اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
درتریبون قفل بودجه بسیج دانشگاه تهران چه عنوان شد

نقادخوانی بودجه 99

نقادخوانی بودجه 99

گروه اقتصادی نشست تخصصی بررسی و تحلیل لایحه بودجه سال ۹۹ با عنوان «قفل بودجه» هشتم دی ماه به میزبانی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست که صرفاً به نقد لایحه بودجه اختصاص داشت برخی کارشناسان راهکارها و پیشنهادهایی مطرح کردند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

علی مدنی‌زاده
استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

بودجه نکات مثبت هم دارد
نقد: بدهی‌های دولت و چالش ساختاری کسری بودجه موضوعی جدید و مربوط به امسال نیست
-در برابر کاهش درآمدهای نفتی دو رویکرد می‌توانیم داشته باشیم. یکی اینکه اقدامات موقتی انجام دهیم و صبر کنیم تا تحریم‌ها رفع شود و دوباره نفت فروشی کنیم. راهکار دیگر این است که اقدام اساسی انجام داده و این شکل از کسری بودجه را یک بار برای همیشه حل کنیم.
-موضوع بودجه از یک مبحث کاملاً اقتصادی عملاً به یک بحث سیاسی تبدیل شده است و این میزان از حساسیت برای جامعه‌ای که به‌لحاظ سطح امید و ظرفیت اجتماعی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، کار خطرناکی است.
نکات مثبت: کاهش هزینه‌های جاری دولت؛
راهکار: راه حل‌هایی که در نقدها مطرح می‌شود، در اجرا بسیار دشوار هستند پس باید سراغ اقدامی برویم که حداقل هزینه‌های اجتماعی – سیاسی را در پی دارد.
-اگر نرخ‌های مالیاتی که در حال حاضر هم بالاست بیش از این افزایش یابد تولید‌کننده نابود می‌شود. بنابراین برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت باید به جای افزایش نرخ‌های مالیاتی، ارقام مالیات تولید را کاهش داده و به جای آن پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد کند و از فرارهای مالیاتی کاسته شود.
-کارشناسان باید برای نقدهایشان راهکار داشته باشند.
-درآمدزایی پایدار دولت باید از طریق مالیات، حامل‌های انرژی و مولد‌سازی دارایی‌ها افزایش یابد.
 
محسن علیجانی
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

بودجه در احاطه نگاه های سیاسی و جناحی
نقد: نگاه‌های سیاسی و جناحی، تحلیل بودجه را قفل می‌کند
-برخی با عینک بدبینی به بودجه می‌نگرند و معتقدند دولت با تدوین چنین بودجه‌ای، به‌دنبال زمینه‌سازی برای مذاکره است تا بگوید راهی جز کنار آمدن ندارد.
-قابل تحقق نبودن درآمد بودجه؛
-عدم مدیریت هزینه‌ها؛
-وابستگی بودجه به نفت؛
-عدم لحاظ اصلاحات ساختاری در لایحه؛
- عدم کارآمدسازی نظام مالیاتی از جمله گسترش پایه‌های جدید؛
-عدم اصلاح یارانه‌های پنهان و زیاد بودن انتشار اوراق.
راهکار: توافق دولت و مجلس برای تنظیم و تعدیل بودجه، با این توضیح که در کمیسیون تلفیق، لایحه را بررسی می‌کنیم و اگر مشخص شود که درآمدها قابل تحقق نیست، عدد آن را کم می‌کنیم؛ نباید در این رابطه نگرانی وجود داشته باشد چرا که مجلس هزینه و درآمد لایحه را تنظیم و تعدیل می‌کند.
 
مجید شاکری
کارشناس اقتصادی

با روش ها و رویکردها مسأله داریم
نقد: ما با اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه ۹۹ مشکل نداریم، بلکه با روش‌ها و رویکردها مسأله داریم. به‌عنوان مثال، رقم فروش یک میلیون بشکه در روز که در لایحه بودجه ۹۹ آمده به‌هیچ عنوان عملیاتی نیست یا اینکه فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه پیش‌بینی شده قابل اجرا نخواهد بود. بنابراین نتیجه‌ای که می‌خواهیم از بهبود بودجه در کلیات حاصل شود باید ابتدا از جزئیات به‌ دست بیاید.
-دولت در لایحه بودجه آورده که ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها و املاک را با ترک تشریفات مزایده به فروش برساند. این اقدام قطعاً با فساد روبه‌رو خواهد شد.
راهکار: کل دارایی‌های دولت را باید به یک صندوق تبدیل کرد و یک مدیر حرفه‌ای برای آن صندوق منصوب شود تا درآمدزایی از دارایی‌های دولتی را از آن مدیر صندوق مطالبه کنیم.
-در بخش اموال غیرمنقول 3 طرح بازآفرینی شهری مشخص شده و پیوست بودجه قرار بگیرد.

