ردپای یک کاراکتر سینمایی در اعتراضات خیابانی

بین الملل /
شناسه خبر: 514749

تظاهرات اخیر در سطح جهان، عمدتاً از یک ماسک، نمادی دائمی بهره می‌برند و آن، تصویری از «جوکر» است، کاراکتری از کاراکترهای منفی سری داستان‌ها و فیلم‌های کمیک استریپ بت‌من که گوتام سیتی (شهری مثل نیویورک) را به‌هم می‌ریزد، مرد خفاشی که نماد پنهانی مبارزه با بی‌نظمی‌ها است مقابل جوکر(این نماد اهریمن) قد علم می‌کند،

در فیلمی تازه که تاد فیلیپس کارگردان امریکایی به مدد بازی هنرمندانه ژواکین فی‌نیکس پیرامون «جوکر» ساخته و شیر طلایی جشنواره ونیز را برده و برای فتح اسکار هم بدون اقبال نیست، ریشه‌های شکل‌گیری جوکر به تصویر کشیده شده طی آن عنوان می‌شود که آرتور فلک که یک هنرمند عادی و علاقه‌مند به اوجگیری است آن قدر در راه رسیدن به تکامل حرفه‌ای با سرخوردگی مواجه می‌شود که دست به تخلف و جنایت می‌زند و تبدیل به جوکر می‌شود.
اما این افسانه سازی‌های کمیک بوکی چه ربطی به تظاهرات واقعی سیاسی و معیشتی اخیر دارد که در هفته‌های اخیر در چهار گوشه جهان برقرار بوده و چرا مردم در لبنان، عراق، شیلی، بولیوی، هنگ‌کنگ، یونان و اسپانیا پلاکاردهای جوکر را در دست دارند و حتی صورت‌شان را به شکل این دلقک معروف قاتل درمی‌آورند؟
در یک جا آزادی‌های انسانی به خطر افتاده  و در کشوری دیگر اختناق سیاسی برقرار است و در کشور سوم دشواری‌های معیشتی کمر مردم را شکسته است اما در همه آنها جوکر و نمادهای او تبدیل به وسیله اعتراض مردم به این نامرادی‌ها بوده است. در تظاهرات هفته گذشته در سانتیاگو مرکز شیلی یک نفر با اسپری روی صورتش نوشته بود: «همه ما دلقک هستیم» و در بیروت پایتخت زیبا اما معمولاً نا آرام لبنان یک هنرمند خیابانی به‌نام محمد کبانی به‌خبرنگاران گفت: «جوکر ما هستیم و بیروت همان گوتام سیتی است.» به اعتقاد کابانی آنچه مردم را در بیروت به نشانه اعتراض به خیابان‌ها کشانده، تفاوت عظیم بین طبقه مرفه و مردم عادی است. او همچنین گفته است: «جامعه لبنان سرشار از آدم‌هایی است که به ناحق در لایه های پایین‌و عاری از امتیازات نگه داشته شده‌اند. جوکر نماد اعتراض مردم به این اجحاف‌ها است.» ماجراهای بیروت به‌همین جا و به برادران کابانی (عمر، برادر دوقلوی محمد کابانی هم در ساماندهی تظاهرات اخیر فعال بوده است) ختم نمی‌شود و سینتیا ابوجوادی یک متخصص گرافیک‌ کامپیوتری که 28 سال سن دارد و در تظاهرات اخیر صورتش را به شکل جوکر رنگ کرد، می‌گوید: «می‌خواستیم بگوییم از آیین‌های شهری و انگاره‌های دولتی ناراحتیم و اولین چیزی که به‌فکرمان رسید قیام جوکر علیه چنان چیزهایی در گوتام سیتی و بیان حرف‌هایمان به شیوه او بود. این زندگی همانی نیست که ما می‌خواهیم.» در شیلی که مردم علیه گرانی فزاینده و دستمزدهای کم بپا خاسته‌اند، زنی به‌نام والنتینا آلوارز که روانشناس‌است و با حضور در اکثر راهپیمایی‌ها سعی در رصد اتفاقات داشته، می‌گوید پس از دیدن یکی از تظاهرکنندگان با لباس و آرایش جوکر به تحقیق در این مورد پرداخت و آن قدر شیفته موضوع شد که به این صرافت افتاد خودش هم لباس جوکر را بپوشد. وی اظهار می‌دارد: «شبیه شدن به جوکر شاید نشانه بیمار بودن جامعه ما و رویکرد به دم دستی‌ترین وسایل اعتراضی باشد اما متوجه شده‌ایم که اعتراض مؤثر و رسایی است.» اندریاس بی‌یر، یک محقق شاغل در انستیتوی ارتباطاتی مارتین لوتر کینگ در شهر هاله‌آلمان نیز می‌گوید: «شک نکنید که اعتراض از زبان جوکر، یک روش کاملاً مؤثر است زیرا حواس‌ها را بشدت بر می‌انگیزد و مردم را متوجه خود می‌کند و توجه همان چیزی است که معترضان می‌طلبند.»
*‌ منبع: CNN

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.