تصمیم‌های ملی برخورد ملی می‌طلبد

سیاسی /
شناسه خبر: 517582

گویی عرف جامعه ما شده که تصمیم‌های ملی از سوی برخی محافل و مجامع حتی با رویکردهای سیاسی متفاوت، تصمیم‌های غیرملی، کارشناسی نشده و قابل خدشه معرفی شوند؛ این محافل و مجامع با متوجه ساختن اکثر محورهای انتقادی موضوع به دولت، شعله‌های خشم مردمی را که آماج فشار حداکثری مخالفین بین‌المللی قرار دارند برافروخته ساخته و با بالا گرفتن دامنه فرصت‌طلبی‌ها معمولاً به کی‌بود کی‌بود من نبودم، روی می‌آورند.

بعد از تجربه این سیکل معیوب در نمونه‌هایی چون برجام، آخرین پرده این نوع فرافکنی‌ها را در ماجرای کاهش یارانه بنزین و سهمیه‌بندی آن شاهد بوده‌ایم.
هم چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف و هم برخی چهره‌های دارای جایگاه‌های فراحزبی و هم اغلب رسانه‌ها، تصمیم ‌ملی اصلاح قیمت بنزین را دارای معایب و قابل اعتراض و به ‌زیر کشیده شدن معرفی کردند و صداوسیما که به‌عنوان دربرگیرنده‌ترین رسانه در سطح ملی باید به یاری این طرح می‌آمد، در این مسیر تا حدی سست‌ گام برداشته و البته گاه از زبان کارشناسان مختلف، اجرای طرح و مهم‌تر از آن زمینه‌سازی اقناعی آن را جزو کاستی و آسیب‌ها معرفی می‌کند؛ در حالی که بنابر تقسیم وظایف و کمیته‌های شکل گرفته وظیفه تبیین تصمیمات ملی مانند آنچه خروجی جلسه سران قواست در درجه اول برعهده صداوسیما بوده و کماکان این وظیفه بر ذمه این سازمان قرار دارد و چه ‌بهتر که سازمان خود به ‌این مهم اقرار کند و در جهت اقناع افکار عمومی در خصوص یک‌ تصمیم ملی و فرادولتی، بیش از پیش آستین همت بالا بزند.  رصد رسانه‌های جریان‌های مختلف در ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان از رویکردی غیرمسئولانه در جلوه دادن وضعیت «بی‌دولتی» در کشور است؛ این تلاش که زهر نا‌امیدی و ناکامی در ذهن و کام مردم می‌کارد، طبعاً در میان اقشاری از مردم دعوت به تخریب و اعتراض کور را دامن می‌زند، نمونه‌های این وضعیت امروز در لبنان و عراق حتی فرانسه دیده می‌شود.
اوج این وضع را در کشورمان از صبح شنبه بعد ‌از اصلاح قیمت بنزین شاهد بوده‌ایم، آن‌هم در حالی که بسیاری از تریبون‌ها از مجامع رسمی چون مجمع تشخیص مصلحت‌ تا بیانیه فلان فرد و فراکسیون به مخالفت با یک تصمیم ملی و شانه‌ خالی کردن از زیر بار مسئولیت آن پرداختند. پس از سخنان روشنگر رهبر معظم ‌انقلاب و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا، قاطبه انتقادهای نابجا و ناروا به کنار رفت، اما شماری از آنها سمت ‌و سویی دیگر یافت به ‌این سمت که طرح خوب و تصمیم ارکان نظام بوده اما دولت آن را بد اجرا کرده است! خصوصاً از لحاظ اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی؛ این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که متولی اقناع این طرح ملی در درجه اول نه «ایران» و «ایرنا»ی دولت بلکه چنانچه گفته شده صداوسیما بوده و کماکان هست. قابل توجه اینکه در تجربه‌های قبلی افزایش قیمت بنزین در کشور اعلام به ‌صورت دفعی صورت گرفته تا جلوی برخی نگرانی‌ها و سوءاستفاده‌ها و صف‌کشیدن در پمپ‌‌بنزین‌ها گرفته شود.
وقت آن است که رسانه‌ها و شماری از افراد دارای بلندگو، از سهم خویش در بروز نا‌امیدی‌ها سؤال کنند؛ به‌هر روی این بار هم مثل تجربه ناآرامی‌های سال 96 توسط عده‌ای به اصطلاح خودی بنزین به صحنه نگرانی‌های مردمی پاشیده شده است؛ این اصلاح و مسئولیت‌پذیری در قبال اشتباهات صورت گرفته و در یک کلام برخورد ملی با تصمیم‌های ملی است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.