تا پایان سال 2020

بازار فناوری های پوشیدنی 52میلیارد دلاری می شود

دانش و فناوری /
شناسه خبر: 516302

یکی از بخش های تکنولوژی که امروزه در زندگی بشر نمود زیادی دارد و از آن استقبال زیادی شده، فناوری های پوشیدنی هستند؛ فناوری هایی که در حوزه‌های مختلف ازجمله لباس های هوشمند، فشن و دنیای مد، سلامت، ورزش، صنایع گوناگون، سنسورها و.... حضوری پررنگ دارند و طبق آخرین گزارش گارتنر، رقمی که کاربران جهان تا پایان سال 2020 صرف خرید این فناوری‌ها می کنند به حدود 52میلیارد دلار خواهد رسید درحالی که این رقم در سال جاری میلادی حدود 41میلیارد دلار بوده است.

فناوری های پوشیدنی از ورزش تا آتش نشانی

اهمیت فناوری‌های پوشیدنی تا آنجاست که حالا گوگل تصمیم گرفته در این حوزه سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهد. در این راستا این غول دنیای فناوری در قراردادی 2.1میلیارد دلاری، کمپانی فناوری‌های پوشیدنی«فیت بیت» را خریداری کرده تا بتواند در این بازار بزرگ، نقشی ویژه ایفا کند.

اما فناوری‌های پوشیدنی در چه بخش‌هایی طرفدار دارد؟ یکی از حوزه های پرطرفدار فناوری‌های پوشیدنی، ورزش است. رواج فناوری‌های پوشیدنی در حوزه ورزش زمینه ساز استفاده از این تکنولوژی در میادین ورزشی شده است طوری که به عنوان مثال امسال برای نخستین بار در مسابقات ورزشی تنیس میلان ایتالیا،هم بازیکن و هم مربی ها مجاز به استفاده رسمی از فناوری‌های پوشیدنی شده‌اند. به این ترتیب مربی می تواند با آنالیز داده‌های این وسایل هوشمند، فرصتی برای بررسی میزان پیشرفت ورزشکار به دست بیاورد.

یکی دیگر از بخش هایی که فناوری های پوشیدنی می توانند درآن تغییر و تحولاتی گسترده به وجود بیاورند سرویس های اضطراری همچون اورژانس و آتش نشانی هستند. به عنوان مثال آتش نشانان با استفاده از تکنولوژی های مرتبط با اینترنت در لباس یا کلاه ایمنی خود می توانند به اطلاعاتی مهم ازجمله سطح اکسیژن، ضربان قلب و دمای محلی که شخص گرفتار در آن قرار دارد دست پیدا کنند. همچنین با استفاده از این فناوری های پوشیدنی، آتش نشانان نیز می توانند در حوادث و آتش سوزی های گسترده به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. فناوری واقعیت افزوده،عینک ها وهمچنین لباس های هوشمند، بیشترین استفاده را در این بخش دارند.

فناوری های پوشیدنی، اینترنت اشیا و اپلیکیشن های ویژه پیش بینی شرایط مختلف درفرودگاه‌ها و مدیریت پروازهای ایرلاین‌ها نیز نقشی ویژه ایفا می کنند. امروزه کارکنان در برخی فرودگاه ها موظف به استفاده از عینک های هوشمند هستند و مسافران هم از دستبندهای هوشمند بهره می گیرند تا بتوان به راحتی تردد مسافران در فرودگاه را رصد کرد. همچنین با استفاده از این فناوری می‌توان اطلاعاتی درباره علایق مسافران به خرید، حضور در رستوران ها و کافی شاپ‌های فرودگاه و... به دست آورد.

ساعت های هوشمند در صدر علاقه مندی کاربران

اما کاربران بیشتر به کدام یک از فناوری های پوشیدنی روی خوش نشان می دهند؟ محققان موسسه پژوهشی گارتنر معتقدند ساعت‌های هوشمند و صفحات نمایشگر HMDsکه بر روی عینک های واقعیت افزوده نصب می شوند، محبوب ترین فناوری‌های پوشیدنی محسوب می شوند و انتظار می رود میزان فروش آنها در سال 2020 به ترتیب 34درصد و 48درصد رشد داشته باشد.

