اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

در مسیر عدالت آموزشی

در مسیر عدالت آموزشی
رضوانه حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

فراهم کردن دسترسی کودکان به آموزش از وظایف اصلی ماست. امسال هم تأکید کردیم که همه کودکان جذب نظام آموزشی شوند و در مدارس حضور داشته باشند.

  ما در وزارت آموزش و پرورش بر این باوریم که هر کودکی که در ایران زندگی می‌کند، باید فرصت دسترسی به آموزش را داشته باشد. به همین خاطر نیم میلیون دانش‌آموز اتباع هم‌اکنون در مدارس ما تحصیل می‌کنند. درباره رسیدن به حق تحصیل همه کودکان از سال 92 برنامه انسداد مبادی بیسوادی را به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.هدف اصلی برنامه این بود که پوشش تحصیلی حداکثری در همه استان‌ها داشته باشیم.استانداران به همراه مدیران آموزش و پرورش موظف‌ شدند که کارگروه‌هایی تشکیل و کودکان بازمانده را شناسایی و موانع ادامه تحصیل آن‌ها را رفع کنند. مسئولیت‌هایی بر عهده آموزش و پرورش و استانداری‌ها گذاشته شده که مهم‌ترین آن شناسایی و رفع موانع است.
 این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شده است و چند سالی هم در حال اجراست بر اساس آمارهایی که داریم در سال گذشته حدود 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به مدرسه برگشتند. در این بازگشت دختران دانش‌آموز هم بودند. با این حال بر اساس همین آمارها فقط سه درصد از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دسترسی به مدرسه در مناطقشان ندارند.این وضعیت در متوسطه اول و متوسطه دوم بیشتر است و باید راهکارهای جدی را برای حق دسترسی دانش‌آموزان به مدرسه در روستاها داشته باشیم. 
با این همه طبق پژوهش‌هایی که ما انجام داده‌ایم مهمترین عامل بازماندگی از تحصیل علل اقتصادی و فرهنگی است.عوامل اقتصادی چون مهاجرت، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسئولیت‌ها، تبعیض، بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه‌ای چون بی‌انگیزگی و عدم کسب موفقیت در مدرسه از این جمله‌اند. البته درباره بازماندگی از تحصیل کودکان، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند. خانواده‌ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس‌تر است. فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است. 
وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را انجام داده است تا شرایط دسترسی کودکان به مدرسه را فراهم کند اما باز هم داریم کودکانی که خارج از چرخه تحصیل هستند. سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.
کپی