طبق گزارش مؤسسه Sensor Tower

فیس بوک و اینستاگرام از «تیک تاک» عقب ماندند

دانش و فناوری /
شناسه خبر: 518813

آخرین گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد تیک تاک(TikTok)، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی جهان رکوردی جدید از خود به‌جا گذاشته است. این اپلیکیشن موبایلی چینی تاکنون بیش از 1.5میلیارد بار در گوگل پلی و همچنین اپ استور دانلود شده و در سال 2019، عنوان سومین اپلیکیشن برتر در فهرست اپ‌های غیربازی محبوب را به خود اختصاص داده است.

یک و نیم میلیارد بار دانلود تیک تاک، نشان از رشد 6 درصدی تعداد دانلود آن نسبت به‌سال گذشته دارد و ازسوی دیگر کاربران در هندوستان و امریکا از این اپ استقبال قابل توجهی داشته‌اند که این موضوع، نگرانی«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک را به‌دنبال داشته است چراکه حالا دیگر یک رقیب جدی سر راه خود می‌بیند.
سومین اپ پردانلود جهان
گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد که «تیک تاک» با 614 میلیون بار دانلود در سال 2019، پس از واتس اپ و فیس‌بوک مسنجر در جایگاه سوم ایستاده است. این اپلیکیشن یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی در جهان است و به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های کمدی کوتاه یا ویدئوهایی از استعدادهایشان بسازند یا اجرای لیپسینگ(لب خوانی) داشته باشند.
 واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر به ترتیب با 707.4میلیون دانلود و 636.2 میلیون دانلود در رتبه اول و دوم فهرست برترین اپ‌های غیربازی قرار دارند. فیس‌بوک و اینستاگرام هم به ترتیب با 587 میلیون بار و 376.2میلیون بار دانلود در رده‌های بعدی یعنی چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.
البته باید گفت سال گذشته اپلیکیشن تیک تاک در حوزه اپ‌های غیربازی با 655.8 میلیون بار دانلود، چهارمین اپلیکیشن از نظر تعداد دانلود محسوب می‌شد.
تعداد دانلودهای این شبکه اجتماعی چینی تا فوریه 2019 به یک میلیارد بار رسید و تنها 9ماه پس از آن، 500میلیون بار دیگر دانلود شد. تیک تاک نه تنها یکی از پردانلودترین اپلیکیشن‌های جهان در سال 2019 محسوب می‌شود بلکه یکی از پلتفرم‌ها با سریع‌ترین میزان رشد نیز به شمار می‌رود.
اگر بخواهیم میزان دانلود این اپ را در کشورهای مختلف نیز مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که هر کشور چه سهمی از آن را در اختیار دارد باید گفت که هندوستان صدرنشین است و چین به‌عنوان خاستگاه این اپلیکیشن، از هند عقب افتاده است.
تیک تاک در هندوستان تنها در سال 2019، حدود 466.8 میلیون بار دانلود شده درحالی که کشور توسعه دهنده این اپ یعنی چین با 173.2میلیون بار دانلود در جایگاه دوم قرار گرفته است. امریکا با 123.8میلیون بار دانلود این شبکه اجتماعی در سال 2019میلادی در ردیف سوم قرار گرفته است. درواقع هندوستان 31درصد کل دانلودهای تیک تاک را به خود اختصاص داده درحالی که این رقم برای چین به 11.5درصد و برای امریکا به 8.2 درصد می‌رسد.
بجز میزان دانلود تیک تاک، مبلغ پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن نیز در سال 2019 روندی رو‌به‌رشد داشته است و کاربران برای دریافت خدمات بیشتر حاضر به صرف هزینه فراوانی بوده‌اند. از نظر این شاخص، چین از بقیه کشورها پیشی گرفته است.گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد که این رقم در سال 2019 حدود 115.3میلیون دلار بوده است که در این میان تخمین زده می‌شود کاربران چینی رقمی حدود 84.5 میلیون دلار یعنی نزدیک به نیمی از هزینه‌های درون برنامه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. کاربران امریکایی هم در کنار بریتانیا دیگر گروه‌هایی هستند که در ردیف 3کشور برتر جدول پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن تیک تاک قرار دارند. کاربران در امریکا و بریتانیا نیز به ترتیب 62.4 میلیون دلار و 6.9 میلیون دلار برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن هزینه کرده‌اند.
