چهل عکس در هشتمین دوره 10‌ روز با عکاسان ایران روی دیوار خانه هنرمندان رفت

جهان از نگاهی دیگر

فرهنگی /
شناسه خبر: 520128

دو روز از افتتاح هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» در خانه هنرمندان تهران می‌گذرد و این نمایشگاه با استقبال خوبی از طرف علاقه‌مندان به عکاسی و عکاسانی که در این نمایشگاه اثری روی دیوار دارند روبه‌رو شده است.

اگر چه در هفت دوره پیشین مسئولیت خاصی نداشتم اما به‌عنوان کسی که از نزدیک شاهد اتفاقات و ماجراها بودم می‌توانم برای آسیب‌شناسی دوره‌های قبل، یا آنچه در آینده به آن امیدواریم تا اجرایی شود، به چند مسأله اشاره کنم. در دوره‌های پیشین ماجرا این بود که هدف اصولاً حضور همگانی عکاسان بود و به همین دلیل هم فراخوانی به انجمن‌های عکس سراسر کشور ارسال می‌شد و انجمن‌ها هم آثار انتخابی خود را ارسال می‌کردند و در نهایت این آثار به نمایش گذاشته می‌شد. در این میان انجمن مرکزی، به این دلیل که نمی‌خواست خود را به‌عنوان پدرخوانده تلقی کند و استقلال انجمن‌ها را به رسمیت بشناسند دخالتش در انتخاب آثار، در حد تشکیل شورای هنری‌ای متشکل از اعضای انجمن‌های خود بود. به‌هر صورت کارها گزینش می‌شد و به دلایلی گاهی عکس‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند و حتی در یکی از دوره‌ها یکی از انجمن‌ها، کارهایی که خودش پیش‌تر به نمایش گذاشته بود را در اختیار نمایشگاه قرار داد که کار شایسته‌ای نبود چون عکس‌ها قبلاً دیده و به‌نمایش گذاشته شده بودند. به‌هر حال تکرار اتفاقاتی از این دست باعث شد تا برای این دوره و دوره‌های آینده، به‌فکر تغییر سازوکارها و استانداردهای موجود بیفتیم. در دوره‌های قبلی البته کارهای بسیار خوبی انجام شد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی اشاره کرد. البته در این مسأله هم به‌دلیل محدودیتی که به‌لحاظ نفری در بحث کیفی داشتیم با آنچه در ذهن دوستان بود تفاوت‌های بسیار شکل گرفت. وقتی دبیری «10 روز با عکاسان ایران» برای دوره هشتم به من پیشنهاد شد‌، با وجود میل قلبی‌ام برای حضور در کارهای اجرایی به خواست دوستان پذیرفتم. ضمن اینکه طرح و ساز و کار جدید با ایده‌ای که من برای این جشنواره داشتم نزدیک بود. در این دوره ما نگاه کریتوریال یا به معنی لغوی نظارت هنری روی کارها داریم و ساختار را طوری چیده‌ایم که در یک پروسه‌ بلند مدت هم بتوانیم بحث آموزش را درست پیش ببریم و هم در نهایت به خروجی نمایشگاه یعنی روی دیوار رفتن آثار منتخب که کیفیت مطلوبی داشته باشند برسیم. البته زمان بسیار محدودی داشتیم و ناچار بودیم دایره انتخاب آثار را از میان کسانی که می‌شناختیم و می‌دانستیم کاری قابل و آماده ارائه دارند شروع کردیم و همه دوستانم در فرصت اندکی که داشتند به جد روی انتخاب آثار و مسائل کمی و کیفی نمایشگاه کار کردند. در واقع شورای هنری «10 روز با عکاسان»، مهدی مقیم‌نژاد، رامیار منوچهرزاده، زانیار بلوری و بهنام صدیقی با شناختی که از عکاسان داشت و نمایشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که دیده بود، پروژه‌هایی را انتخاب کرد که بیشتر از عکاسان زیر ۳۵ سال است تا در مجموع 40 پروژه به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه از نظر شیوه ارائه، چیدمان و مسائلی از این دست متفاوت از دوره‌های گذشته است و با توجه به زمان اندک، فراخوانی منتشر نشد. اما تلاش کرد کسی از اعضای انجمن از قلم نیفتد و با همه آنها تماس گرفته شود. حتی در چینش و ارائه آثار که جزئی از بیان عکاسی است با هنرمندان ارتباط داشتند و تصمیم‌گیری‌هایی شد که در نتیجه آن در نمایشگاه با چندین نوع مختلف ارائه آثار مواجه خواهیم بود و برای ما نگاه و فلسفه عکاس یکی از موضوعات قابل اهمیت بود و به نوعی عکاسی اندیشمند مدنظرمان بوده است.
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.