اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸

هیجان خود را سرکوب نکنید

هیجان خود را سرکوب نکنید

یک روانپزشک گفت: وقتی والدین به عنوان بزرگتر از فرزند یا فرزندان خود عصبانی و خشمگین می شوند و هیجان خود را به طور مناسب و صحیح نمی توانند ابراز کنند، این ابراز نامناسب هیجان منفی در روابط این افراد بوجود خواهد آورد و از طرفی کنترل آن را برای دو طرف سخت و عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت

بهاره ابریشمی نسبت به رخدادهای اخیر در کشور که با فراز و نشیب های هیجانی بسیار و تاثیرگذار همراه بود،‌ اظهار داشت: یکی از مهارت های زندگی، مقابله و برخورد موثر با انواع هیجان ها است. جمله مردم در طول دوران زندگی احساسات مختلفی رو تجربه می کنند و در این رابطه برخی مواقع خوشحال، زمانی ناراحت، گاهی عصبانی، زمانی در ترس بسر می برند و گاهی متعجب می شوند.
 
این روانپزشک تصریح کرد: وقتی از مقابله و برخورد موثر با انواع هیجان صحبت می شود شاید خیلی از فرد یا افراد تصور کنند که مقابله با هیجان یعنی سرکوب کردن و یا اینکه هیچ وقت نباید عصبانی و یا هیچ زمانی نباید مضطرب شد، در صورتی که این تصور اصلا واقعیت ندارد و از حقیقت به دور است.
 
وی گفت: ابراز هیجان مضر نیست و نباید آن را سرکوب کرد زیرا در بیشر مواقع و در گذشته نیز شاهد آن بودیم، برخی از این هیجانات کمک حال فرد یا افراد و پیشگیری کننده فجایع در جوامع مختلف بوده و از طرفی ارزش انطباقی و یکسانی برای انسان داشته و خواهد داشت. 
 
ابریشمی برای نمونه افزود: اگر زمانی فردی در جایی مشاهده کرد که حقوقش در حال تضییع شدن است چنانچه عصبانی نشود هیچ وقت نمی تواند از خود دفاع و یا واقعیت را بر کرسی بنشاند. یا چنانچه در زمان وقوع خطر، فرد احساس ترس و اضطراب را تجربه نکند چگونه می تواند در موقعیت های خطرناک عکس العمل مناسب نشان دهد. در نتیجه نیاز است که در کنار عصبانیت سالم، غم سالم و به طور کلی دیگر هیجانات را به طور اصولی و صحیح برای پیشگیری از حوادث بعدی، تجربه کرد.
 
وی با بیان اینکه ابراز نامناسب هیجانات در روابط بین فرد یا افراد تاثیرگذار خواهد بود،‌ گفت: هیجان مثبت یا منفی زمانی دردسر ساز می شود که فرد نتواند به طور صحیح آن را تجربه کند و از طرفی خشم، عصبانیت یا اضطراب خود را به طور نامناسب بروز دهد.
 
«برای نمونه وقتی والدین به عنوان بزرگتر از فرزند یا فرزندان خود عصبانی و خشمگین می شوند و هیجان خود را به طور مناسب و صحیح نمی توانند ابراز کنند، این ابراز نامناسب هیجان منفی در روابط این افراد بوجود خواهد آورد و از طرفی کنترل آن را برای دو طرف سخت و عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت.»  
 

هیجان اولیه و ثانویه

 
این متخصص روان درمانگر با بیان اینکه هیجانات به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود،‌ اظهار داشت: هیجان اولیه بهنجار، سازگار، کارا و همگانی است مانند احساس ترس در برابر یک موقعیت خطرناک و یا احساس یاس به دلیل نرسیدن به خواسته ها،‌ که در مجموع هیجانات مثبت عنوان می شود.
 
وی ادامه داد: هیجانات ثانویه نیز بر اثر پیش داوری و قضاوت خود را نشان می دهد و در واکنش و عکس العمل به هیجانات اولیه بروز می کند. در این حالت بطور غالب مشکل آفرینی و ناسازگاری و یا تخریب و از کوره در رفتن در بین روابط فرد یا افراد را شاهد خواهیم بود.
 
ابریشمی افزود: قضاوت کردن فرد در مورد خود منجر به هیجان ثانویه و شرمندگی و از طرفی قضاوت کردن در مورد دیگران خشم و عصبانیت را به دنبال خواهد داشت.
 

هیجان کلامی و غیرکلامی

 
این روانپزشک گفت: دوست داشتن و ابراز علاقه جزئی از هیجانات و در مقابل نفرت و دشمنی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از این رو چنانچه فرد یا افرادی خشم و عصبانیت و یا ابراز علاقه خود را بصور کلامی و یا غیرکلامی ابراز کند شاید طرف مقابل و یا مخاطب آن هیچگاه متوجه نشود که چقدر خواهان و یا بدخواه دارد، از این رو برای جلوگیری از قضاوت منفی یا نابجا و ایجاد روابط سالم و مثبت هرچه سریعتر باید تعارضات و فاصله ها را کوتاه و از بین برد.     
 

راهکار مقابله با هیجان منفی

ابریشمی تصریح کرد: بنابراین زمانی که با هیجان عصبی و یا منفی مواجه شدید قبل از ابراز واکنش و نشان دادن عکس العمل، برای مدتی وقفه ایجاد کرده و از خود سوال کنید چه خواسته و نیاز یا اینکه چه احساسی دارید؟ یا اینکه ممکن است با این واکنش چه چیزی را از دست دهید؟ آیا با قضاوت کردن به خشم دامن می زنم؟ 
 
/ایرنا 
کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.