اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸

«آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس

«آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس
مرجان قندی

فیلم «آبادان یازده شصت» به کارگردانی مهرداد خوشبخت به عنوان اولین فیلمی که در خصوص رادیو زمان جنگ بود مورد استقبال مخاطبان سینما قرار گرفت. فیلم روایتگر روزهای پرمخاطره حصر آبادان و تعاملات و فعالیت‌های افراد و هدایتگری در رادیو برای مردم است.

به گزارش ایران،نشست خبری این فیلم با حضور مهرداد خوشبخت (کارگردان)، حسن کلامی (تهیه‌کننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، زهرا صمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کیوان امجدیان منتقد سینما در نشست خبری فیلم درباره فیلم آبادان یازده شصت گفت: این فیلم با وجود محدودیت هایی که به لحاظ لوکیشن دارد اما مخاطب را تا آخر با خود می کشد و هر از گاه هم از آن لوکیشن فاصله می گیرد و کاملا با فضایی که بوجود می آورد آن حس را برمی گرداند و ریتم تند می شود. لوکیشن محدود حس حبس را به مخاطب منتقل می کند حبسی که در واقع بوجود آمده بود تا حیاتی ترین شریان زندگی در یک شهر از بین نرود.

امجدیان با اشاره به اینکه «آبادان یازده شصت» یکی از بهترین فیلم های جشنواره سی و هشتم از روز اول تا الان بوده، ادامه داد:همه چیز به قاعده بود، در عین اینکه فیلم قهرمان داشت از قهرمان بازی  خبری نبود و به شخصیت ها کاملا به اندازه پرداخته شده و مخاطب می تواند با آنها ارتباط بگیرد.

خوشبخت نیز درباره نگارش فیلمنامه «آبادان یازده شصت» گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت جنگ بود. حتی تصاویر آرشیوی که در فیلم وجود دارد به سختی به دست آمدند و سعی کردیم همه را به صورت مستند پیدا کنیم. اما برخی از اسامی در فیلم واقعی نیستند.

کارگردان«آبادان یازده شصت»  ادامه داد: صدای آقای صدر هاشمی (گوینده رادیو) را در فیلم داریم‌ که از حضور ارتش صدام در آبادان می گوید در حالی که در چند کیلومتری او حضور دارند و به مردم می گوید مقاومت کنند و در این حالت مردم حتی با چاقوی میوه خوری که در خانه داشتند به جنگ رفتند.

خوشبخت با اعتقاد به اینکه دوران تیر و ترقه و جنگ و خاکریز و خمپاره در سینما گذشته است و باید این بار مقاومت مردم را نشان می داد، گفت: من فیلمساز نظام نیستم و دنبال سرمایه بودم تا فیلمی درباره مقاومت مردمی بسازم. سازمان «اوج» پولش برای سپاه است ولی فیلمی ساخته که در آن این اتفاقات رخ می دهد و هیچ مشکلی در آن نیست. در این بازاری که همه از حال و موضوعات اجتماعی مانند اعتیاد و فساد صحبت می کنند یک فضایی ایجاد شده که به گذشته می پردازد. ما گذشته را رها کرده ایم درحالی که باید از آن درس گرفت. این فیلم برای سازمان اوج است اما در آن حزب اللهی تندرو داریم، ویگن‌ و محمدرضا شجریان صدایشان پخش می‌شود و افراد با دغدغه‌های مختلف کنار هم حضور دارند.

او در ارتباط با انتخاب بازیگران فیلم هم افزود: واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.

حسن کلامی‌ تهیه کننده فیلم نیز با تاکید بر اینکه «آبادان یازده شصت» مقاومت مردم‌ را نشان می‌دهد، گفت: در جنگ فقط کسانی که در جبهه‌ها بودند نمی‌جنگیدند بلکه در پشت جبهه‌ ها هم کسانی بودند. فرصتی به وجود آمد که یک واقعه تبدیل به فیلم شود و نشان داده شود در پشت جبهه‌ها چه خبر است.

او درباره هزینه تولید فیلم‌  افزود: اینکه من بگویم چقدر هزینه این فیلم شده است دردی را دوا نمی کند.

   «آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس

«آبادان یازده شصت» نگاهی نو در سینمای دفاع مقدس

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.