اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

کلمات کلیدی

نزدیک مرز کره‌ شمالی

نزدیک مرز کره‌ شمالی
عطا صادقی

پس‌از جنگ دو کره، با دخالت سازمان ملل، محدوده ‏‏ای به عرض چهار کیلومتر به‌عنوان محدوده غیرنظامی ایجاد شد تا صلح‏بانان سازمان ملل در آن‏جا مستقر شوند. این محدوده غیر نظامی به محدوده DMZ معروف است.

روز ششم سفر به کره ساعت 10 صبح سوار مینی‏ بوس شدیم تا به مرز دو کره برویم و این منطقه را ببینیم. مرز کره‌ شمالی حدود 50 کیلومتر از سئول فاصله داشت. جاده از شمال سئول و در امتداد رود‌ «هان» حرکت می‏ کرد. رودخانه‌ هان که از وسط سئول می‏ گذرد کم ‏کم به‌ سمت شمال متمایل شده و پس‌از پیوستن یک رود دیگر به آن به دریا می ‏ریزد. همین رود در بسیاری از نقاط مرز دو کره را تشکیل می ‏دهد. اولین مقصد ما پارکی تفریحی در نزدیکی مرز دو کره بود آنجا باید وسیله نقلیه‌مان را عوض می‌کردیم چراکه فقط اتوبوس‌های مشخصی اجازه ورود به محدوده DMZ را داشتند. نزدیکی‌های مرز تور لیدر ما که دختری اهل سئول بود توجه ما را به وضعیت درخت‌ها در دو طرف مرز جلب کرد. در سمت کره‌جنوبی درخت‌ها سبز بودند و در سمت شمال درخت‌هایی که از دور دیده می‌شدند به‌نظر خاکستری می‌آمدند. راهنمای تور این‌طور توضیح داد که به‌خاطر قحطی حاکم در کره‌ شمالی مردم به خوردن برگ درخت‌ها روی آورده‌اند. البته من خیلی مطمئن نبودم دارد راست می‌گوید یا نه چون از حرف‌هایش حس می‌کردم بدش نمی‌آید که کمی هم در این جور موارد اغراق کند. بعد‌ از تعویض ماشین ابتدا از روی یک پل گذشتیم که در پاسگاه بازرسی آن، مأمور پلیس گذرنامه ‏ها را کنترل کرد. تدابیر امنیتی کاملاً مشهود بود و هر از چند گاهی خودروهای نظامی دیده می ‏شدند. به‌لحاظ سیاسی هنوز داخل خاک کره‌جنوبی بودیم و هنوز وارد محدوده DMZ نشده بودیم. اولین مقصد ما در DMZ ایستگاه قطار دوراسان بود که در سال 2002 ساخته شده بود. در داخل ایستگاه قطار، تابلوی پیونگ‏ یانگ دیده می‏ شد که به گفته راهنما، تنها تابلویی در کره‌جنوبی بود که در آن اسم پیونگ ‏یانگ دیده
می‏ شد. در آن سال‌ها رئیس جمهوری کره‌جنوبی که فردی لیبرال بود تلاش‌های زیادی جهت صلح پایدار و اتحاد دو کره انجام داده بود که یکی از آنها تأسیس همین ایستگاه قطار بود، اما قطار صلح هیچ‏ گاه راه ‏اندازی نشد چراکه سلسله اتفاقاتی مذاکرات صلح را سال به سال دشوارتر کرد.‌/ایران جمعه
کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
پربازدیدها