امنیت سایبری «تیک تاک» زیر ذره بین
مؤسسه Sensor Tower یادآور شده است که تیک تاک تنها اپلیکیشن جزو 5 اپ برتر این فهرست است که در مالکیت فیس‌بوک قرار ندارد و ازسوی دیگر نخستین شبکه اجتماعی چینی محسوب می‌شود که باعث نگرانی مارک زاکربرگ شده است. درواقع بسیاری، تیک تاک را رقیبی قدرتمند برای فیس‌بوک می‌دانند بویژه اینکه در میان کاربران جوان محبوبیت بالایی دارد تا جایی که بیش از اینستاگرام و فیس‌بوک دانلود شده و دلیل نگرانی اصلی مارک زاکربرگ است. ازسوی دیگر موضوع امنیت سایبری این اپ برای بسیاری چندان شفاف نیست.
این موضوع را وقتی در کنار تنش‌های چین و امریکا و جنگ تجاری این دو کشور قرار دهیم می‌بینیم که دامنه این مشکل کمی گسترده‌تر است. قانونگذاران امریکایی و رگولاتورها این شرکت را بشدت زیر نظر دارند تا دریابند که چگونه اطلاعات و دیتای کاربران امریکایی را جمع‌آوری می‌کند و از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌شود. آنها معتقدند که احتمال نقض حریم خصوصی کاربران در این اپلیکیشن وجود دارد.
برخی از این قانونگذاران نگران جاسوسی دولت چین از کاربران هستند هرچند تیک تاک بارها عنوان کرده است که اطلاعات کاربران را در چین ذخیره نمی‌کند. «ژانگ ییمینگ» مدیرعامل شرکت ByteDance، شرکت مادر اپلیکیشن«تیک تاک» گفت: تاکنون هیچ درخواستی از دولت چین مبنی بر دسترسی به اطلاعات کاربران دریافت نکرده‌ایم. دامنه این نگرانی تا آنجاست که سربازان ارتش امریکا اجازه نصب تیک تاک را روی گوشی خود ندارند.
با این حال، این شرکت دیتاسنترهایی در هندوستان، امریکا و سنگاپور راه‌اندازی کرده تا چنین نگرانی‌هایی را به حداقل برساند. موضوع سانسور و فیلترینگ نیز یکی دیگر از موضوع‌هایی است که امریکا به آن اشاره دارد چرا که این اپ تاکنون در اندونزی، بنگلادش و هنگ کنگ مسدود شده است.
تلاش زاکربرگ برای مقابله با تیک تاک
«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک علاوه بر موضوع امنیت سایبری، نگران محبوبیت بالای اپلیکیشن تیک تاک نیز هست چرا که شرکت ByteDance با خرید اپلیکیشن موسیقی امریکایی Musical.ly با بهای یک میلیارد دلار به این حوزه نیز وارد شده و به این ترتیب عملاً پا در کفش سرویس‌های پخش موسیقی غربی همچون اسپاتیفای و اپل موزیک خواهد کرد که این موضوع هم از دیگر نگرانی‌های موجود نسبت به ظهور این اپلیکیشن آسیایی قدرتمند در جهان است.
با توجه به این موضوع، «زاکربرگ» دست به کار شده است به‌عنوان مثال فیس‌بوک برای مقابله با تیک تاک، یک سرویس ویدئویی فیلم‌های کوتاه با نام Lasso راه‌اندازی کرده و بیشتر تلاش دارد تا آن را در کشورهایی ارائه دهد که کاربران اقبال چندانی نسبت به تیک تاک نشان نداده‌اند و به این ترتیب این بازارها را ازآن خود کند. اینستاگرام نیز یک سرویس با نام Reels را در برزیل راه‌اندازی کرده تا بتواند مانع حضور تیک تاک در این کشور شود. حال باید منتظر ماند و دید مارک زاکربرگ چگونه می‌تواند از این دردسر تازه خود را نجات دهد و همچنان بخش بزرگی از بازار جهان را دراختیار بگیرد.

نگاهی به «تیک تاک»
تیک تاک(TikTok) یک شبکه اجتماعی ویدئویی محبوب است که توسط شرکت چینی Bytedance ارائه شده است. این اپلیکیشن که در عرض 2سال به رکوردهایی جالب توجه دست یافته و حالا ارزش 75 میلیارد دلاری دارد، در سال 2017 برای بازارهای خارج از چین ارائه شد. این شرکت که سال 2012 توسط یکی از مهندسان نرم افزار چینی با نام «ژانگ ییمینگ» بنیانگذاری شد به کاربر اجازه می‌دهد تا ویدئوهای کوتاه لیپسینگ(لب خوانی)، کمدی و موسیقی ایجاد کند و همچنین از فیلترهایی خاص برای این ویدئوها بهره بگیرد. این اپ که اکنون در 150بازار جهانی و با 75زبان در دسترس کاربران قرار دارد، سال گذشته پردانلودترین اپلیکیشن در امریکا شناخته شد که خود یک رکورد محسوب می‌شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.