جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left استان‌ها mdi-chevron-left مقام مسوول ستاد مبارزه با مواد مخدر: امسال ۳۶۳ تن… بازگشت

مقام مسوول ستاد مبارزه با مواد مخدر: امسال ۳۶۳ تن مواد مخدر کشف شده است

مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: با همت دستگاه‌های مقابله‌ای شامل فراجا، واجا، سپاه، بسیج و دیگر دستگاه‌های مقابله‌ای ۳۶۳ تن انواع مواد مخدر در نیمه نخست امسال کشف و ضبط شده است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، ابوالفضل شریفی در بوشهر افزود: بیش از ۸۵ درصد کشفیات نیمه اول امسال معادل ۳۱۵ تن شامل تریاک ، مشتقات آن و حشیش بوده و مابقی شامل سایر مواد مخدر و روان گردان است .

وی بیان کرد: امروز رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر بحث مبارزه متوازن مردم پایه با مواد مخدر است به این معنی که در کنار مبارزه،توسعه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و درمان ، صیانت و توانمند سازی معتادان با محوریت مردم در دستور کار قرار دارد.

شریفی اضافه کرد: اجرای طرح یاریگران زندگی در کل جوامع هدف از جمله جوامع کارگری، دانش آموزی، دانشجویی، خانواده و محله بعنوان اولویت‌ و برنامه‌ اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است و تلاش می‌شود در آینده نزدیک روستاها نیز به این طرح افزوده شوند.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی جاری بیش از ۶۰ درصد مدارس کشور شامل ۸۰ هزار مدرسه زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار دارند و تلاش می‌شود سال آینده ۱۰۰ درصد مدرسه ها ، تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه بامواد مخدر کشور گفت: تلاش شده در قالب اجرای طرح یاریگران زندگی، دانش آموزان، اولیاء، معلمان، کادر اداری و آموزشی، جوامع کارگری و دانشجویی زیر پوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر رسیدن به نقطه ای است که تمام اشخاص آموزش پذیر در جریان برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند و با این اصول آشنا باشند و به این وسیله چرخه ورود به اعتیاد در کشور کند و متوقف شود.

عزم دولت سیزدهم در درمان اعتیاد در مراکز ماده ۱۶

شریفی با اشاره به ۲ رویکرد درمان اعتیاد به صورت اختیاری و اجباری با اشاره به جهش خوب درمان اعتیاد درمراکز ماده ۱۶ گفت: در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ، افزایش مراکز نگهداری ماده ۱۶ به گونه ای است که اکنون توان پذیرش و ساماندهی قریب به ۸۰ درصد معتادان متجاهر کل کشور وجود دارد و باید با مشارکت مردم ، خیرین و کارآفرینان چرخه درمان با حرفه آموزی و توانمندسازی مددجویان تکمیل و زمینه ورود بهبود یافتگان اعتیاد در این مراکز به اجتماع فراهم شود.

وی تاکید کرد: رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر جامعه پذیری معتادان متجاهر است به نحوی که علاوه بر درمان با حرفه آموزی این افراد پس از ترخیص بتوانند روی پای خود بایستند و همچنین خانواده های آنان نیز آنها را پذیرش کنند.

شریفی گفت: امروز در کل استان‌های کشور طرح جمع آوری معتادان متجاهر با ورود جدی استانداران دنبال می‌شود و امید می‌رود به سمت و سویی برویم که باهمت جمعی معتادان متجاهر به صورت کامل ساماندهی شوند.

وی در خصوص اینکه استان بوشهر مجهز به مرکز ماده ۱۶ نیست افزود: ضرورت ندارد که مراکز مستقل ماده ۱۶ در استان‌ها راه اندازی شود بلکه باید از امکانات موجود باید به بهترین نحو استفاده کرد.

شریفی اضافه کرد : اگر استان بوشهر به این نتیجه برسد که با توجه به معتادان متجاهر نیاز است مرکزی دایر شود این کار براساس نیاز سنجی به طور حتم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امکانات بخش خصوصی در استان ، امروز به کمک گرفته شده و با خرید خدمت ، بحث درمان معتادان متجاهر در حال انجام است گفت: راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار دارد .

شریفی گفت: همه افرادی که مردم به چشم معتاد به آنها می نگرند معتاد متجاهر نیستند و برخی کارتن خواب ، زباله گرد و یا بی خانمان هستند و اصل برای پذیرش مددجویان در مراکز ماده ۱۶ ، غربالگری و سنجش تجاهر به اعتیاد است.

وی تاکید کرد: در راستای مراکز ماده ۱۶ هم ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت لازم را دارد و استانها نیز باید سهم خود را برای راه اندازی این مراکز ادا کنند.

مافیای مواد مخدر صنعتی وجود دارد

شریفی با بیان اینکه هنوز بسیاری از معتادان مواد مخدر سنتی استفاده می‌کنند گفت: با این وجود مواد مخدر صنعتی هم وجود دارد و استکبار و مافیای موجود در این بخش برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کنند از این طریق افراد بیشتری را آلوده به مواد کند که با تلاش جمعی، آگاه سازی و آموزش باید جلو چرخش و تغییر الگوی مصرف گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه سختی دسترسی به مواد مخدر ممکن است بعضی از معتادان را به سمت استفاده از مواد مخدر صنعتی گرایش دهد افزود: استان‌ها باید با برنامه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در خصوص آثار و عواقب مصرف این نوع مواد مخدر کار کنند.

مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اعتیاد آسیب‌های اجتماعی متعددی به دنبال دارد و نباید آنها را از هم جدا کرد بلکه باید به صورت منسجم و نه به صورت جزیره ای این آسیب را کنترل کرد.

مسئولیت اجتماعی صنایع در خصوص درمان و پیشگیری از اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد

شریفی با اشاره به موضوع نگران کننده بحث اعتیاد جامعه کارگری در جنوب استان بوشهر گفت: هرچند امروز ۱.۹ درصد میانگین جمعیت عمومی استان معتاد و ۹۸ درصد سالم هستند اما باید مراقب باشیم که بخش قابل توجهی از جمعیت کارگری این استان در جنوب درگیر هستند و این مساله بر روی صنعت، تولید و آبروی نظام تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌های نفتی به ویژه در عسلویه باید نسبت به درمان و پیشگیری از شیوع اعتیاد انجام شود تا اعتیاد جامعه کارگری به حداقل رسیده و لااقل هم طراز میانگین شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی کشور گردد.

انتهای پیام/

mdi-tag مواد مخدر mdi-tag پلیس
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تعطیلی مجدد پروژه راه‌آهن لرستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۲۵

فرمانده مرزبانی فراجا:

نظارت بر مناطق حساس کشور با هوشمندسازی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۱۷

عملیات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان پایان یافت

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۱:۲۴

کمک‌های مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد به سیستان و بلوچستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۰۹:۵۰
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
5269
mdi-shape سرویس
استان‌ها
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۵۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو