نمایشگاه «اواخر جادو، فلاتی مسدود» یک نمایشگاه گروهی نقاشی است با گردآوری سورنا پتگر که در بیانیه آن چنین نوشته شده: تو نیاز به جادو نداری تا یک درخت را قرمز ببینی و قرمز نقاشی‌‌اش کنی. تو نقاشی و تصمیم با توست.

1.بروید به نمایشگاه  «در اواخر جادو، فلاتی مسدود»

آنها سیب و انگور میچینند

 جادویی اگر هست، همین نقاشیست. میتوانی نور را به لکهها و رنگها تفسیر کنی و هم میتوانی تصمیم بگیری که کسی در چهاردیواری کادر نقاشی تو اسیر یا محدود نباشد و این شکلی از آزادیست. به این تصاویر که نگاه میکند، خودش را مسئول میداند. دائم به اینکه کجا ایستاده فکر میکند. حتی به اینکه اصلاً مسئولیت چیست. و این چیزی نیست مربوط به نقاشی؛ مربوط به نقاش بودن. این چیزیست مربوط به زندگی؛ مربوط است به زنده بودن. اینکه چطور زندگی میکنی، کجا ایستادهای، جات خوب است؟ و در چشمانداز چه چیزهایی دیده میشود و کدامهایش به چشم تو میآید و اینکه تو آنها را چطور میبینی و میخواهی دیگری چطور ببیند؛ و هم دیگری؛ و دیگری.

هنرهای تجسمی

2.بروید به نمایشگاه نقاشی منطقالطیر

نسیم داوری در برداشت خود از یکی از مهمترین منظومههای شعر، به روایت لایههای متفاوتی از اشعار عطار نیشابوری میپردازد: بداعت، ویژگی غنایی شعر، سمبلیسم و ذکاوت. تخیلش را به کار میگیرد و شعر را تصویرگری میکند. در بخشی از بیانیه نمایشگاه او چنین آمده است:  هنرمند قصه سی پرندهای را که به سفری پرمخاطره برای رسیدن به کوه قاف دست میزنند به تصویر میکشد تا سیمرغ افسانه را پیدا کنند و درک کنند که هر یک سیمرغی درون خود هستند.

تمثیلهای نهفته در این نقاشیها خاطراتی پنهان در اعماق ذهن انسانها را نشانه میرود. ما شاید با هم پرواز کنیم، ولی سفر برای هر یک متفاوت خواهد بود. هم در شعر و هم در نقاشیها، بسیاری از موضوعات و مسائل زندگی پسامدرن مورد اشاره قرار میگیرند؛ فردیت، همزیستی، احترام برای ارزشهای خود و دیگری، حق برخورداری از آزادی و حق انتخاب. با تخیل سرکش خود نسیم داوری قادر است بیننده را به جهانی جادویی انتقال دهد. نمایشی جنجالی از تصاویری سبع و رنگهایی خارقالعاده. این تأمل و تلاشی است در جهت شناخت خود و دیگری. در این بستر رازآلود و بکر، هنرمند به زبان پرندگان سخن میگوید، زبان ملکوتی که منتخبان با آن سخن میگویند همانگونه که سلیمان با پرندگان سخن میگفت، تا کسانی که باید بفهمند، بفهمند.نسیم داوری به یادمان میآورد که جهان خاکی گذرپذیر و کم اهمیت است. شاید بهتر باشد که بهدنبال توضیحی برای جهان جادویی او نگردیم بلکه در افسون آن غوطه ور شویم.

سینما

3.ببینید مستند «توران خانم» رانگران بچههای ایران بود

دیویدی مستند توران خانم هفتمین فیلم از مجموعه فیلمهای مستند کارستان به کارگردانی رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرطهماسب به همراه آخرین کارگاه آموزشی توران میرهادی - کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان- وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

توران میرهادی(خُمارلو)، بنیانگذار مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود که در راهاندازی نزدیک به ۲۰ نهاد کودکی نقش مستقیم داشت و از شکلگیری دهها نهاد کودکی دیگر حمایت کرد؛ تا جایی که از او بهعنوان معمارِ نهاد کودکی و مادر علمِ تعلیم و تربیت نوین در ایران یاد میشود. در این فیلم، تلاشها و نگرانیهای تورانخانم در چهار سال آخرِ زندگیاش برای تداوم فعالیتها و اندیشهها در جهت رشد کودکان این سرزمین به تصویر کشیده شده است. تمامی درآمد حاصل از فروش این فیلم از سوی تهیهکننده و کارگردانان اثر در اختیار شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان قرار میگیرد.

