اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹

کلمات کلیدی
پخش مستندی تازه درباره سانچی صحبتها پیرامون زندهبودن سرنشینان این کشتی ایرانی را داغ کرد

سانچی؛ تایتانیک نفتی ایران

سانچی؛ تایتانیک نفتی ایران

شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود، با یک کشتی فلهبر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. سانچی از عسلویه حرکت کرده و قرار بود با پرچم کشور پاناما، جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود که در راه دچار این حادثه شد.

شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود، با یک کشتی فلهبر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. سانچی از عسلویه حرکت کرده و قرار بود با پرچم کشور پاناما، جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود که در راه دچار این حادثه شد.

طبق گفته مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران، سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. کارشناسان معتقدند؛ نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا موجب آتشسوزی بسیار سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدهاند که بعد از چند روز جستوجو، جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. در سانچی علاوه بر خدمه کشتی، همسران دو نفر از سرنشینان، همچنین سه دانشجوی کشتیرانی نیز حضور داشتند که درباره حضور این افراد باید گفت که روال عادی سفرهای دریایی است.

پساز حادثه و انتشار خبر آن در رسانههای داخلی و خارجی، ابهامات زیادی به وجود آمد. مهمترین سؤال این بود که چرا هیچ جنازهای از سرنشینان سانچی بجز سه مورد پیدا نشد؛ هرچند که مسئولان گفتند بهدلیل انفجار اولیه و شدت آتشسوزی چیزی از اجساد باقی نمانده، اما وجود آن سه جنازه سوخته نشان میداد میتوانست بقایایی از دریا به دست بیاید؛ بخصوص آنکه کشتی کریستال که یکی از طرفین تصادف بود، تقریباً سالم مانده و همه خدمهاش زنده و سالم تخلیه شدند؛ البته این ابهام را چنین پاسخ گفتند که کشتی کریستال از دماغه به پهلوی سانچی زده که همین باعث انفجار و پس از آن آتشسوزی شده و در عین حال خدمه کشتی کریستال این فرصت را داشتند تا از ضلع مخالف، کشتی را ترک کنند.

انفجار اولیه در سانچی باعث انفجارهای دیگر شده و ناگهان گازهای متصاعد شده از محموله همه چیز را نابود کرده است. اما بررسی محتویات جعبه سیاه نشان میدهد که این ادعا را باید با کمی تردید و تأمل دنبال کرد، چرا که به نظر میرسد امکان آنکه خدمه بهصورت آنی فوت شده باشند وجود ندارد، زیرا دستور خروج کاپیتان در نسخه جعبه سیاه وجود دارد. یکی دیگر از سؤالاتی که همچنان بیپاسخ مانده این است که چرا رادار هر دو کشتی قبل از حادثه خاموش بودند.

نشریه وال استریت ژورنال پس از برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی گزارش کرده بود ارسال سیگنال موقعیت مکانی نفتکش سانچی ایران و کشتی باری چینی قبل از برخورد، متوقف شده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ترانسپوندرهای این دو کشتی، ۴۸ ساعت قبل از سانحه، سیگنالی نفرستاده بودند و به همین دلیل، مسیر دقیق این کشتیها مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که به چه دلیل سیگنالی از این دو کشتی در این مدت دریافت نشده است. محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «در خصوص اینکه چرا اطلاعاتی ثبت نشده، ما با مسئولان چینی صحبت کردیم و چیزی که شنیدیم این بود که در آن منطقه بهدلیل شلوغیهایی که وجود دارد احتمال اینکه این سیستم AIS از کار بیفتد؛ هست. اما اینکه خاموش شدن این سیستم چیزی باشد که بخواهد قطعاً باعث بروز اختلال خیلی بزرگی در ناوبری شود و منجر به تصادف شود، اینگونه نیست.»

اما آنچه مسلم است تا دقایقی قبل از برخورد دو کشتی، کریستال اصلاً متوجه سانچی نشده بود، در حالی که سانچی دقیقههای پر اضطرابی را میگذرانده چون زودتر از وجود کشتی دوم در مقابلش مطلع شده بوده است.