نصرالله پژمانفر
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

بودجه سازوکار انضباطی بیشتر ندارد
نقد: پیام لایحه بودجه ۹۹ آشفتگی، نابسامانی و بی‌نظمی در برنامه‌های جاری کشور است.
۷۵ درصد کل بودجه در اختیار شرکت‌ها است اما سازوکاری برای انضباط بیشتر بودجه شرکت‌های دولتی دیده نشده است.
-در جلسه‌ای که با رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی از دولتمردان داشتیم، آنها مطمئن بودند که با توجه به شرایط کشور، کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق رد خواهد شد اما فریبکاری کردند و در نهایت با ایجاد یک فضای روانی موجب شدند که کلیات لایحه تأیید شود. این کار غیرقانونی بود و خارج از چارچوب آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق صورت گرفت. حتی بعضی از افراد را از جلسه بیرون و جلسه را به‌صورت محرمانه برگزار کردند بدون اینکه اجازه دهند افرادی که مورد توهین قرار گرفته بودند، به این توهین‌ها پاسخ دهند. در واقع با دوقطبی کردن کمیسیون تلفیق، کلیات لایحه رأی آورد در صورتی که در شرایط عادی با توجه به مشکلات لایحه، کمیسیون کلیات را تأیید نمی‌کرد، تلاش کردند فضا را سیاسی و دوقطبی کنند.
-امروز دولت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از ابزار لایحه بودجه کاملاً استفاده کرده است. این در حالی است که برای تثبیت امنیت، باید بودجه مناسبی ارائه می‌شد اما دولت این کار را نکرد و به التهاب در جامعه کمک کرد تا به اهداف سیاسی خود در داخل و خارج از کشور برسد.

علی سعدوندی
کارشناس اقتصادی

بودجه ارزی را از بودجه ریالی جدا کنیم
نقد: ما مازاد درآمد ارزی را برای جبران بودجه ریالی هزینه کرده‌ایم، ۵۰ سال است متوجه نشده‌ایم مسیر را اشتباه رفته‌ایم.
-با وجود تحریم‌ها مشکل ما حادتر نشده است چون در تمام سال‌هایی که تحریم نبودیم دولت کسری بودجه ریالی را با درآمد ارزی فروش نفت جبران می‌کرد.
-آنچه به‌عنوان اصلاح ساختاری قرار است پایه‌گذاری کنند عملاً تخریب ساختاری است.
 -در دوره رکود و تحریم بودجه باید با تحریم مبارزه کند نه آنکه تحریم‌های داخلی از تحریم‌های خارجی شدیدتر شود. در حال حاضر با این بودجه‌ای که اعمال شده به‌جای آنکه صرفه‌جویی بیشتر شود مصارف بیشتر شده است. اگرچه در کوتاه مدت امکان صرفه‌جویی خاصی نیست اما می‌توان ساز و کاری طراحی کرد که در حد یک تا سه درصد از بودجه جاری به بودجه عمرانی منتقل شود.
راهکار: درآمد مالیاتی باید وارد بودجه عمرانی و منجر به رشد اقتصادی شود.
-بودجه ارزی از بودجه ریالی جداشود.

احسان خاندوزی
کارشناس اقتصادی

بودجه نماد کیفیت حکمرانی
نقد: بودجه‌ریزی نماد کیفیت حکمرانی یک جامعه است. اگر از بودجه‌ریزی ناراضی هستیم یعنی از کیفیت حکمفرانی دستگاه‌ها ناراضی هستیم والا بودجه 99 به لحاظ ساختاری با بودجه 97 یا حتی 87 تفاوت چندانی ندارد.
-انتظار می‌رفت در اقتصادی که یک بار تجربه رکود تورمی ناشی از تحریم را چشیده، سناریوهایی جهت جبران این وضعیت در نظر گرفته شود اما مقامات بودجه‌ریز و سیاستگذار هیچ تلاشی در این راستا نکرده‌اند.
-از حدود ۱۳ ماه پیش بدنه کارشناسی راهکارهای متعددی را برای بهبود اوضاع ارائه داد اما از سوی نظام بودجه‌ریزی و دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته شد.
-دولت پارادایم اقتصادی ندارد.
-مجلس نقش بازدارنده در تصویب بودجه دارد. در زمان تصویب بودجه فرایندهای ناسالم و آلوده‌ای شکل می‌گیرد که هیچ منطق اقتصادی ندارد؛ این حد از اختیارات نمایندگان چه توجیه علمی دارد؟

پویا ناظران
کارشناس اقتصادی

سبقت ایدئولوژی بر منافع ملی
نقد: در سیاست خارجی ایدئولوژی مقدم بر منافع ملی است.
-به جای استقلال اقتصادی و سیاسی ایزوله شده‌ایم.
-افزایش درآمد ارزی از طریق اخذ مالیات محقق نمی‌شود، چرا که مالیات خود بازتوزیع درآمد ریالی است.
راهکار: متنوع‌سازی سیاست خارجی با کشور‌های مختلف؛
سه جراحی ضروری اقتصاد کشور
اصلاح نظام بانکی؛
حذف یارانه پنهان؛
بازنگری در سیاست‌های خارجی؛
سه داروی ضروری
عملیات بازار باز
ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید؛
حل تعارض منافع؛
چهار فیزیوتراپی ضروری
نظام آموزش و پرورش؛
نظام سلامت و درمان؛
نظام بازنشستگی؛
خدمات وظیفه عمومی؛

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد سردبیر