اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸

کلمات کلیدی

ارکستر هیژان با ۶۰ نوازنده در تالار وحدت به روی صحنه می رود

ارکستر هیژان  با ۶۰ نوازنده در تالار وحدت به روی صحنه می رود

کنسرت ارکستر هیژان به رهبری هیوا رنجبر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی گروه، ارکستر هیژان با موضوع موسیقی اقوام ایران متشکل از ۶۰ نفر از موزیسین‌های موسیقی فولک، سنتی و کوبه‌ای است.

در چهارمین اجرای این ارکستر در تالار وحدت فیروز رضایی در بخش لری، رضا نظری در بخش موسیقی کردی، امیر میرشکاری در بخش موسیقی جنوبی و رضا خاتمی‌نیا در بخش آذری خوانندگان این اجرا هستند.

هدف ارکستر هیژان از اجرای موسیقی اقوام، اتحاد تمامی ایرانیان، شناخت بیشتر فرهنگ‌ها از جمله موسیقی، زبان، لباس و ... است. موسیقی فولک و محلی شامل قطعات داستانی، آداب و رسوم مناطق مختلف ایران، اصالت موسیقی فولک و ... است.

کنسرت ارکستر هیژان چهارم بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران با تهیه‌کنندگی موسسه فروغ فلق برگزار خواهد شد.

موسیقی نواحی گونه‌ای از موسیقی است که به نغمه‌ها و سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد.

از زمانی که مطالعات و پژوهش‌ها دربارهٔ موسیقی نواحی انجام شده نام‌هایی چون موسیقی محلی و فولکلور و اقوام و مقامی هم به این‌گونه موسیقایی نسبت داده شده‌اند.

پیش از سال ۵۰ خورشیدی، موسیقیدانان ایرانی دو واژه عمومی برای این نوع موسیقی را به کار می‌بردند. موسیقی محلی و موسیقی فولکلور. «فولکلور» از سنتی انگلیسی می‌آید و تنها واژه باقی‌مانده از مکتب طبقه‌بندی دانش در انگلستان است که بعد از رویکرد ترمینولوژی جدید به ریشه‌های لاتین، هنوز هم به کار گرفته می‌شود. در فارسی این واژه را «فرهنگ عامه»، «فرهنگ عامیانه» و «فرهنگ توده» ترجمه کرده‌اند.

در اوایل دهه ۵۰ دو واحد در رادیو تلویزیون ملی ایران به نام‌های «مرکز حفظ و اشاعه» و «گروه گردآوری و شناخت موسیقی بومی» شکل گرفت. اولی زیر نظر داریوش صفوت و نورعلی برومند بود و موسیقی دستگاهی ایران را مورد توجه قرار می‌داد و دومی با پیشنهاد فوزیه مجد، بدل به واحدی برای گردآوری موسیقی اقوام ایرانی شد. در این واحد محمدتقی مسعودیه نیز حضور داشت. با پیشنهاد این جمع، واژه‌های بومی و محلی در کلیه گزارش‌ها و مکاتبات و متون تولید شده توسط اعضا حذف شد و جای آن را «موسیقی نواحی ایران» گرفت.

تا پیش از جشنواره موسیقی نواحی کرمان، عمدتاً عنوان موسیقی مقامی برای این گونه موسیقی مورد استعمال قرار می‌گرفت، اما بعد از این جشنواره عملاً سایر نام‌گذاری‌ها در سایه این نام قرار گرفت.

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.