اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
جوادی: کالاهای فرهنگی اقوام باید دیده شوند

جایزه فیروزه به استان‌ها می‌رود

جایزه فیروزه به استان‌ها می‌رود
مریم سادات گوشه خبرنگار

پنجمین دوره جایزه فیروزه صبح روز دوشنبه با هدف نمایش کالاهای فرهنگی در حوزه‌های صنایع‌دستی، نوشت‌افزار، عروسک، اسباب‌بازی و... با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فیروزه و علی فریدونی مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر جایزه فیروزه در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

نکته حائز اهمیت در این دوره از جشنواره که آن را با جشنواره‌های دیگر متمایز کرده است، حضور 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان با نگاه به جغرافیای این سه استان است. به‌گفته علی فریدونی، دبیر جشنواره در راستای تعمیم دادن جشنواره فیروزه قرار است تمرکززدایی صورت بگیرد و این جشنواره از پایتخت به استان‌های دیگر که مهد اقوام هستند، سوق یابد و در استان‌های دیگر هم برگزار شود تا کالاهای فرهنگی اقوام دیده شوند.  محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست قبل از افتتاحیه گفت: «امیدواریم در جشنواره فیروزه به شبکه علمی کارآمد برای تولید، ایجاد بازار بین‌المللی و مصرف برسیم و راهی را که آغاز کردیم ادامه دهیم.» او در ادامه توضیح داد: «جایزه فیروزه برای حمایت، تشویق و تقدیر فعالان حوزه فرهنگی است و جهت‌دهی به تولیدات کالاهای فرهنگی خواهد بود تا در مسیر درست تولید قرار بگیرند.» معاون فرهنگی وزارت ارشاد تأکید کرد: «امیدوارم در دوره جدید با توجه بیشتر به اقوام راهی برای دیده شدن استان‌ها در دوره‌های بعد باز کنیم و برای کالاهای فرهنگی بازارهای منطقه‌ای ایجاد کنیم. کالای فرهنگی سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارند که ما در سطح جهان شاهد موفقیت آن هستیم اما در کشور ما مهجور مانده است در نتیجه می‌توانیم با پرداختن به کالاهای فرهنگی، اقتصاد فرهنگ را به مرحله رونق برسانیم.» علی فریدونی، دبیر جشنواره جایزه فیروزه در نشست خبری این دوره نمایشگاهی گفت: «از چند سال پیش تصمیم گرفتیم در حوزه فرهنگ و کالاهای فرهنگی و به تبع آن تولید در این حوزه فعالیت‌های گسترده انجام دهیم زیرا مفهومی است که همه قشرهای جامعه با آن سروکار دارند. آنچه در آیین‌نامه جایزه فیروزه آمده است، نگاه گفتمان‌سازی و ترویج محصولات فرهنگی است و به نوعی تولید در مصرف‌گرایی فرهنگی است که ما باید در این میان به ارتقا تولیدکننده و مخاطب بیندیشیم.» فریدونی گفت: «آن‌چه جامعه در حال حاضر به آن احتیاج دارد که ما هم به آن پرداختیم همانند نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، هدایای فرهنگی و… موضوعات مهم و فرهنگی جشنواره فیروزه هستند. حوزه عروسک یکی از نیازهای جامعه‌شناسی، روانشناسی و نیاز زمانه است که با هویت ایرانی و اسلامی درهم آمیخته شده و به آن پرداخته شده است.»
در ادامه جشنواره فیروزه با حضور محسن جوادی و علی فریدونی افتتاح شد و قرار است تا 29 دی ماه میزبان حضور مردم باشد. 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.