داستان نشست و برخاست یک پرنده

آنتونوف 74 مجوز پرواز دارد

اقتصادی /
شناسه خبر: 513150

انتشار مطلبی توسط یکی از مسافران پرواز تهران- مشهد در صفحات اجتماعی، کافی بود تا پرواز هواپیماهای آنتونوف بعد از سقوط هواپیمای آنتونوف 140 دوباره در رسانه‌ها مطرح شود. این مسافر پرواز تهران- مشهد نوشت: «در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف شدیم در حالی که ممنوعیت پرواز آن به‌دلیل ایمن نبودن از سوی رئیس جمهوری اعلام شده بود.»

آنتونوف74 یا ایران140؟
بعد از حادثه سقوط هواپیمای «ایران ۱۴۰» در سال 93 رئیس جمهوری دستور توقف پرواز این نوع هواپیما را صادر کرد. به‌دنبال این دستور، پرواز هواپیمای آنتونوف74 نیز برای بررسی دوباره استانداردهای پرواز آن متوقف شد در حالی که این نوع هواپیما دچار سانحه یا حادثه نشده بود. بنابراین دستور توقف پروازی فقط شامل هواپیماهای ایران 140(آنتونوف140) می‌شود و هواپیماهای آنتونوف74 بعد از بررسی مجدد بعد از مدتی دوباره در شبکه پروازی کشور فعالیت خود را شروع کرد. به‌همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای تأکید کرده است که هواپیمای آنتونوف ۷۴ ممنوعیت پرواز نداشته و تمامی گواهینامه‌های صلاحیت پروازی را داراست. براساس اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری «وزیر سابق وزارت راه وشهرسازی در ۱۳ دی ۹۳ به رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرد که پرواز هواپیمای آنتونوف در صورت تحقق شرایط براساس ضوابط هوانوردی باید انجام شود. در هر صورت نام شرکت سازنده هواپیما نباید مانع پرواز این هواپیما شود.» بنابراین هواپیمای آنتونوف74 تمامی گواهینامه‌های صلاحیت پروازی براساس الزامات ایکائو را داراست و ممنوعیت پرواز ندارد. موضوع دیگری که در خصوص پروازهای هواپیمای آنتونوف 74 مطرح شده این است که این هواپیما از نوع باری است اما در ایران برای جابه‌جایی مسافر از آن استفاده می‌شود.رضا جعفرزاده، رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص به «ایران» گفت: تغییر هواپیمایی باری به مسافری یا بالعکس توسط کشور و شرکت سازنده انجام می‌شود و کشور استفاده‌کننده هیچ دخالتی در آن ندارد. از برخی هواپیماهای باری برای جابه‌جایی مسافر نیز استفاده می‌شود و آنتونوف74 تنها هواپیما از این نوع نیست. به‌گفته جعفرزاده بعد از دستور رئیس جمهوری برای بررسی استانداردهای پروازی هواپیماهای آنتونوف، هواپیمای آنتونوف 74 پس از بررسی‌ها دوباره به عملیات پروازی وارد شد. او تأکید کرد که پرواز آنتونوف74 متوقف نشده بود که الان از بازگشت آن صحبت می‌شود. این هواپیما تمامی گواهینامه‌های صلاحیت پروازی براساس الزامات ایکائو را داراست و ممنوعیت پرواز ندارد.
پرواز فقط با مجوز
علیرضا منظری، معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» بر این موضوع تأکید کرد که هیچ هواپیمایی بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به پرواز در نمی‌آید. به گفته منظری فقط هواپیمایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز خواهد داشت که تمام استانداردهای مربوط را دارا باشد در غیر این صورت امکان پرواز به هیچ وجه وجود ندارد.
وی افزود: موضوعی که در پروازآنتونوف مورد غفلت قرار گرفته است که پرواز آنتونوف 140 ممنوع است و آنتونوف74 ممنوعیت پروازی نداشته و فقط به دستور رئیس جمهوری استانداردهای آن مورد بازبینی دوباره قرار گرفته است. اگر هواپیمایی صلاحیت پرواز نداشته باشد قطعاً اجازه پرواز آن داده نمی‌شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.