو ضمن انتقاد از اینکه سینمای ما بی‌دلیل سیاسی شده است، گفت: فیلم من در عین اینکه ملی و وطن پرستانه است، نقد شیوه‌های حکمرانی در این فیلم نیز وجود دارد. کردها به دلیل آنکه در مرز بودند بیشترین ضربه را از جنگ خردند و صدای آنان کمتر شنیده شده است و من خواستم با ساخت این فیلم اتفاقات تلخ این مردم را روایت کنم.

در ادامه مهران مدیری از تجربیات خود در جنگ برای بازی در این فیلم گفت: دو نکته بگویم اول اینکه یکی از دلایل انتخاب این نقش و بازی در آن این بود که خودم در این اتفاق بودم و در بانه حضور داشتم و به سردشت اعزام شدم و بخشی از این اتفاقات را از نزدیک دیده بودم.

او ادامه داد: دوستی ام با احمدی تهیه کننده و مهدویان و بازیگران خوبی که در این فیلم بود از عوامل دیگر حضورم در این فیلم بود و دیگر اینکه من عاشق مردم کرد هستم. من چندسال همه دوران جنگ در کردستان بودم و سال‌ها با آنان زندگی کردم و دوستان کرد بسیاری دارم. کردها بسیار شریف، باسواد، اهل کتاب و با وجود محرومیت‌هایی که دارند انسان‌های مهربان و دوست داشتنی‌اند. دوست داشتم که ادای دینی کرده باشم به مردمی که سال‌ها در جنگ پذیرای ما بودند.

پیمان معادی نیز که به صورت تلفنی حاضر شد، در ابتدای صحبت های خود به همکارانش در این فیلم خسته نباشید گفت و اضافه کرد: بازتاب بین المللی و سیمرغ برای من آنقدر که بازی در آن مهم است اهمیت ندارد.  به مهدویان گفتم که خواندن فیلمنامه سخت است چه برسد به بازی در این فیلم. اما در تمام مراحل ساخت فیلم تعامل خیلی خوبی بین عوامل و همراهان فیلم وجود داشت.

معادی همچنین گفت:«درخت گردو» فیلم مهمی است و من عاشقانه نقش ام را بازی کردم و خوشحالم که می شنوم که مورد پسند مخاطبان هم قرار گرفته است. بزرگترین تصمیم بین المللی این فیلم این است که در محافل و مجامع نمایش داده شود که تصمیم آن با تهیه‌کننده و کارگردان فیلم به عنوان مالکین مادی و معنوی فیلم است.

ژینا زاهدی بازیگر کودک فیلم «درخت گردو» درباره نقش خود گفت: من در فیلم «درخت گردو» بازی کردم و از بازی در این فیلم بسیار خوشحالم، آقای مهدویان را بسیار دوست دارم و دستش را می‌بوسم.

ماهان کریمی دیگر بازیگر کودک این فیلم نیز درباره حضورش در فیلم عنوان کرد: در این فیلم نقش «ناصر» را بازی کردم، فیلم «درخت گردو» را خیلی دوست داشتم و به نظرم بازی در این فیلم اصلا سخت نبود.

مهیا کریمی نیز بازیگر نقش «مال‌مال» نیز گفت: در این فیلم نقش مال‌مال را بازی کردم، به نظرم بازی در این فیلم بسیار سخت بود.

هادی بهروز فیلمبردار فیلم درباره فیلمبرداری این اثر گفت: سکانس های دهه 60 را با تکنیک 16 میلیمتری و دهه 80  را با تکنیک 35 میلیمتری گرفتیم که کار بسیار جذاب و جالبی بود.

ابراهیم امینی فیلمنامه‌نویس هم درباره نقاط منفی و مثبت فیلمنامه «درخت گردو» گفت: من با حسین حسنی تجربه کارهای قبلی را داشتیم و در تمام آن‌ها بر مبنای یک داستان واقعی فیلمنامه نوشتیم. در نوشتن یک فیلمنامه واقعی باید اول فهمید که چه اتفاقاتی و چگونه رخ داده است. پس از این مرحله باید نحوه روایت و عرضه آن‌ها را بلد باشیم سپس درباره رویدادها صحبت کنیم زیرا انگیزه انسان‌ها مشخص نیست.

«آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس

روایت های متفاوت از راه می رسند

 

 

  مهدویان با «درخت گردو» بذر امید را در دل مردم کُرد کاشت

مهدویان با «درخت گردو» بذر امید را در دل مردم کُرد کاشت

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.