اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸

هفتاد اثر از آثار بنکسی در بوداپست نمایش داده می شود

هفتاد اثر از آثار بنکسی در بوداپست نمایش داده می شود

نمایشگاهی از هفتاد اثر از مجموعه آثار بنکسی هنرمند مرموز انگلیسی در بوداپست، پایتخت مجارستان، برگزار می‌شود.

پس از استانبول، آمستردام، آنتورپ (بلژیک)، ملبورن، آوکلند (نیوزیلند)، تورنتو، برلین، بخارست، کلوژ-نپوکا (رومانی) و پاریس، این بار نوبت بوداپست است که میزبان نمایشگاهی از آثار این هنرمند خیابانی باشد.

به گزارش نشریه تجاری بوداپست، این نمایشگاه تحت عنوان هنر بنکسی، شاهکارهای این نابغه ناشناس را در قالب ۷۰ اثر از وی از اول فوریه (دوازدهم بهمن) به نمایش می گذارد. همچنین قرار است ۱۲  اثر از مجموعه آثار بنکسی در شهر نیویورک به نمایش درآید.

بنکسی نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است. آثار هنری وی با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها و پل‌های به تصویر درآمده است.

وی هنرمندی است که اغلب به محنت مهاجران و آوارگان در آثارش می پردازد و در سال ۲۰۱۵ پرتره استیو جابز رئیس فقید شرکت اپل را بر دیوار یک اردوگاه پناهجویان در شهر کاله فرانسه به تصویر کشید.
آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها نقش بست و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در همه بریتانیا نمایان شد؛ تا جایی که بی درنگ قابل شناسایی بود. وی در سال ۲۰۱۴ جایزه شخصیت سال آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال موسوم به وبی را از آن خود کرد.

هویت بنکسی به عنوان فعال سیاسی بر آثار هنری وی تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال، بنکسی در سال ۲۰۱۷، به شهروندان بریستول در ازای رای علیه نامزدهای حزب محافظه کار در انتخابات، وعده تحویل گرفتن پرینت های رایگان نقاشی هایش را داد. این پیشنهاد بلافاصله با مخالفت مقام های مربوطه مواجه شد.

بنکسی، نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است.

هنر خیابانی او طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرده برداری ویژه‌ای خلق می‌شود. آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها، و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده‌است.

آثار بنکسی، محصول سن زیرزمینی بریستول (به انگلیسی: Bristol underground scene) است که شامل همکاری هنرمندان تجسمی و موسیقیدان‌ها بود. طبق نوشته‌های نویسنده و طراح گرافیک، تریستان مانکو و براساس کتاب «هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه» -Home Sweet Home– «بنکسی در سال ۱۹۷۴ در بریستول به دنیا آمد و درهمین شهر بزرگ شد.[۳] او فرزند یک تکنیسین دستگاه فتوکپی بود.

او مدتی شاگرد قصاب بود اما سرانجام طی دوران «شکوفایی اسپری» در اواخر دهه ۸۰ در بریستول با گرافیتی آشنا شد.» کسانی که کارهای او را می‌دیدند متوجه بودند که آثار او به بلک له رت شباهت دارد. له رت در ۱۹۸۱ کار با تکنیک گرده برداری را در پاریس آغاز کرد. به نظر می‌رسید کارهای بنکسی از آثار اعضای گروهِ آنارکو- پانک به نام کرَس هم متأثر بوده باشد. اعضای این گروه دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در کانال‌های لوله‌کشی لندن مسابقه‌های گرافیتی با تکنیک گرده‌برداری برپا می‌کردند، این گروه کماکان فعالند. هر چند بنکسی در وبسایت خودش بیان کرد که در واقع، اساس کارهایش را بر کارهای تری دی موسیقیدان و هنرمند گرافیتی از گروه مَسیو اَتَک قرار داده‌است. او چنین می‌گوید «نه، من از ۳d کپی می‌کردم، اون واقعاً بلده بکشه.»

بنکسی که اعتقاد دولت به وندال بودن گرافیتی را قبول ندارد، هنرش را بر سطوح موجود در فضاهای عمومی به نمایش می‌گذارد و حتی تا آنجا پیش می‌رود که عناصر و حجم‌ها فیزیکی هم خلق کند. بنکسی خودش مستقیماً عکس‌های گرافیتی‌هایش را نمی‌فروشد، هر چند معلوم شده برگزارکنندگان حراج‌های هنری در تلاش هستند تا کارهای خیابانی او را در محلشان بفروشند و دردسر جابه‌جا کردن آن‌ها را به برنده حراج واگذار کنند

اولین فیلم بنکسی، خروج از مغازه کادوفروشی (به انگلیسی:Exit Through the Gift Shop) برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۰ به نمایش درآمد.فیلم در مارچ۲۰۱۰ در انگلستان اکران شد.در ژانویه ۲۰۱۱، بنکسی نامزد جایزه اسکار برای بهترین فیلم مستند شد.

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.