اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

«لاله» ارزش این همه دعوا را داشت؟

«لاله» ارزش این همه دعوا را داشت؟

«ایران»: کسی فکرش را نمی‌کرد که در دل میهمانی رئیس جمهوری وقت ایران در امریکا نطفه فیلمی بسته شود که جنجالی‌ترین و گران‌ترین فیلم دولتی تاریخ سینمای ایران لقب بگیرد. در جریان سفرهای محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، اسی نیک‌نژاد که در ضیافت شام 800-700 نفره حضور دارد طرح اولیه فیلمی درباره لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی را در اختیار معاونت سینمایی وقت جواد شمقدری قرار می‌دهد؛کسی که جراید او را نخستین زنی می‌دانند که در تاریخ جمهوری اسلامی به رقابت با مردان در رشته اتومبیلرانی پرداخته است.

 اما همانقدر که نام صدیق با حاشیه‌سازی‌های فراوان در فدراسیون اتومبیلرانی به عرصه رسانه‌ها کشانده شده نام پروژه سینمایی مربوط به او هم با حاشیه‌ها سر زبان‌ می‌افتد. جنجال‌ها با یک پیامک آغاز می‌شود: «فیلم سینمایی لاله به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد (معروف به اسی نیک‌نژاد) با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد تومانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شود.» حساسیت رسانه‌ها نسبت به تولید پروژه‌ای است که هزینه تولیدش معادل دو سال بودجه مرکز برای آثار فیلمسازان جوان است. با گذشت زمان زمزمه‌های دیگر مبنی بر افزایش این رقم به پنج میلیارد تومان به گوش می‌رسد و بازار حاشیه‌ داغ‌تر می‌شود. تا جایی که اسی نیک‌نژاد روز دوشنبه 21 اسفند ماه سال 91 در زمان فیلمبرداری اولین سکانس فیلم اعلام می‌کند که تاکنون بیش از 14هزار مقاله درباره این فیلم نوشته شده و حاشیه‌ها از «لاله» یک پروژه ملی ساخته است! چرایی ساخت فیلم با موضوع زندگی لاله صدیق و صرف هزینه میلیاردی، پیش آمدن سابقه فعالیت اسدالله نیک‌نژاد در حوزه سینما در امریکا و استعفای تیم تولید ابتدایی این فیلم سینمایی حاشیه‌ها را دوچندان می‌کند و پای کمیسیون فرهنگی مجلس را به پروژه سینمایی «لاله» می‌کشاند. حرف و حدیث‌ها درباره فیلم «لاله» در شرایطی بالا گرفته است که قیمت برآورده شده برای تولید هم روز به روز بالاتر می‌رود و به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان قد می‌کشد. مهر ماه ۱۳۹۲ اما فیلمبرداری فیلم با شکایت کارگردان مبنی بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ مالکیتی نسبت به این فیلم ندارد، متوقف می‌شود و ادامه فیلمبرداری «لاله» به بعد از تعیین مالکیت اصلی آن موکول می‌شود. با جابه‌جایی دولت و تغییر مدیریت فرهنگی، مدیران سینمایی که اولویتی بر تکمیل این پروژه نمی‌بینند تصمیم بر تعلیق ساخت «لاله‌» می‌گیرند.
در حالی که تنها ۴۰ درصد از فیلمبرداری این پروژه باقی مانده پرونده «لاله» تا سال 97 بسته می‌ماند و در نهایت بعد از شش سال تعویق با تغییر تهیه‌کننده دوباره جلوی دوربین می‌رود. تورج منصوری به‌عنوان تهیه‌کننده جدید جایگزین پروانه پرتو می‌شود و مدیران تازه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در توافقی با او ابهامات درباره مالکیت آن را نیز رفع می‌کنند تا «لاله» به‌طور کامل محصول این مرکز شود. حالا فیلم سینمایی «لاله» که فرم شرکت در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را پرکرده منتظر تأیید اعضای شورای انتخاب جشنواره است تا بهمن ماه امسال رونمایی شود. اسی نیک‌نژاد در تازه‌ترین اظهاراتش درباره حاشیه‌های این چند ساله و توافق با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به خبر آنلاین گفته: «اولش دعوا بود اما به مرور به تفاهم رسیدیم و پول بیت‌المال هدر نرفت. شش سال جنگیدم اما حالا اصل فیلمبرداری‌ها اتفاق افتاده است. ما فقط چند نمای دیگر تا پایان این پروژه، فیلمبرداری داریم. نمی‌دانم مالک و تهیه‌کننده فیلم چه برنامه‌ای برایش دارند اما من وظیفه دارم فیلم را تحویل بدهم. خوشحالم که آقای طباطبایی‌نژاد و آقای حمیدی‌مقدم کمک کردند این فیلم بعد از این همه قصه به سرانجام برسد و امروز اگر از من بپرسی ارزش این همه دعوا را داشت؟ می‌گویم حتماً داشت!»
اما آن طور که محمد حمیدی‌مقدم رئیس این مرکز خبر داده، حدود ۲میلیارد و چهارصد میلیون تومان هم در پروسه جدید هزینه شده است. او در پاسخ به این سؤال که با این هزینه ۹میلیاردی فیلم باید حداقل ۲۷میلیارد بفروشد تا هزینه‌اش را برگرداند، ابراز امیدواری کرده که فیلم در اکران و فروش مخصوصاً فروش بین‌المللی بتواند سرمایه را بازگرداند.

کپی