در صداوسیما خبری از انتخابات نیست

سیاسی /
شناسه خبر: 516373

زمان زیادی تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است. اتفاقی که می‌توانست حداقل از همین روزها، تا حدود زیادی فضا را به‌سمت و سوی مشارکت سیاسی مردم بکشاند، در سکوت کامل در حال‌ گذار است.

هرچند وزارت کشور از مدت‎ها پیش وارد فاز انتخاباتی شده و احزاب نیز کم و بیش تکاپوی خود را آغاز کرده ‏اند اما تاکنون هیچ تغییری در فضای سیاسی کشور رخ نداده است؛ نه در بطن جامعه خبری از این اتفاق است و نه رسانه‏‌های خبری وارد چرخه انتخاباتی شده‎اند. در این میان نقش صدا و سیما هم کمرنگ‎تر از دوره‏‌های قبل شده است. هرچند معتقدم که از رسانه ‏های وابسته به حاکمیت انتظاری برای تبلیغات انتخاباتی نیست اما چون بحث مشارکت مردمی در میان است، فعلاً صدا و سیمای ما خیلی به مسائل انتخاباتی دامن نخواهد زد و به‌نظر می‌رسد که این کار تا روز رأی‌گیری هم ادامه خواهد داشت.
با وجود سکوت رسانه‎ها و تغییرنکردن فضای سیاسی کشور یا به‌عبارتی شکل انتخاباتی گرفتن آن، یک نکته مهم را هم باید در نظر گرفت. فضای انتخابات همواره متأثر از شور و نشاط سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی مردم بوده است. اگر در چند دوره پیشین، شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‎های رأی بوده‎ایم، باید آن را به وضعیت کشور مرتبط بدانیم. انتخابات آن ادوار در حالی برگزار شده بود که وضعیت کشور هم از جنبه سیاسی به‌دلیل پا برجایی برجام و شرایط اقتصادی متأثر از آن، می‎توانست مشارکت گسترده مردمی را رقم بزند. اما در شرایط فعلی که همگان بخوبی بر آن واقف هستند، طبیعی است که شور و شوق مردمی برای حضور در انتخابات خیلی ضعیف شده باشد. سرد بودن فضای انتخاباتی یک واقعیت قابل لمس است و اگر چنین وضعیتی همچنان ادامه داشته باشند، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات از انتخابات مجلس در سال 94 خیلی پایین‎تر خواهد بود.
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 که من از آن به‌عنوان رفراندوم یاد می‎کنم، انتظارات زیادی از بهبود وضعیت کشور وجود داشت و مردم نیز برای رسیدن به وعده های انتخاباتی امیدوار بودند. این انتظار طبیعی هم بود؛ رأی قابل توجهی که به سبد رأی آقای روحانی ریخته شد، باید تغییراتی درعرصه سیاسی و مدیریتی کشور شکل می‎‎داد که متأسفانه به‌دلیل اتفاقاتی که هم درعرصه داخلی و هم درعرصه خارجی رخ داد، همه انتظارات محقق نشد. بنا بر این در کنار فعالیت‌های احزاب و رسانه‌ها به‌نظر می‌رسد مسئولان حاکمیتی اعم از همه نهادها به فکر تدابیر امید بخش در حوزه سیاست خارجی و داخلی بویژه حوزه اقتصادی باشند تا امید مردم به آینده بیشترشده و میل به مشارکت نیز تقویت شود.‌‌

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.