اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸

کلمات کلیدی
ضرورت معرفت و تأسی به سنت و سیرت حضرت زهرا(س)

مقام علمی و معنوی حضرت فاطمه(س) در گفتار ی از آیت الله جوادی آملی

مقام علمی و معنوی حضرت فاطمه(س) در گفتار ی از آیت الله جوادی آملی

گرامیداشت سالگرد شهادت سیده نساء عالمیان برای آن است که به آن حضرت تأسی کنیم، آنگاه در ماتم آن حضرت اشک هم بریزیم و ثواب ببریم. اصل آن است که ابتدا با سیره و سنت آن حضرت آشنا شویم و به آن عمل کنیم.

 سیره و سنت آن بانو در توحید او و در استقامت او نهفته است. او موّحد کامل بود و پایدار تام، هم در مسأله دینی خود مشکل علمی نداشت، هم در منش و گرایش مشکل عملی نداشت. انسان بخشی به‌ نام اندیشه دارد، یک بخش هم به‌عنوان انگیزه، نه بیش از این دو بخش برای بشر هست و نه کمتر از آن. اگر اندیشه یک ملتی سائد و انگیزه‌اش صالح بود، این ملت باتقواست. در قرآن کریم به‌همین دو بخش یعنی اندیشه و انگیزه خوب اشاره کرده، می‌فرماید: ﴿إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللهُ﴾، ﴿ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾ بخش اول آن به اندیشه توحیدی و به علم و معرفت برمی‌گردد و بخش دوم به استقامت و پایداری وعمل اتکا دارد.
 چنانچه وجود مبارک معصوم می‌فرمایند که ما حجت بر مردم هستیم و بانوی دو عالم حجت خداست بر ما، چون او واسطه فیض است وآن علومی می‌باشد که در مُصحف فاطمه(س) به وسیله آن سیده نساء عالمیان به ائمه بعدی رسیده است. اگر معلم مجرای فیض تعلیمی خداست و اگر معلم غیبی، حجت است و مجرای فیض است و اگر «حجه‌الله علی المتعلّم» است، وجود مبارک امام صادق(ع) می‌فرماید: وجود مبارک سیده نساء عالمیان حجت خدا است بر ما.
وجود مبارک علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در بعضی از مسائل فقهی و حقوقی به گفتار فاطمه(س)استدلال می‌کند: فاطمه چنین گفته است. اگر مطلبی از فاطمه زهرا(س) برسد، این «حجت الله» است و در حجیت عصمت شرط است و نه امامت.
بنابراین اگر کسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او، هم در اصول حجت است، هم در فروع حجت است، هم در فقه حجت است، هم در حقوق حجت است. خیلی مقام است برای این بانو که علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به سخن او استناد کند و استدلال کند، بگوید «فاطمه چنین فرموده است» خب، این می‌شود «حجة الله».
اگر گفتند سالگشت شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها به معنای مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست، این در صف نعال وظیفه است؛ این جزء آن 10 درصد است، آن نود درصد وظیفه ما پیروی از اندیشه عالمانه آن حضرت و پیروی از انگیزه مخلصانه آن حضرت است، 10 درصدش گریه کردن است. با گریه بی‌معرفت، با گریه بی‌پایداری، ممکن است انسان بخشی از ثواب را ببرد، اما به‌جایی نمی‌رسد که فرشته بر او نازل بشود، حال آنکه ما می‌توانیم به‌جایی برسیم که ملائکه بر ما نازل شوند. این وعده را خدا به ما داده است.
بنابراین چرا با همت کوتاه زندگی کنیم؟ اگر به ما دستور دادند همت تان بلند باشد، چرا ما بلند همت نباشیم؛ نسوختن مال خیلی‌هاست، مستضعفان فکری را که به دوزخ نمی‌برند، این پست‌ترین همت است که کسی به این فکر باشد که جهنم نرود. همت آن است که انسان به جایی برسد که ﴿تَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلاَئِکه﴾ شود. سرّ نازل شدنِ فرشته هم کسی را امام و پیغمبر نمی‌کند. ملائکه: ﴿وَمَا یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلاَّ هُوَ﴾ درجات آنها، علوم آنها، مقامات آنها، آن قدر زیاد است که احدی به بارگاه آن علوم ملکوتیان نمی‌رسد. ماها در کارگاه تکلیف هستیم، آنها در بارگاه تشریف‌اند. کسانی که در کارگاه تکلیف‌اند باید در همین محدوده بلند 
همت باشند.
براین اساس اینکه وجود مبارک حضرت می‌فرماید: فاطمه(س) حجت خداست بر ما، برای اینکه او مجرای فیض خالقیت است، معلم ماست و ما همان طوری که به قرآن مراجعه می‌کنیم برای دریافت علوم، به باطن قرآن، به علم تفسیر قرآن، به مصحف فاطمه هم برای دریافت همین‌ها مراجعه می‌کنیم. این سبقه تعلیم دارد، این معلم است برای ما و وقتی چنین سمتی را داشت می‌شود حجت خدا بر اهل بیت. این مقام برای آن بانو به حدی است که دیگر بحث‌ها که حالا وجود مبارکش در شب اول زندگی پیراهن عروسی خود را به یک زن مستمند داد اصلاً مقام به حساب نمی‌آید.
تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین
امیر میثم سعیدی
 از اعضای دفتر آیت‌الله جوادی آملی در تهران
کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.