اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

کلمات کلیدی

فشار مضاعف کار و آموزش بر همکاران نظام سلامت

فشار مضاعف کار و آموزش بر همکاران نظام سلامت
دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

آموزش تخصصی و فوق تخصصی یکی از دوره‌های آموزشی مهم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و باتوجه به اینکه دستیاران دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی بخشی از امور درمانی در بیمارستان‌های دولتی را به عهده دارند، در کنار مسائل آموزشی، به‌عنوان همکاران نظام سلامت، سایر مسائل ایشان نیز مورد توجه سیاستگذاران است.

 اخیراً شاهد اتفاقاتی بودیم که برخی دستیاران در اثر فشار کار زیاد در بیمارستان دچار آسیب شده‌اند. رخداد چنین وقایعی برای جامعه علوم پزشکی کشور بسیار دردناک و تأمل برانگیز است و قاعدتاً باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بین جامعه فرهیخته کشور نباشیم. دوران دستیاری به‌دلیل نوع آموزشی که ارائه می‌شود، دوره‌ای طاقت فرسا است؛ چرا که دانشجویان در کنار فشار کار درمانی باید آموزش تئوری و عملی را نیز طی کنند و چنین فشار کاری و درسی در هیچ مقطع و رشته دیگری وجود ندارد. البته میزان فشار و استرس وارده به دانشجو در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. به‌عنوان مثال عموماً رشته‌هایی مثل ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و جراحی فشار زیادی را متقبل می‌شوند. در این بین نحوه تعامل استادان با دانشجویان و فضای روانی ایجاد شده در دانشگاه نیز در رخ دادن چنین اتفاقاتی مؤثر است. متأسفانه گاهی تعامل خشک و خشن دستیاران سال بالا خود عاملی برای مضاعف کردن فشاری است که به دانشجویان دستیاری وارد می‌شود. بحث تعامل استاد و دانشجو، ایجاد فضای روانی و معنوی مناسب در بین دانشجویان از جمله مباحثی است که ضروری است در حوزه اخلاق پزشکی به آن توجه شود. همچنین ایجاد تسهیلاتی برای ارائه خدمات مشاوره مناسب به دانشجویان و اعتمادسازی برای طرح مسائل ایشان می‌تواند در پیشگیری از چنین اتفاقاتی و تحمل پذیر کردن فشارهای دوره‌های تحصیلی دشوار نظیر دوره دستیاری کمک‌کننده باشد. این امر نیازمند یک همت جمعی در نظام سلامت بوده و لازم است زیرساخت‌های مناسبی برای آسان‌تر کردن فضای کاری دستیاران فراهم شود.
با تمام این اوصاف، نباید تنها به نکات منفی دوران دستیاری اشاره شود، چرا که همین جوسازی‌های منفی گاه در رخ دادن اتفاقات ناگواری همچون آنچه ذکر شد، بی‌تأثیر نیست. 
در کنار تمام استرس‌هایی که ممکن است به آنها وارد شود، نیمه مثبت این فشار سنگین هم آماده شدن دستیاران پزشکی برای ورود به فضای کاری و به اصطلاح آبدیده شدن آنهاست. جالب است بدانیم برخی کشورهای توسعه یافته بشدت علاقه‌مند هستند که دستیاران‌شان چنین آموزش‌های عملی ببینند و حتی مبالغی پرداخت می‌کنند تا دستیاران به مدت چند ماه در کشورهای کمتر توسعه یافته کارورزی انجام دهند.
همانطور که عرض شد تسهیل شرایط تحصیلی، کاری و معیشتی دستیاران علوم پزشکی یکی از مسائل مورد توجه در نظام سلامت است و تمام تلاش بر این است که فشار کار برای این همکاران منطقی شود. براین اساس در آخرین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شد که تعداد کشیک‌های دستیاران از عدد نوشته شده در برنامه‌های آموزشی مصوب، که معمولاً 12 کشیک در ماه است، فراتر نرود. 
همچنین دستیاران علوم پزشکی در کنار این فشار سنگین کاری به‌دلیل درآمد بسیار اندک، امکانات زندگی حداقلی را نیز ندارند و برای گذران زندگی یا از اندوخته گذشته و حمایت خانواده استفاده می‌کنند یا حتی متأسفانه در کنار درس و کار عملی در جاهای مختلف به‌عنوان پزشک نیز کار می‌کنند. لذا ضروری است تا تمهیدات مناسبی برای ساماندهی زندگی رزیدنت‌های پزشکی اندیشیده شود، که این امر نیازمند همکاری تمامی حوزه‌های نظام سلامت و حتی حمایت‌های مالی نهادهای بالادستی است.  با این حال معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد است تا به منظور کاهش فشارهای معیشتی، با راه‌اندازی صندوقی شرایط اعطای تسهیلات بلاعوض یا بدون بهره را به دستیاران فراهم کند.
کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.