واکنش صندوق اعتباری هنر به اعتراض ۱۳ صنف خانه سینما درباره‌ مشکلات بیمه هنرمندان

به همفکری سینماگران نیاز داریم

فرهنگی /
شناسه خبر: 510898

روز گذشته تعدادی از صنوف سینمایی در قالب بیانیه‌ای مشترک نسبت به عملکرد صندوق اعتباری هنر اعتراض کردند. این صنوف معتقدند روند پرداخت‌ خسارت‌های بیمه‌ای در این فرآیند به درستی صورت نمی‌گیرد، اما به نظر می‌رسد مسئولان صندوق اعتباری هنر نظر دیگری ‌داشته باشند.

ما اعضای صنوف سینمایی‌ای را که در روزهای گذشته دست به انتشار بیانیه زده‌اند به عنوان افراد معترض نمی‌شناسیم، بلکه به عنوان همکار، تمام نقطه نظراتشان را می‌شنویم و آماده‌ایم همکاری‌مان را با آنها ادامه دهیم. با این حال ارائه توضیحاتی را از باب روشنگری لازم می‌دانم. صندوق اعتباری هنر بالغ بر 27000 نفر عضو دارد که حدود 4909 نفر از آنها از اهالی سینما هستند که از بیمه تکمیلی صندوق استفاده می‌کنند. ما قراردادمان را با شرکت «سرمد» آماده کردیم و در سه طرح «امید»، «آرامش» و «رفاه» به مرحله اجرا رساندیم. قرار بر این بود که هنرمندان خانه سینما از طرح آرامش استفاده نمایند. عدد بیمه‌ای ما در این طرح 943 هزار تومان بوده است که اهالی سینما و افراد تحت تکفل‌شان فقط 200 هزار تومان پرداخت کرده‌اند. بقیه آن، یارانه‌ای بوده است که از سوی صندوق هنر و سازمان سینمایی پرداخت شده است. دریافت اسناد و خسارت‌های ما به این شکل است که همه اعضا به شرکت بیمه معرفی می‌شوند و از مراکز درمانی به صورت آنلاین استفاده می‌کنند. این روند به جریان افتاده است و دریافت خسارت‌ها را از اول شهریور ماه شروع کرده‌ایم. قرار بر این بوده که هنرمندان هم در سامانه «بیمانو» اسناد خسارتی خود را ثبت کنند.
ما در روز سه‌شنبه یک نفر را به‌ نمایندگی از شرکت بیمه در خانه سینما مستقر کردیم که مسئول ثبت هزینه‌های هنرمندان در سامانه «بیمانو» است. همان‌جا اسناد را اسکن می‌کنند تا شرکت بیمه نسبت به پرداخت آن اقدام کند. کل خسارت‌هایی که تاکنون اعلام شده است 1649 فقره است که 556 مورد از آنها به مرحله پرداخت رسیده و 1093 مورد هم در دست انجام است. طبق ارزیابی‌هایمان قرار است بقیه پرداخت‌ها تا 8 آبان ماه انجام شود و عملاً از آن روز به بعد پرداخت‌هایمان به روز خواهد شد. البته طراحی سامانه بیمانو به خاطر این بود که ما هر لحظه خسارت‌ها را ببینیم و دلیل انجام شدن یا نشدن آن را بدانیم و به عنوان یک مرجع به آن مراجعه کنیم؛ مرجعی که می‌تواند زمینه‌ای برای بروز شفافیت باشد. هنرمندان می‌گویند کار با سامانه «بیمانو» سخت است. البته دو نفر در صندوق مستقرند و این کار را برای هنرمندان انجام می‌دهند. در مورد سنوات گذشته هم خسارتی که هنرمندان خانه سینما اعلام کرده‌اند دریافت نکرده‌اند باید بگویم ما در مورد دریافت اسناد خانه سینما دخالتی نکرده‌ایم. خود خانه سینما نماینده تام‌الاختیاری معرفی کرد و توسط همین نماینده پیگیر کارها بودند. به هر حال ما به کمک همه دوستان سینماگر نیاز داریم و حتماً نقطه نظراتشان را مدنظر قرار می‌دهیم.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.