اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸

کسب و کارهای اینترنتی در شرایط جدید اقتصادی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند

چالش‌های استارتاپی

چالش‌های استارتاپی
رضا الفت نسب‌‌

چالش‌های مختلفی پیش روی استارتاپ‌هاست. در سالی که گذشت آنچه که برای کسب و کارهای اینترنتی مشکل ایجاد کرد، عدم وحدت رویه سازمان‌های متولی بود. 15،16 سازمان مختلف به ما دستور العمل می‌دادند و به صورت مستقیم نظارت داشتند و گاهی می‌دیدیم که حتی دستورالعمل‌ها با هم مغایرت دارد.

دومین مسأله‌ای که ما را دچار نگرانی کرد، قطعی اینترنت بود. این اتفاق به دلیل مسائل امنیتی افتاد اما هم ما به عنوان کسب و کار و هم مسئولان باید به نتیجه‌ای برسیم که اگر این اتفاقات پیش آمد، چه کار باید بکنیم؟ چه اتفاقی برای شبکه ملی اطلاعات می‌افتد؟ آیا در داخل امکانی داریم که جایگزین اینترنت کنیم؟ اگر نداریم، چه زمانی قرار است جایگزین شود؟

باید جایگزین مناسبی داشته باشیم که اگر اتفاقی افتاد شبکه اطلاعات ملی بتواند جوابگو باشد. باید امکاناتی مانند موتور جست و جوهای داخلی را تقویت کرد و باید بسترهایشان آماده شود. چون تحریم‌ها وجود دارد و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نمی‌توانند با دیتا سنتر خارجی کار کنند چون محدودیت دارند. حمایت‌هایی هم از جنس استفاده از خدمات باید انجام بشود به این شکل که اگر موتور جست و جویی ایجاد کردیم رهایش نکنیم و زمانی که مشکلی پیش آمد دوباره سراغش برویم.
یکی دیگر از مشکلاتی که استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند بحث سرمایه گذار است. با توجه به مشکلات اخیر، سرمایه گذار خارجی نداریم یا کمتر داریم و از آن طرف سرمایه گذار داخلی خطرپذیر هم بسیار محافظه کارانه این کار را انجام می‌دهد.  ما تلاش می‌کردیم بخش سنتی را ترغیب کنیم که روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کنند و الان با توجه به این اتفاقات تردیدهای زیادی برایشان به وجود آمده است و می‌گویند نمی توانیم روی کسب و کاری که به این راحتی از بین می‌رود و با یک دکمه خاموش می‌شود سرمایه گذاری کنیم.
البته کسب و کارهای اینترنتی با بیمه و مالیات هم درگیرند. مهمترین کاری که خوب است دولت انجام دهد این است  که بدنه خودش را نسبت به کسب و کارهای مجازی آگاه کند و در بیمه و مالیات برایشان جلسه بگذارند و آنها را آگاه کنند. ما می‌بینیم شخص رئیس جمهوری موافق این کسب و کارهاست. وقتی ریز بخشی از مذاکرات جلسات هیأت دولت را که درباره ماست می‌خوانم می‌بینم شخص رئیس جمهوری علناً از کسب و کارهای اینترنتی حمایت می‌کند اما بدنه همکاری نمی کند چون اطلاع ندارند.
 دولت باید بودجه ای بگذارد و نهضت آموزش به بدنه دولت را شروع کند تا مدل‌ها را ببینند و تصور عجیب درباره ما نداشته باشند. به طور مثال اداره مالیات تصور می‌کند ما این اداره را دور می‌زنیم اما آمارها می‌گوید 90 درصد کسب و کارهای مجازی در شرایط ضرر و زیان هستند که البته طبیعی است. 3 تا 5 سال زمان می‌برد تا این کسب و کارها اگر موفق باشند بتوانند در درآمد و سرمایه‌گذاری به نقطه سر به سر برسند.  حتی کسب و کارهای بزرگ در حال ضرردهی هستند و صرفاً برای اینکه برندشان را حفظ کنند و در رقابت باقی بمانند حضور دارند.
یکی از اتفاقات خیلی مهمی که می‌تواند به کسب و کارهای آنلاین کمک کند این است که یکی از این شرکت‌ها روی تابلوی بورس برود و در فضای شفافی وارد شود و مردم هم از آنها و ساز و کارشان مطلع شوند.
کشور ما شرایط سختی دارد. شرایط اقتصادی و سیاسی روی کسب و کارهای ما تأثیر می‌گذارد و این نکته بسیار مهمی است. شاید با اتفاقاتی که افتاده نتوان آینده این کارها را پیش‌بینی کرد اما در کل شرایط به شکلی است که می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد. در حال حاضر 2 درصد از خرده‌فروشی‌ها در کشور ما به صورت آنلاین انجام می‌شود و 98 درصد هنوز آفلاین عرضه می‌شود و این نشان می‌دهد که اگر وضعیت اقتصادی‌مان درست شود و رکود نداشته باشد ما پتانسیل بالایی داریم. جوان‌ها هم برای این کارها انگیزه دارند چون می‌بینند درصد خرده فروشی به صورت آنلاین به طور مثال در چین 20 درصد و در لندن 15 درصد است. جوان‌ها اینها را می‌بینند و امیدوارند. نوع کسب و کارمان به شکلی است که قطعاً در آینده به این سمت خواهیم رفت. حالا با هر سیاستی که روبه‌رو شویم و ترامپ باشد یا نباشد دنیا به این سمت می‌رود. ما هم از این چالش‌ها عبور خواهیم کرد.‌/ایران جمعه

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.