ابهامات درباره حادثه سانچی همچنان بیپاسخ مانده است. هنوز هیچ کدام از دو طرف ایرانی و چینی متقاعد نشدند که مقصر اصلی کدام کشتی بوده است؛ در این میان خبرهای اخیر باز هم بر ابهامات قبلی افزوده است. ۲۳ ماه پس از حادثه  خانواده خدمه کشتی، پروندهای را در امریکا تشکیل میدهند تا پاسخ دقیقی از زنده بودن عزیزانشان بگیرند؛ خانوادهها مستنداتی دارند و میگویند آنها زندهاند.

چرا بعد از نزدیک به دو سال دوباره سانچی؟

شاید این پرسش مطرح شود که اگر تماسهایی وجود داشته، چرا بعد از این همه وقت مطرح میشوند. بهمن سال ۹۷ یعنی ۱۳ ماه پس از حادثه، خانوادهها دوباره همین ماجرا را مطرح کردند و حتی مقابل سفارت چین تحصن کردند. همان وقت برخی روزنامهها از جمله شرق، جامجم و شهروند نیز در این باره نوشتند.

نوشین نجفیفر، خواهر علیرضا نجفیفر، همان زمان در گفتوگو با «شرق» گفته بود: «امروز تمام تماسهای خارجیای را که داشتیم، به نماینده نهاد ریاستجمهوری دادیم تا پیگیری کنند… آنها زندهاند. صبح، ظهر، حتی نصفهشب هم تماس داشتیم. آخرین باری که تماس داشتم همین سه روز پیش بود. تماسها قطع که میشد، دوباره تماس میگرفتیم، اما آنچه حداقل برای من، در پاسخ میشنیدیم، بیشتر به زبان عربی بود. من حدود ۲۰ تماس مختلف با شمارههای مختلف داشتم که به نهاد ریاستجمهوری دادم که آنها را بررسی کنند. فقط، تمام خواستهمان این است که صدایمان را بشنوند و موضوع را پیگیری کنند.»

مادر یکی از خدمه سانچی که نگران بود برای فرزندش مشکلی ایجاد شود و نخواست نامش فاش شود، نیز به روزنامه شرق گفت: «۵۰ بار با شماره تلفن عروسم تماس گرفته شده است. حدس میزنم به این دلیل که پسرم با خود فکر کرده اگر یک شانس دارد، با او که همیشه آنلاین است، صحبت کند. یک ماه فقط میسکال از کشورهای مختلف داشتیم، تکزنگ میخورد و قطع میشد اما یک بار پس از تماسی که نتوانسته بودیم صحبت کنیم، فوراً شماره را گرفتیم و ارتباط برقرار شد؛ خانمی جواب داد.»

او ادامه میدهد که «با زبان انگلیسی حرف زدیم، البته بین کلامش کلمات فارسی هم به کار میبرد. مثل یک خارجی که با ایرانیها در ارتباط بوده و چند کلمه فارسی یاد گرفته است… گفت یک نفر اینجا هست که میخواهد با خانوادهاش در ایران تماس بگیرد. این جمله را گفت و تماس قطع شد و ما نتوانستیم دوباره تماس بگیریم.»

در مستند جدیدی نیز که روزهای گذشته منتشر شده است، مادری میگوید: او که آن طرف خط است مرا با نامی صدا میزند که هیچ غریبهای از آن خبر ندارد جز خانوادهام. در همین حال هم همچنان مسئولان و کارشناسان دریانوردی معتقدند امکان ندارد هیچ یک از خدمه کشتی توانسته باشند از مهلکه آتش با آن حجم عظیم، زنده بیرون آمده باشد؛ بخصوص آنکه برخلاف ادعای مستند پخش شده، هیچ قایق نجاتی نتوانسته روی آب برود و همه آنها ذوب شدهاند و آن را در همان فیلم هم نشان میدهند.

اما واقعاً کیست که زنگ میزند؟ تلفنها برای چه کسانی به صدا درآمدهاند؟‌/ایران جمعه 

 

کپی