اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸
اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران
محمد سعید شریفیان در گفت‌وگو با «ایران» از زیر و بم‌های جشنواره موسیقی صبا می‌گوید

در جست‌و‌جوی بستری برای موسیقی جدی

در جست‌و‌جوی بستری برای موسیقی جدی
نداسیجانی خبرنگار

دومین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا به دبیری پوریا رمضانیان از روز شنبه دوم آذرماه در چهاررشته «آهنگسازی»، «آنسامبل موسیقی ایرانی»، «آنسامبل موسیقی کلاسیک» و «پژوهش موسیقی» به میزبانی دانشگاه تهران درحال برگزاری است.

جشنواره موسیقی «صبا» یک جشنواره دانشجویی است و تلاش می‌کند از فرم دانشجویی خود خارج شده و در فضای حرفه‌ای موسیقی کشور حضور فعال‌تری داشته باشد. محمد سعید شریفیان موسیقیدان و آهنگساز ایرانی که در هر دوره از این جشنواره به‌عنوان داور بخش آهنگسازی حضور داشته گفت‌و‌گوی کوتاهی در مورد روند آموزش موسیقی و توجه به بخش آهنگسازی داشته است که در ادامه می‌خوانید:
یکی از شاخصه‌‌های مهم «جشنواره موسیقی دانشجویی صبا» تأکید به مقوله آهنگسازی است؛ با توجه به تجربه شما در این زمینه و همچنین حضور در دو دوره از این جشنواره، مبحث آموزش آهنگسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دراین دوره از جشنواره باز هم داوری بخش آهنگسازی را برعهده داشتم. به عقیده من این بخش از سطح کیفی خوبی برخوردار بود. خوشبختانه مبحث آهنگسازی در فضای آکادمیک بسیارمورد توجه قرار گرفته و شاید یکی از دلایلش گزینش‌های بسیار سختگیرانه باشد.
آیا نسل امروز نگاه مدرنی به بخش آهنگسازی دارد یا بیشتر متوجه سنت است؟
متأسفانه سیستم آکادمیک ما تأکید بسیاری به موسیقی آوانگارد دارد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که مباحث بسیار اساسی و زیربنایی تاریخ موسیقی‌مان تا به امروز کمترمورد توجه بوده است و متأسفانه این جریان تا اکنون بی‌هدف دنبال می‌شود، البته افرادی هم هستند که تلاش می‌کنند کارهای درست و مناسب انجام بدهند و پیوندی بین سنت ومدرنیته برقرار کنند. بنابراین می‌توان گفت تنوعی ازاین قبیل درموسیقی دیده می‌شود اگرچه شاید مقداری برخلاف جریان روند آکادمیک باشد.
راهکار شما برای توجه به مبحث آهنگسازی به شکل درست و اصولی بخصوص در نسل امروز چیست؟
متأسفانه در شرایطی هستیم که به موسیقی و بویژه موسیقی جدی اصلاً پرداخته نمی‌شود و چندان شرایطی برای شکوفایی آن فراهم نیست و تا به امروز هم با چنگ و دندان نگاه داشته شده است که البته یک سوی آن مربوط به مدیریت هنری و فرهنگی کشور است و در این شرایط قطعاً موسیقی ضربه خواهد خورد البته به‌طور معمول موسیقی‌های مردمی‌تر کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما آن چیزی که به طور حتم به آینده موسیقی ایران کمک خواهد کرد فراهم کردن بسترهای اجرایی در این زمینه است تا کارها اجرا و شنیده شوند و تجربیات آهنگسازان جوان به گوش برسد اما اگر این اجرا شنیده نشود تأثیرات آن در گوشه‌ای می‌ماند و فراموش می‌شود و این تجربیات خیلی سخت‌تر به‌دست می‌آید.
درحال حاضر بسترهای آموزشی چون دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی ما در چه شرایطی قرار دارند؟
بخش آهنگسازی همچنان در سطح متوسط رو به پایین بوده و یکی از دلایل آن مربوط به سیستم‌های گزینشی است چرا که اغلب دیده می‌شود درهرمقطع و از هررشته‌ای براحتی وارد کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی می‌شوند. جریان‌هایی که در فضاهای آموزشی موسیقی دنبال می‌شوند باید هدفمند عمل کنند و بستری باشند در گسترش فضاهای ذهنی جوانان و استفاده از تجارب و نوع تفکرهای مختلف در آهنگسازی. به‌طورکلی دانشگاه‌های هنر کار خیلی مهمی انجام نمی‌دهند والبته این در تمام رشته‌ها صدق می‌کند و پیشرفت‌های خیلی خوبی که دیده می‌شود معمولاً باسیستم‌های خارج از دانشگاه در حرکت هستند.
چرا موسیقی آکادمیک ما راهی به بطن جامعه ندارد و بین فضای آموزشی در دانشگاه‌ها و آنچه سلیقه جامعه است فاصله ایجاد شده است؟
نخست اینکه بسترهای‌ اجرایی و ارتباط‌هایی که باید وجود داشته باشد ایجاد نشده است بنابراین وقتی چنین فضایی وجود ندارد، فضای کلی هم برای موسیقی جدی فراهم نیست و نمی‌توان آن را سلیقه جامعه عنوان کرد. وقتی خوراک موسیقایی تأمین نشود هر نوع غذایی مورد مصرف است و تغذیه مناسب روحی و فکری قابل دسترس نیست. نکته دیگر اینکه سیستم آکادمیک همیشه کار خودش را کرده و نگاهی به اجتماع ندارد بنابراین فاصله بین این دو تشدید خواهد شد اما ارائه موسیقی جدی درجامعه می‌تواند بسیاری از این فواصل را از بین ببرد.
برگزاری جشنواره‌های موسیقی چون صبا یا جوان یا دیگر جشنواره در راستای پرورش استعدادهای موسیقی چه کمکی می‌توانند داشته باشند؟
برگزاری چنین جشنواره‌هایی قطعاً اتفاق خیلی خوبی است به این سبب که موجب ایجاد انگیزه در جوانان است و در همین زمان محدود تعریف شده و برنامه‌های مشخص شده آن، چه در بخش‌ سازی و چه آوازی یا آهنگسازی تجربیات جدیدی برای آهنگسازان رقم می‌خورد منتهی زمانی نتیجه خوب خواهد داشت که یک جریان هدفمند باشد.
 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.