اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸
تحلیلی بر دوازدهمین حراج تهران

هنرمند خوب هنرمند زنده است

هنرمند خوب هنرمند زنده است
پرویز براتی نویسنده

دوازدهمین حراج تهران عرصه یکه تازی نسل جوان و درخشش هنرمندان انقلاب و جنگ بود. این روزها البته مارکت هنر معاصر و به طور مشخص هنرمندان زیر 50 سال هر روز شاهد ثبت رکوردهایی تازه است. سال 2019، مارکت هنر معاصر 15 درصد از گردش مالی حراج‌ها -به‌عنوان بازارهای ثانویه (Secondary market)- را در اختیار داشت؛ عددی که سال 2000 تنها 3 درصد بود.

رشد معنادار مارکت هنر معاصر، مرهون عوامل متعددی است که مهم‌ترین آنها ظهور نسلی تازه از خریداران و مجموعه داران هنر است؛ این نسل از خریداران و مجموعه داران را ما در بازار رو به رشد هنر ایران نیز شاهدیم؛ هر چند این بازار، زخم خورده شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌هاست.
در مارکت هنر معاصر جهان، امریکا مقام نخست را در اختیار دارد؛ با گردش مالی 39 درصد از مجموع فروش مارکت هنر جهان. سال 2019 حجم کلی فروش مارکت این کشور 724 میلیون دلار بود که 18 درصد بیشتر از فروش سال قبل از آن است.95 درصد فروش‌های امریکا در نیویورک اتفاق می‌افتد با نام‌هایی چون ژان میشل باسکیه، جِف کونز، برایان دونِلی (کاس)، کریستوفر وول و جورج کوندو.
پس از امریکا، آسیا 29 درصد سهم گردش مالی هنر معاصر را در اختیار دارد. هر چند سهم چین از این بازار، غیرقابل کتمان است؛ با این حال جزیره ثروتمند هنگ کنگ که چند صباحی است کانون اعتراض علیه سیاست‌های دولت چین شده، سهمی کلیدی از این مارکت در اختیار دارد. در مرتبه بعد ژاپن، تایوان و سنگاپور قرار دارند. پس از آسیا، سهم لندن و پاریس هم از گردش مالی مارکت هنر معاصر بالاست؛ سهمی البته نه چندان چشمگیر.
حراج دوازدهم تهران نشان داد که نسل جوان هنرمندان ایرانی در حال تسخیر بازار هنر در ایران هستند؛ بازاری که تا پیش از این در دست استادان و به اصطلاح مَستر‌ها بود. امثال شهریار احمدی و پویا آریانپور در حراج اخیر در آستانه ورود به باشگاه میلیاردی‌ها قرار گرفتند.
این نشانگر تغییر ذائقه خریدارانی است که تا پیش از این عمدتاً مفتون نام‌های بزرگ بودند. پشت بند این نسل جوانِ تثبیت شده با نام‌های جوان‌تری چون الهام فلاحی و حسن روح الامین روبه‌رو بودیم. فروش اثر حسن روح الامین به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان و حدود ۴ برابر قیمت بیشینه در نظر گرفته‌شده (۶۰ میلیون تومان) حادثه این حراج بود. به این باید علاوه کرد فروش مجسمه تک نسخه الهام فلاحی را با عنوان جنگ (رخش و همای) با قیمت کمینه و بیشینه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان به سه برابر قیمت بیشینه خود: ۲۴۰ میلیون تومان!
تبعات منفی شوک تورّمی اخیر، گریبان حراج تهران را هم گرفت؛ آنجا که سقف مارکت بالا نرفت و این در فروش تابلو «قوس آبی نیلگون» اثر حسین زنده رودی که با قیمت کمینه و بیشینه ۳ تا ۴ میلیارد ارائه شد، مشهود بود؛ تابلویی که نهایتاً با قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
 با این حال آنچه در این حراج کورسوی امید به حساب می‌آید، تقویت بدنه مارکت است. به خاطر دلایل پیش گفته، مارکت مَسترها قدری در این دوره ضعیف شد و در عوض مارکت میانه و جوان‌ها پر و بال گرفت.
این شاید در کوتاه مدت خبر بدی باشد، اما در دراز مدت نویدبخش روزهای خوب برای بازار هنر در ایران است. از فروش موفق عکس‌های جنگ در این حراج هم نباید غافل بود؛ از جمله آثاری از سعید صادقی (گمرک خرمشهر) و جاسم غضبانپور (یاران فکه).
در این حراج به وفور شاهد حضور هنرمندان 30، 35 ساله‌ای بودیم که تقاضای (demanding) برای کارهایشان بالاست. به نظر می‌رسد این تصور قدیمی که هنرمند خوب هنرمند مرده است دیگر رخت بربسته است.
 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.