سیدمحمد بهشتی از سهم ایران در میراث دیداری و شنیداری جهان می‌گوید

میراث بومی‌مان را دست کم نگیریم

فرهنگی /
شناسه خبر: 513854

آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری با تأکید بر شعار یونسکو مبنی بر«پیوند با گذشته از طریق صداها و تصاویر» روز سه‌شنبه به‌همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مرکزهمایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

سید محمد بهشتی، رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد تأثیرگذاری میراث دیداری و شنیداری در معرفی هویت فرهنگی ایران و اهمیت جدی گرفتن چنین رویداد‌هایی می‌گوید: «وجود اسناد مختلف دیداری و شنیداری در کشورمان سبب شده ایران در میراث دیداری و شنیداری جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. به‌عنوان مثال در زمینه عکاسی ما نسبت به ترکیه‌ای‌ها 12 سال زودتر با این هنر آشنا شده‌ایم و از عکاسی استقبال کرده‌ایم.آنچنان که آلبوم‌خانه عکس کاخ گلستان به‌عنوان یکی از کهن‌ترین آرشیوهای تاریخ عکاسی در دنیا شناخته می‌شود. همچنین در مورد فیلمبرداری و سینما نیزکشور ما قدمت بسیاری دارد و بر همین اساس ما ایرانیان در هنر سینما برخوردار از موقعیتی شده‌ایم که قابل قیاس با دیگر کشورهای خاورمیانه نیست. »
او در بخش دیگری از سخنانش به این مسأله اشاره می‌کند که اسناد را نباید تنها از جهت سوژه‌های اصلی‌شان بررسی کرد چراکه گاه دربردارنده نکات و اطلاعاتی هستند که ثبت آنها از ابتدا هدف نبوده، او ادامه داد: «هر چیزی که از سوی انسان‌ها پدید می‌آید محصول تدبیر آنهاست که بخشی از آنها مبین نکات و چیزهایی است که از روی بی‌ارادگی شهادت به آنها می‌دهد و اتفاقاً همین‌ها از اهمیت بسیاری در مطالعات فرهنگی-تاریخی برخوردار هستند. آثار دیداری-شنیداری از جمله مهم‌ترین نمونه‌هایی هستند که در این رابطه می‌توان به آنها اشاره کرد و اغلب حاوی نکات مهمی هستند. بنابراین بخش قابل توجهی از اطلاعات و دانش موجود در این اسناد به‌گونه‌ای هستند که گویا اراده‌ای در پس آنها نبوده است. »
بهشتی با تأکید به جایگاه مهمی که این قبیل اسناد در بررسی‌ها برخوردار هستند تصریح کرد: «اگر این قبیل اسناد وجود نداشتند ناگزیر بودیم که تنها به اسناد مکتوب مراجعه کنیم و این در شرایطی است که در اسناد مکتوب قصد و غرض ورزی بیشتری دیده می‌شود و با تکیه بر این مسأله امکان به‌خطا رفتن هم در آنها بیشتر است. بازگردیم به مبحثی که مرتبط با جایگاه ایران در ارتباط با برخی هنرها است، ما ایرانی‌ها در زمینه سینما هم از معدود کشورهایی هستیم که هنرهفتم را از همان بدو تشکیل در کشورمان تا همین امروز بدون هیچ وقفه و توقفی حفظ کرده‌ایم. برخورداری‌مان از موزه سینما هم با تکیه بر همین تداوم کاری ست، موزه‌ای که افزون بر تداوم در وجه فنی و صنعتی سینما توانسته برخوردار از وجه فرهنگی و هنری هم شود. این موزه حکایت از آن دارد که طی گذشت سال‌ها، بویژه از پیروزی انقلاب به این سو موفقیت‌های بزرگی در عرصه سینما کسب کرده‌ایم. اینها اسناد و اطلاعاتی هستند که به کمک آنها بتوانیم در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در یک جایگاه ویژه اظهار وجود کنیم و به موقعیت خوبی دست پیدا کنیم.»
رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه اقداماتی که تا به امروز در عرصه فرهنگی کشورمان انجام شده چقدر قابل قبول است نیز گفت: «کارهای خوبی انجام شده، البته اغلب اینها حرکت‌هایی هستند که در سال‌های اخیر آغاز شده‌اند که برای تداوم آنها به استقبال و تشویق بیشتری نیاز است. جایگاهی که ایران در این زمینه دارد چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بسیار شاخص و قابل تأمل است، با این حال هنوز به تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز است. اگر تلاشی که لازم است انجام نشود تردیدی نیست که بسیاری از اسناد و آثار واجد شرایط‌مان را به مرور از دست خواهیم داد؛ بسیاری از این آثار در معرض نابودی هستند، مسئولان فرهنگی باید در حفاظت از این اسناد بکوشند».
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.