ساعت‌های هوشمند وسایلی هستند که نه تنها زمان را نشان می دهند بلکه با اتصال به گوشی‌های هوشمند، دسترسی کاربر به اپلیکیشن های مختلف را آسان تر می کند. همچنین از این فناوری های هوشمند می توان برای اندازه گیری میزان ضربان قلب، تعداد تنفس و... بهره گرفت و حتی با گام شمار آن از میزان پیشرفت در حرکات ورزشی هم مطمئن شد. تحلیل گران موسسه پژوهشی گارتنر می گویند: درواقع حالا دیگر ساعت های هوشمند به یک وسیله حیاتی برای بسیاری از جوانان تبدیل شده و کاربران جهان مبلغ قابل توجهی برای خرید این فناوری پوشیدنی هزینه کرده اند.

به گفته محققان، درحال حاضر بازار تلفن های هوشمند و تبلت اشباع شده است و همین موضوع راه را برای ساعت های هوشمند باز کرده تا بیشتر عرض اندام کنند. همچنین انتظار می رود که مشتریان از کاهش قیمت ساعت های هوشمند سود ببرند چراکه کمپانی های مطرح فناوری جهان با یکدیگر به رقابت می پردازند و به عنوان مثال ساعت اپل، گلکسی سامسونگ و همچنین هوآوی تلاش دارند تا هریک بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند و دیگری را عقب برانند. با توجه به تلاش این کمپانی ها برای فروش بیشتر و ارائه پیشنهادهای ویژه به کاربران جهان، محققان موسسه پژوهشی گارتنر اعتقاد دارند احتمالا این رقابت شدید سبب کاهش قابل تامل قیمت ساعت های هوشمند در سال 2020 خواهد شد.

«رانجیت اتول» یکی از محققان ارشد موسسه گارتنر می گوید: درحالی که رهبران و پیشتازان صنعت ساعت های هوشمند یعنی اپل واچ و گلکسی سامسونگ بیشتر به دنبال ارائه ساعت های گران قیمت هستند، بقیه نقش آفرینان بازار همچون شیائومی و هوآوی قیمت بالای ساعت ها را با ارائه ساعت های هوشمند ارزان قیمت خنثی می کنند. به این ترتیب مدل‌های گران قیمت (پریمیوم) با کاهش قیمت مواجه نمی شوند.

از نگاه محققان موسسه پژوهشی گارتنر، در سال 2020 بهای ساعت‌های هوشمند برندهایی همچون هوآوی و شیائومی تا 4.5درصد کاهش خواهد داشت و احتمالا در سال 2021 شاهد تحول در الگوهای خرید کاربران خواهیم بود. با این که ساعت‌های هوشمند و HMDs جای خود را در جایگاه های برتر لیست خرید فناوری‌های پوشیدنی کاربران تثبیت کرده اند ولی محققان موسسه گارتنر معتقدند شاید این لیست در 2021 تغییراتی داشته باشد و گجت‌هایی برای شنیدن بیشترین تقاضای کاربران را به خود اختصاص دهند.

طبق این گزارش، در سال 2020، فروش ساعت های هوشمند به 86میلیون عدد می رسد درحالی که این رقم برای گجت هایی برای شنیدن 70میلیون عدد خواهد بود و از همه بیشتر هم اپل، سامسونگ،شیائومی و Bose فروش خواهند داشت و البته باید منتظر ماند و وضعیت سال 2021 را دید.

سنسورهای مینیاتوری؛موتور محرکه بازار فناوری های پوشیدنی

طبق گزارش گارتنر، فقط پایین تر آمدن قیمت ها به رشد فروش فناوری های پوشیدنی کمک نمی کند بلکه موتور محرکه این بازار را شاید بهبود وضعیت سنسورها و کوچکتر شدن آنها دانست که از آن با عنوان مینیاتوری شدن نام می برند.مینیاتوری شدن سنسورها سبب شده است که بتوان از آنها در گجت های مرتبط با سلامت و همچنین لباس های هوشمند بهره مناسبی گرفت. به این ترتیب سازندگان فناوری های پوشیدنی موفق به ساخت گجت هایی شده اند که سنسورهای آنها می توانند خواب یا وضعیت های مختلف سلامت کاربر را رصد کنند.

همچنین محققان موسسه گاتنر معتقدند حتی کاربرانی که درحال حاضر نسبت به خرید فناوری‌های پوشیدنی کاملا بی اعتنا هستند ممکن است درآینده با افزایش ویژگی های این فناوری های پوشیدنی، به خرید آنها مشتاق شوند. انتظار می رود که تا سال 2023، حداقل 10درصد از فروش فناوری‌های پوشیدنی به همین کاربران مربوط می شود که اکنون نسبت به آن بی توجه هستند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.