آنچه درباره سهمیه بنزین خودرو ها و موتورسیکلت ها باید بدانید

خودروهای ۲۵ ساله سهمیه بنزین ندارند/پیک‌های موتوری چگونه سهمیه بگیرند؟

اقتصادی /
شناسه خبر: 517354

کارت سوخت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال به بالا و موتورسیکلت‌های با عمر ۱۰ سال به بالا بر اساس مصوبه هیات وزیران ابطال شد و این گروه از خودروها باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

 طی روزها گذشته و پس از آنکه دولت در ۲۴ آبان ماه با اصلاح قیمت بنزین ، نظام سهمیه بندی را باردیگر برقرار کرد، برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری از ابطال کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت شان ابراز تعجب و گلایه می کردند.

به گزارش مهر، پیگیری ها حاکی از آن است که براساس آئین نامه مصوب هیات دولت، خودروهای دارای شرایط فرسودگی، نه تنها کارت سوختشان ابطال می شود، بلکه پلیس موظف است از رفت وآمد این خودروها جلوگیری کند.

سهمیه سوخت سواری ها و موتورسیکلت های فرسوده

براساس این آئین نامه، خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی(سواری و ون) با عمر ۱۰ سال، مینی بوس و میدی بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۲۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتوسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسایل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می شوند.

بر اساس این تصمیم که از سال ۸۸ تاکنون جاری است، تمام وسایل نقلیه ای که شامل این قانون می شوند امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

برهمین اساس، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کارت سوخت خودروهایی که فرسوده تلقی می شوند را ابطال می کند و بدیهی است در صورت هرگونه تغییر در این تصمیم از سوی دولت، شرکت ملی پخش  فرآورده های نفتی موظف به پیروی و ارائه خدمات مطابق با تصمیم دولت است.

سهمیه‌ تاکسی‌ها به ماه بعد منتقل نمی‌شود/ پیک‌های موتوری چگونه سهمیه بنزین بگیرند؟


مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: مصوبه دولت به ما می‌گوید که فقط سهمیه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ذخیره می شود و سهمیه ناوگان عمومی در پایان ماه، به ماه بعد منتقل نمی شود.
شهرام رضایی، در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص سهمیه بنزین پیک‌های موتوری گفت: در آخرین کارگروهی که متشکل از وزارتخانه‌های کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه بود، آنجا مصوب کردند که فعالان پیک‌های موتوری به شرط آنکه پیمایش داشته باشند و سامانه داشته باشند که وزارت کشور طبق آن، پیمایش آنها را با عنوان موتورسیکلت‌های حمل بار شهری مورد تأیید قرار دهد، ما به صورت اعتباری و بر اساس تفاوت نرخ‌های اول و دوم به آنها سهمیه بنزین می دهیم.

وی ادامه داد: تاکسی‌های اینترنتی هم باید پیمایش‌شان تأیید شود و بعد از تأیید پیمایش توسط وزارت کشور، سهمیه اعتباری آنها واریز می شود.

** کسانی که در چند تاکسی اینترنتی فعال‌اند چطور سهمیه می‌گیرند؟

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اینکه "اگر کسی در دو برند متفاوت تاکسی اینترنتی به صورت همزمان فعال باشد، چگونه سهمیه دریافت می کند"، گفت: بر اساس مجموع پیمایش در تمامی برند‌های تاکسی اینترنتی که فعالیت می کند، سهمیه اعتباری دریافت خواهد کرد.

وی افزود: اگر فردی که در تاکسی‌های اینترنتی یا پیک‌های موتوری مشغول فعالیت است و سهمیه‌ای دریافت نمی‌کند، باید از شرکت کارفرمای خود و یا اتحادیه مربوط به فعالیت‌اش پیگیری کند تا میزان پیمایش وی در سامانه‌ای ثبت شود، و اتحادیه و شرکت‌های مربوطه، از وزارت صمت و وزارت کشور پیگری می کنند و در این صورت است که وزارت کشو میزان پیمایش این فرد را تأیید کرده و سهمیه به صورت اعتباری در پایان هر ماه به وی تعلق می‌گیرد.

 

دستور ویژه نوبخت برای تعیین سهمیه بنزین معلمان مناطق محروم و روستایی

معلمان مناطق محروم و روستایی از افزایش هزینه‌های رفت‌وآمد به مدرسه با افزایش قیمت بنزین می‌گویند؛ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با تسنیم از دستور ویژه خود برای تعیین سهمیه بنزین معلمان مناطق محروم و روستایی خبر داد.
با اعلام خبر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، برخی معلمان که محل تدریسشان در مناطق روستایی و عشایری است و در میان آنها به‌صورت ویژه‌تر معلمان خرید خدمات آموزشی که  حداقل حقوق را هم دریافت نمی‌کنند با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد چاره‌اندیشی برای وضعیت این معلمان یا اختصاص حق ایاب و ذهاب می‌تواند به عنوان یک ضرورت مطرح شود.

محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره اختصاص سهمیه ویژه بنزین به معلمانی که محل خدمت آنها در روستاها یا مناطق عشایری است، اظهار‌ کرد: به وزیر آموزش‌وپرورش مأموریت داده‌ایم تا در هر موردی که آموزش‌وپرورش نیاز به اختصاص سهمیه بنزین دارد، درخواست را اعلام کنند.

وی افزود: پس از اعلام درخواست از سوی آموزش‌وپرورش و ارزیابی آن می‌توانیم برای تأمین سهمیه بنزین اقدام کنیم.

 یکی از معلمان عشایری درباره مشکلات برخی معلمان در پی افزایش قیمت بنزین گفته بود:‌ روزانه 212 کیلومتر مسیر رفت‌وبرگشتم به مدرسه است، آن هم در استان سیستان وبلوچستان که زیرساخت مناسبی ندارد، با توجه به اینکه با همکارانم سرویس‌بندی کرده بودیم ماهانه 120 لیتر مصرف بنزین داشتم یعنی 120 هزار تومان اما از الان باید ماهانه 270 هزار تومان برای بنزین پرداخت کنم  و هزینه‌ام دو برابر شده است از طرفی هزینه رفت‌وآمد معلمان عشایری را هم سال‌هاست حذف کرده‌اند با این حقوق کم چگونه به فکر زندگی نرمال باشم؟

محمدرضا سیفی؛ مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز از تلاش وزیر آموزش‌وپرورش برای اختصاص سهمیه ویژه بنزین به معلمان مناطق عشایری و روستایی خبر  داده و گفته بود: "وزیر آموزش‌وپرورش هم تأکید دارد که حتماً برای معلمان عشایری در مناطق محروم، روستایی و مرزی از طریق دولت سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا خللی در روند آموزش ایجاد نشود.

آموزش‌وپرورش پیشنهاد داده است همانگونه که برای سرویس مدارس سهمیه ویژه بنزین اختصاص یافته برای راهبران آموزشی هم این کار انجام شود چرا که نقش آنها در کاهش ترک تحصیل دانش‌آموزان، بالا بردن انگیزه به ویژه در بین دانش‌آموزان دختر و در نهایت افزایش پوشش تحصیلی بسیار مهم است."

بیشتر بخوانید

تهران اندازه 16 استان بنزین می‌بلعد

سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی در یک نگاه + اینفوگرافی

سهمیه بنزین کسانی که چند خودرو دارند، چگونه است؟

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.