شما میتوانید نسخه نمایش خانگی این مستند را تهیه کنید یا آن را روی سایتهای معتبر فروش، آنلاین ببینید.

ادبیات

4.بخوانید کتاب «زبان زنده» راآنچه مینویسیم آنچه میگوییم

منوچهر انور نویسنده، ویراستار، گوینده و مترجم در تمام سالهای زندگیاش پی فعالیتی مستمر و اثرگذار بر زبان فارسی بوده است. او پس از تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن در سال ۳۷ به ایران باز میگردد و از سال ۳۹ کار در دایرةالمعارف فارسی را آغاز میکند و تا امروز متمرکز به فعالیتهای فرهنگی میپردازد. او که بارها در جلسات علمی درباره دستور موسیقایی گفتار و فن بیان سخنرانی کرده است بهتازگی کتاب زبان زنده را در انتشارات کارنامه منتشر کرده است.

در این کتاب از دو زبان فارسی متفاوت با ساختارهای مجزا و متفاوت هر سطح زبانی صحبت میکند؛ زبان گفتار و زبان کتابت. او اوج شکوه زبان فارسی را در پیوند حیاتبخش این دو زبان میداند، شکوهی که بارها در تاریخ ادبیات فارسی در آثار معاصر تا آثار شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولوی، قائممقام فراهانی، دهخدا، بیهقی و... اتفاق افتاده است. کتاب زبان زنده به شرح رابطه زبان مکتوب و نوشتاری و وامداری هر کدام از آن یکی و به توضیح این نظریهها و مصداقهایش میپردازد. کتابی که اگر به کلمه علاقه دارید و سیر تحول کلمه از روی کاغذ ادیبان تا استفاده آن توسط مردم کوچهبازار برایتان مسأله است و دوست دارید درباره زبانتان بیشتر بدانید منبعی درست و همه جانبه است.

هنرهای تجسمی

5. بروید به نمایشگاه «مداد عباس»حالا که او رفته است

برای اولین بار، نمایشگاهی از نقاشیهای عباس کیارستمی، با عنوان مداد عباس در گالری گلستان برپا شده است.

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان میگوید: برگزاری چنین نمایشگاهی را بارها به کیارستمی پیشنهاد کرده و او هر بار گفته است: «باید وقت بگذارم و کارهای جدید را هم اضافه کنم». اما هیچ وقت فرصت نشد و کیارستمی بر اثر بیماری و خطای پزشکی درگذشت. ولی حالا این نمایشگاه به همت لیلی گلستان برپاست. نمایشگاهی با بیش از ۳۰ نقاشی، شامل ۱۲ اثرِ موجود در خانهاش در کنار بیش از ۲۰ اثر دیگر که در اختیار دیگران بوده، به‌‌طور امانی، در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده است. تمام این تابلوها جز یکی که آبرنگ است با مداد رنگی نقاشی شدهاند. عنوان «مداد عباس» را هم پسر کیارستمی پیشنهاد داده و یادآور کتابی است از عباس کیارستمی با موضوع مداد قرمز که در دهه ۶۰، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منتشر شده بود. تمرکز کیارستمی بر نقاشی در سالهای نخست بعد از انقلاب بوده است که اجازه فعالیت چندانی نداشت و هدفش امرار معاش بود. او حتی روی بشقاب هم نقاشی میکرد و آنها را میفروخت. حالا که سالها از آن دوران میگذرد و دیگر خود هنرمند هم حضور ندارد این نقاشیها به دیوار آویخته شدهاند تا سندی باشند بر گذر دورانی سخت که بر ما گذشته است. اگر دوست دارید آن وجه هنرمندانه کارگردانی را که دوست دارید ببینید میتوانید تا ۲۹ آبان به گالری گلستان بروید و از نقاشیها دیدن کنید./ ایران جمعه

 

کلمات کلیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.