در حاشیه غیبت داریوش مهرجویی با «لامینور»در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر

او همیشه مهرجویی است

فرهنگی /
شناسه خبر: 518221

فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پنجشنبه به پایان رسید و خبرها حکایت از آن دارند که رضا درمیشیان به‌عنوان تهیه‌کننده، برای فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی اقدام به ثبت‌نام نکرده و به‌احتمال زیاد مهرجویی و درمیشیان فیلم را پیش از جشنواره یا بدون نمایش در آن روی پرده می‌فرستند.

به این ترتیب به نظر می رسد مهرجویی هم به فیلمسازانی پیوسته که تصمیم گرفته‌اند بدون حضور در جشنواره‌ فیلم فجر فیلم‌هایشان را مستقیم روانه اکران کنند. منوچهر هادی یکی از این فیلمسازان است که چند ماه پیش فیلم «رحمان 1400» و پیش از آن «آینه بغل»اش را مستقیم روی پرده فرستاد.

یک
 طی جلسه‌ای که با آقای سرتیپی به‌عنوان تهیه‌کننده و دیگر شرکا داشتیم تصمیم گرفتیم فیلم «رحمان1400» را به‌جشنواره فجر ندهیم. ما فیلم‌ را برای مخاطب عام ساخته بودیم و در واقع ژانر و نوعش برای سرگرمی بود و طبیعتاً چنین فیلم‌هایی، آنچنان که مرور ادوار مختلف جشنواره فجر نشان می‌دهد جایی در جشنواره‌ها ندارند و این مسأله هم البته مختص ایران نیست. اکران فیلم در جشنواره‌هایی مثل فجر، سود و زیان‌هایی دارد. اگر فیلم اجتماعی و جدی بسازیم که در اولویت‌های موضوعی جشنواره باشد، این فیلم‌ها آنجا بهتر دیده و معرفی می‌شوند و جایزه می‌گیرند و دیدگاه مخاطب جدی را جلب می‌کند و کنجکاوی ایجاد می‌کند که چرا جایزه گرفته است اما در مقابل اگر یک فیلم اجتماعی موفقیتی در جشنواره کسب نکند یا با بازخوردی منفی روبه‌رو شود ممکن است روی دیگر سکه را شاهد باشد و در اکران هم به‌لحاظ گیشه موفقیت کسب نکند.
دو
  البته ما به این هم فکر کردیم که فیلم را به جشنواره بفرستیم تا با اکران‌های احتمالی مقداری درآمدزایی داشته باشد و بازخورد هم بگیریم اما از طرف دیگر این وسواس و نگرانی هم وجود داشت که فیلم تا زمان اکران در جشنواره فجر، لو برود و به‌صورت قاچاقی پخش شود که در واقع نسخه‌اش هم در زمان اکران منتشر شد و همه در جریان بلایی که سر این فیلم آمد هستند. نمی‌دانم چه اتفاقی یا تصمیمی باعث شده که آقای مهرجویی که جزو چهره‌های شاخص سینمای ایران محسوب می‌شود فیلم را برای جشنواره نفرستد اما شاید او هم نگرانی‌هایی دارد که بی‌مسئولیتی برخی مدیران به آن دامن می‌زند و این بی‌مسئولیتی اصولاً برمی‌گردد به همین مسأله پخش ناگهانی نسخه‌های غیرمجاز فیلم که نه تنها مدیران سینمایی مسئولیت آن را به‌عهده نمی‌گیرند بلکه کارگردان و تهیه‌کننده‌ها را متهم می‌کنند که خودشان فیلم را لو داده‌اند.
سه
 در سال‌های اخیر کسی مثل فرهادی فیلم‌های درخشانی ساخته و جوایز مختلف بین‌المللی کسب کرده اما بعد از «درباره الی» در جشنواره فجر شرکت نکرد. من فکر می‌کنم آقای مهرجویی هم با کارنامه درخشانی که دارد دیگر انگیزه‌ای ندارد که در جشنواره فجر شرکت کند و خوب یادم هست که یکی از آخرین جایزه‌هایش در جشنواره فیلم فجر را هم به حامد بهداد داد. این مسأله نشان می‌داد که او احتمالاً به این فکر می‌کند که آنچه باید را از سینمای ایران، به‌عنوان جایزه در طول کارنامه کاری خود دریافت کرده و حالا باید این فرصت و بها را به جوان‌ترها بدهد و به همین دلیل هم شاید فیلمش را برای حضور در جشنواره فجر امسال ثبت‌نام نکرده است. شاید خیلی‌ها معتقد باشند آثار متأخر مهرجویی، نتوانسته به ذائقه مخاطبان سینمای او خوش بیاید و او احتمالاً نمی‌خواهد مورد بی‌مهری یا نادیده‌شدن در جشنواره قرار بگیرد به‌همین خاطر شرکت نکرده است؛ اینها البته فقط حدس و گمان‌هایی است که می‌شنویم اما به ‌هر صورت مهرجویی را نمی‌شود ندید و چهره‌هایی مثل او و کیمیایی و فرهادی، آنقدر جایگاهشان تثبیت شده است که نمی‌شود گفت من از دیدن فیلم‌های مهرجویی ناامید شده‌ام پس دیگر فیلم‌هایـــــــش را نمی‌بینیم.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.