حمید زادبوم در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: نامگذاری و اختصاص یکی از روزهای تقویم به نام روز ملی صادرات، بهانهای است برای اعتلای فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و خلق بستری که فرهیختگان، فعالان اقتصادی، اصحاب رسانه و عموم مردم ضرورت توسعه صادرات را بدانند.
وی ضمن بزرگداشت بیست و سومین سالروز ملی صادرات، افزود: بی تردید سالی که فعالان اقتصادی موفق به انجام صادرات شدهاند و برخی از آنها به نمایندگی عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه را به دست آوردهاند، یکی از سالهای خاص و طاقتفرسا در حوزه تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه ای را در این حوزه نداشته است.
این مقام مسئول با اشاره به اثر تحریمها بر وضعیت صادرات ادامه داد: با وجود تمام ناملایمتیها و عهد شکنیها تحت عنوان فشار حداکثری بر مردم این مرز و بوم، جهادگران عرصه صادرات حداکثر همت خود را برای رسیدن به اهداف عالی نظام و تحقق اهداف سند چشم انداز به کار بستهاند.
زادبوم درباره فرایند انتخاب صادرکننده نمونه امسال توضیح داد: علاوه بر فعالیتهای صورت گرفته به روال سالهای پیشین، از جمله فراخوان جهت حضور، ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل 10 عضو از دستگاهای دولتی و خصوصی است، تلاش شد که فرایند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی تصریح کرد: با این رویکرد پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از 300 متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از 70 گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از 44 صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل میشود.
زادبوم درباره حوزههای فعالیت صادرکنندگان نمونه گفت: از میان این 44 نفر، 9 صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، 9 صادرکننده در حوزه خدمات و مابقی متعلق به حوزه صنعت و معدن کشور هستند.
به گفته وی انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییرکف ارزش صادراتی کالاها از جمله تغییرات ساختار انتخاب بوده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین بیان کرد: امسال به صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و بنگاههای کوچک و متوسط نگاه ویژهای شده و بهترینهای این حوزه شناسایی و مورد تقدیر قرار میگیرند.
زادبوم به نقشه راه پیش روی صادرات کشور اشاره کرد و گفت: از منظر کالایی و براساس کارشناسیهای صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت، ایران نزدیک به دو سوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است.
به گفته وی سیاستها و رویکردهای آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.
این مقام مسئول افزود: از منظر کشورهای هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی در سال جاری به 15 کشور همسایه اختصاص یافته که این رویکرد همسویی و همراهی دولت و ملت در آینده نه چندان دور جهش صادراتی را در این کشورها به ارمغان خواهد آورد.
زادبوم در پایان خاطرنشان کرد: به ثمر رسیدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا، ظرفیت بالقوهای را پیش روی تجار و صادرکنندگان قرارداده که میتوانیم مرزهای اقتصادی خود را در این حوزه جغرافیایی توسعه دهیم.
بیست و نهمین روز مهر ماه در تقویم به عنوان روز ملی صادرات ثبت شده است و هر ساله همایشی تحت این عنوان برگزار و از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر میشود. امسال برگزاری بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات به دستور وزیر صنعت با بیش از یک ماه تاخیر همراه شد./تسنیم
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.
پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.
پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
پر بازدیدها
آخرین اخبار
نظرات