گزارش اختصاصی ایران آنلاین از جلسه رونمایی کتاب «روایت» اثر جدید کوروش صفوی

دغدغه این روزهای کوروش صفوی

اندیشه /
شناسه خبر: 518782

هر چند که اکنون زمانه تخصص است ولی آیا ما نباید در حوزه ای که تحصیل می کنیم به یک نگرش برسیم؟ رسیدن به یک نگرش در حوزه زبان شناسی مساله این روزهای من است. معتقدم، فلسفه مادر علوم است و در کنار سایر علوم دیگر بسیار می تواند به رسیدن به این نگرش اثرگذار باشد.

ایران آنلاین/ گروه اندیشه:

 کتاب «روایت» اثر دکتر کوروش صفوی، استاد زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، به تازگی به همت انتشارات علمی روانه بازار نشر شده است. امروز، 4 آذرماه، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی در جمع اعضای هیات علمی خود، جلسه ای به رونمایی این اثر اختصاص داد و دکتر محمد حسن حسن زاده نیری، دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دکتر محمد رضا آقا بابایی، استادیار زبان و ادبیات فارسی، دکتر عبدالله نصری، دانشیار گروه فلسفه و خود مولف از جمله سخنرانان این جلسه بودند.

 

کتاب روایت، می کوشد تا روایت را از رهگذر سه ساحت زبان شناسی، ادبیات و فلسفه به تامل بگذارد و از این رو، در جلسه ای که برای رونمایی از کتاب ترتیب داده شده بود، صاحب نظرانی از این سه حوزه ( ادبیات، زبان شناسی و فلسفه) حضور پیدا کردند.

آنچه صفوی می کوشد در کتاب «روایت» به تبیین برساند این است که زبان مقوله ای فرهنگی است و افراد بر اساس داده ها و اطلاعات فرهنگی ای که دارند به درک و تعبیری از متون می رسند، مقصود او از متن هم صرفا متن نوشتاری نیست و از نظر او حتی یک فیلم هم می تواند متنی برای درک و تعبیر باشد.

او همچنین در کتاب «روایت» از شیوه مطالعه در رشته زبان شناسی انتقاد کرده و معتقد است که برای رسیدن به نگرش در زبان شناسی، باید به پیشا زبان رفت. این نکته ای بود که از سوی آقابابایی مورد نقد واقع شد. به زعم او، در زمانه ما روز به روز تخصص گرایی برجسته تر می شود، هر علمی این امکان را دارد که برای خود محدوده تعیین کند و مشخص کند که صرفا مطالعاتش را به این حوزه اختصاص دهد این در حالی است که سال ها است زبان شناسی در همین محدوده ای که فعالیت می کند، موفق عمل کرده است.

صفوی اما در پاسخ به او تاکید کرد که هر چند که الان زمانه تخصص است ولی آیا ما نباید در حوزه ای که تحصیل می کنیم به یک نگرش برسیم؟ او رسیدن به یک نگرش را در زبان شناسی مساله این روزهای خود عنوان کرد و فلسفه را مادر علوم دانست و معتقد است که فلسفه در کنار سایر علوم دیگر بسیار می تواند به رسیدن به این نگرش اثرگذار باشد.

صفوی در کتاب «روایت»، مخاطبان کتابش را دانشجویان زبان شناسی دانسته است.  شاید به همین خاطر است که از ذکر بسیاری از مقدمه ها در پرداخت کتاب، خودداری کرده؛ اعم از اینکه مشخصا وقتی از روایت حرف می زند، مقصود او از روایت دقیقا چیست؟ و در صفحه 80 کتاب نهایتا تعریفی از روایت ارائه می کن.

و نمی گوید که چه نظریاتی دیگری در بحث از روایت وجود دارد؟ نظریه ای که خود او طرح می کند، چه امتیازی نسبت به نظریه های پیشین دارد و ... اینها انتقاداتی بود که عبدالله نصری به کتاب صفوی وارد می دانست.

اختصار نویسی صفوی در آثارش و تلاشی که در روشن بیان کردن مفاهیم دارد و گشودن معنای تازه از موضوعات به ظاهر پیش و پا افتاده،  نکاتی بود که از سوی حسن زاده که خود از شاگردان صفوی بود، طرح شد و تقریبا تمام سخنرانان در خصوص آن متفق القول بودند اما نکته مهمی که از سوی آقا بابایی در مورد صفوی عنوان شد و شاید یکی از مسائل امروز جامعه علمی ما هم باشد، نترسیدن و جسارت صفوی در ابراز نظرات است.

او هیچگاه به یافته های سوسور، بارت، دریدا، بوردیو و... بسنده نکرده و خود را در آنها متوقف نمی کند می کوشد ضمن بهره مندی از آن نظریات، خود را نیز به اندیشیدن وا دارد. گزارشگر نظریات اندیشمندان دیگر بودن، یکی از مسائلی است که این روزها جامعه علمی با آن دست و پنجه و نرم می کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.