اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

خواب زمستانی گردشگری مازندران در فصل سرد

خواب زمستانی گردشگری مازندران در فصل سرد

همه ساله همزمان با آغاز فصل سرد، ورود گردشگر به مازندران به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و زمستان که از راه می‌رسد همراه با سکوت و سکون طبیعت، بازار داغ گردشگری این استان گویی یخ می‌زند و تعطیل می‌شود.

این روزها با یک گشت و گذار در شهرهای ساحلی مازندران که مقصد بیشتر گردشگران و مسافران است، کاملا تعطیلی بازار گردشگری آشکارا دیده می شود؛ خیابان های خلوت، پارک های خالی ، رستوران های ساکت و هتل های بی مشتری همه و همه نشان از این دارد که گردشگری مازندران به خواب زمستانی رفته است.

حتی تعطیلات پایان هفته نیز دیگر از ترافیک های سنگین جاده هراز و چالوس و همچنین شهرهای ساحلی خبری نیست و محدودیت های ترافیکی نیز در این روزهای سرد بی مصرف می شود.

اینکه سرمایه گذاری در یک بخش اقتصادی آن هم اقتصاد گردشگری درآمد فصلی داشته باشد ، نه تنها دلسردی سرمایه گذاری را ایجاد می کند ، بلکه بازار کسب و کار را نیز در مازندران کساد کرده و زندگی را از رونق می اندازد.

چندسالی است که گردشگری زمستانی و غیبت آن در برنامه ریزی تیتر رسانه های استان مازندران به خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی است، اما همچنان شاهد جای خالی اینگونه گردشگری در تقویم فصلی استان هستیم.

پیش از این با سرمایه گذاران متعدد حوزه گردشگری گفت و گو کردیم که تقریبا همگی اعتقاد داشتند که به دلیل فصلی بودن گردشگری ریسک سرمایه گذاری در بخش زمستانی بالاست.البته آنها نبود زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری زمستانی و همچنین فقدان تعریف لکه گردشگری برای زمستان را نیز از دیگر ایرادات برنامه ریزی استان مازندران عنوان کردند.

انتقادات سرمایه گذاران در مورد ریک سرمایه گذاری و زیرساخت ها را می توان تا حدودی قبول کرد، اما نمی توان گفت که مازندران فاقد جاذبه های گردشگری زمستانی است. وجود کوهستان های مرتفع کشور که بیش از ۶ ماه از سال پوشیده از برف هستند، شکل جغرافیایی رشته کوهای مازندران که بهترین برای ایجاد مجموعه های تفریحی زمستانه همچون پیست اسکی محسوب می شوند، وجود چشمه های متعدد آب گرم ، مجموعه های بوم گردی و از این دست تفریحات که در بسیاری از کشورهای دنیا همچون روسیه و ، نروژ ، گرینلند ، کانادا ، دانمارک و حتی سوئیس ظرفیت های اصلی گردشگری محسوب می شوند، در مازندران اگر همسطح آنها نباشد، کمتر نیست.

پاسخ مسئولان گردشگری مازندران به این پرسش که چرا اقتصاد گردشگری استان در فصل زمستان تعطیل است؟ تقریبا مشابه است. آنها معتقد هستند با توجه به اینکه گردشگری مازندران بر یک چشم انداز سنتی بنا شده است ، هیچ زیرساختی برای گردشگری زمستانی فراهم نیست.

متولیان گردشگری مازندران اعتقاد دارند که نمی توان بدون زیرساخت های لازم سرمایه گذاران را به سمت ظرفیتهای زمستانه گردشگری استان راهنمایی کرد که ریسک بالایی برای آنان خواهد داشت،

اما کارشناسان گردشگری اینگونه فکر نمی کنند؟

بیماری دریازدگی

یک کارشناس جهانگردی در این باره  گفت: در موضوع گردشگری زمستانه باید به عمق بیشتری توجه کنیم و نباید نگاه سطحی به این مسئله داشته باشیم.

پرویز قنبرزاده اظهار داشت: بناچار باید پذیرفت که گردشگری مازندران در محور دریا و ساحل تعریف شده و این مسئله در طی دهه ها به همه نهادهای برنامه ریز وتصمیم گیرنده حوزه گردشگری تحمیل شده است.

او به بیان اینکه ظرفیت گردشگری زمستانی به اندازه کافی در مازندران وجود دارد، افزود: نخستین قدم، تغییر نگرش مسئولان و سرمایه گذاران از نگاه سنتی و تن دادن به نگاه متنوع گردشگری در مازندران است.

این کارشناس گردشگری با اظهار این که طرح مسایلی چون ریسک بالای گردشگری و یا فقدان ظرفیت گردشگری زمستانی بهانه های منسوخ شده محسوب می شوند، گفت: نباید مسئولان خود را همواره پشت این بهانه جویی ها پنهان کنند چون وقتی استان تهران و البرز براحتی از محل گردشگری زمستانی در حال درآمدزایی هستند، پذیرفتنی نیست که مسئولان مازندران فقدان ظرفیت گردشگری زمستانی را همواره دستاویز قرار دهند.

قنبرزاده با تاکید بر این که زیر ساخت های گردشگری زمستانی در مازندران وجود دارد، توضیح داد: نمی توان گفت زیرساخت ها باید تقویت شود زیرا اصلا زیرساختی که مسئولان بخواهند برای گردشگری زمستانی تقویت کنند وجود ندارد و این وضعیت هم به همان نگاه دیمی و سنتی به گردشگری مازندران به طور کلی باز می گردد و زیرساخت هایی هم که برای گردشگری به طور کلی در حال حاضر وجود دارد مربوط به خدمات محلی و بومیان است.

وی افزود: در سال های اخیر امکانات و خدمات مناطق کوهستانی از جمله راه ، گاز رسانی ، تلفن ، اینترنت به صورت چشمگیری تقویت شده که می توان از همین بستر برای برنامه ریزی گردشگری زمستانه استفاده کرد و بر خلاف سواحل که تقریبا حدود هشت ماه از سال دارای رونق گردشگری هستند، مناطق کوهستانی این ظرفیت را دارند که ۱۲ ماه سال گردشگران را به خود جذب کنند.

این کارشناس گردشگری گفت: واقعیت این است که همه چیز به نگاه اقتصادی و بلند مدت ما به گردشگری بستگی دارد و در مورد مازندران هیچ مسئول و سرمایه گذاری نمی تواند بگوید در فصلی از سال این استان ظرفیت جذب و جلب نظر گردشگر را ندارد./ ایرنا

بیشتر بخوانید:

تقویت گردشگری و صنایع دستی نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال کشور دارد


 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
پربازدیدها