اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹

کلمات کلیدی
ظریف در صحن علنی مجلس:

تحریم سبب پولشویی شده است

تحریم سبب پولشویی شده است

محمد جواد ظریف در نزدیک به 7 سالی که عهده دار وزارت امورخارجه بوده، رکورددار حضور در مجلس و پاسخ به سؤالات نمایندگان بوده است. با این حال توضیحات او تاکنون همواره نمایندگان را قانع کرده؛ چنان که در صحن علنی امروز مجلس هم دو رأی‌گیری مجزا درباره توضیحاتش به سؤالات دو نماینده مجلس انجام شد که در هر دو مورد باز هم مجلسی‌ها قانع شدند و مخالفان رئیس دستگاه دیپلماسی در دادن کارت زرد به او ناکام ماندند.

 ‌سؤال ذوالنوری درخصوص علت بیان مطالب بی‌اساس و هزینه ساز و در تضاد با منافع و امنیت ملی، از جمله توانایی امریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفاً توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام پولشویی به نظام از سوی ظریف بود. سؤال ساداتی‌نژاد از وزیر امور خارجه هم در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه دشمنان در حوادث دی ماه سال 96 بود که به گفته خودش قابل تعمیم به اتفاقات بعدی هم هست. سؤال ابطحی که در جلسه گذشته مطرح شده و ظریف هم به آن پاسخ داده بود درباره چرایی ایراد اتهام پولشویی در کشور از طرف ظریف بود. وزیر خارجه در جلسه 12 آبان اگرچه پاسخ مبسوطی به اتهام پولشویی داد اما قبل از شنیدن بخش دوم سخنان نماینده سؤال‌کننده جلسه علنی را ترک کرد. امروز ابطحی سؤال خود را به رأی نمایندگان گذاشت و ظریف هم توضیح داد که در جلسه قبلی به خاطر جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی با حضور شهید سلیمانی به منظور بررسی آخرین تحولات عراق مجبور به ترک جلسه مجلس شده است. او البته توضیح داد اگر سوء‌تفاهمی برای نمایندگان پیش آمده از آنها عذرخواهی می‌کند.
‌به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه صحبت‌های او را بزرگنمایی و تقطیع کرده‌اند، گفت: عرض بنده در مورد توان موشکی ایران همان سخن امام راحل در سال اول انقلاب است، ایشان معتقد بودند آنچه انقلاب و کشور ما را حفظ می‌کند حضور و حمایت مردم است نه چیز دیگر. بر همین اساس من در سخنرانی کوتاه خود در دانشگاه تهران پس از تقدیر از توانمندی‌های نظامی کشور تأکید کردم آن چیزی که کشور ما را حفظ می‌کند سلاح‌های نظامی، که در مقابل توان تسلیحاتی امریکا چندان قوی نیست نخواهد بود، بلکه فرهنگ و ایثار مردم است که انقلاب را حفظ می‌کند. وزیر خارجه با انتقاد از یک خبرگزاری که سخنان او را تقطیع کرده بود با تأکید بر اینکه باید پیروزی خون بر شمشیر را باور داشته باشیم، اظهار داشت: من در صحبت‌های خود درباره توان موشکی ایران چیزی را نفی نکردم بلکه در اثبات چیز دیگری صحبت کردم این یک واقعیت است که امریکا سالانه دو تریلیون دلار هزینه نظامی می‌کند در حالی که ایران ۱۶ میلیارد دلار برای توان دفاعی خود هزینه می‌کند ما این را باید باور کنیم که همان گونه که امام راحل فرمودند امریکایی‌ها از مردم ما می‌ترسند نه از سلاح ما، توان دفاعی ما برای دنیا مشخص است.
وی با تأکید بر اینکه کار خود را در امور دیپلماتیک بلد است گفت: در یکی از مذاکرات جان کری به من گفت چرا شما فردو را ساختید اگر بخواهیم می‌توانیم آن را براحتی نابود کنیم من به او گفتم بعدش چه می‌شود، کری به من پاسخ داد به خاطر نگرانی از همین است که این کار را نمی‌کنیم. این نکته مهمی است که باید در داخل کشور به آن توجه کنیم و من با طرح این موضوع در آن سخنرانی خواستم به اندیشمندان امریکایی این نکته را بگویم به قدرت مردم ما توجه داشته باشند. وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه منطق قدرت جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست، افزود: چه دلیلی دارد که با منطق نظامی با دنیا رو به رو شویم؟ بعد از شهادت سردار سلیمانی چه چیزی نشان داد که ما در دنیا قدرتمندیم؟ حضور مردم در خیابان‌ها نشانه قدرت ما بود حتی فاجعه کرمان هم فاجعه عشق بود این حضور نشان داد منطق قدرت ما مردم هستند تکرار این نکته برای همه ما بسیار ضروری است.
دامن نظام از پولشویی پاک است
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پولشویی در ایران هم گفت: من در آنجا ضمن مبرا دانستن نظام و دولت جمهوری اسلامی از اتهام پولشویی تأکید کردم منابعی در ایران پولشویی انجام می‌دهند اما این به خاطر تحریم‌های امریکاست؛ زمانی که از بانک کونلون ۶ درصد برای یک ترنز اکشن کمیسیون در نظر گرفته است اما با ۱۵ تا ۲۰ درصد این ترنز اکشن برای ایران هزینه برمی دارد ۱۴ درصد اختلاف کجا می‌رود؟ امریکایی‌ها باید بدانند که با تحریم خود باعث شدند چنین پولشویی‌هایی در ایران تقویت شود. وی با خطاب قرار دادن نماینده سؤال‌ کننده گفت: چرا جنایت امریکا را در تقویت پولشویی به پای ظریف می‌نویسید این واقعیت است که چنین مراوداتی که به‌دلیل تحریم ناچار به انجام آن هستیم پولشویی است اما دامن نظام از این مسأله پاک است و این پولشویی‌ها گردن امریکاست.
 
 
ظریف: اگر برجام به شورای امنیت ارجاع شود از «ان‌پی‌تی» خارج  می شویم
تیر خلاص
ارجاع پرونده توافق هسته‌ای به شورای امنیت به خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان‌پی‌تی» می انجامد. این موضوعی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز در حاشیه حضورش در مجلس و در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» مطرح کرد.
به‌گفته ظریف طبق نامه رئیس جمهوری در اردیبهشت 1397 درباره برجام اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از «ان‌پی‌تی» مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.»
 تهدید خروج به «ان‌پی‌تی» از سوی ظریف چند روز پس‌از آن مطرح شد که سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان که از کشورهای طرف توافق هسته‌ای هستند، در بیانیه‌ای مشترک رسماً از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر داده‌اند. بر اساس مکانیسم حل اختلاف برجام که در بند 36 و 37 این توافق آمده است، اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضاکننده برجام به این نتیجه برسند که ایران توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسأله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این شورا ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند. پس از آن، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آنها قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به‌طور اتوماتیک بازمی‌گردند. نکته مهم، این است که طرح مسأله در شورای امنیت و تصمیم‌گیری درباره بازگشت تحریم‌ها، قابل وتو نیست. مقام‌های ایرانی، رجوع اروپا به این سازوکار را به‌دلیل اینکه ایران قبلاً آن را به جریان انداخته و به نتیجه‌ای نرسیده، غیر موجه می‌دانند. مضاف بر اینکه اساساً ایران برجام را نقض نکرده و کاهش تعهدات هسته‌ای آن نیز ذیل خود برجام انجام شده است. حالا ظریف اعلام کرده است چنانچه پرونده تحریم‌های هسته‌ای ایران در شورای امنیت به جریان بیفتد، گزینه قابل اعتنای دیگری برای ایران جز خروج از «ان‌پی‌تی» وجود نخواهد داشت.
‌با خروج احتمالی ایران از این پیمان، امکان نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتفی می‌شود. در چنین موقعیتی، هیچ دلیل حقوقی بر غیرقانونی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. این همان موقعیتی است که ایران را در شرایط کشورهایی همچون پاکستان، هند، اسرائیل و کره‌شمالی قرار خواهد داد که برنامه‌های هسته‌ای آنها به لحاظ قانونی و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند تحت نظارت کشورهای دیگر و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. ‌‌

 

کپی