معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار شود، تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری در خانواده‌های کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آموزشگاه‌های زبان انگلیسی را ندارند.

رضوان حکیم‌زاده  گفت: «حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزه‌های ۱۱ گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است. دانش آموزان دوره متوسطه اول آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی شروع می‌کنند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش‌آموزان کشور را تامین کند. چون در حال حاضر در مناطق برخوردار خانواده‌های مرفه دانش‌آموزان را از کودکی به موسسات و آموزشگاه‌های زبان برای یادگیری زبان می‌فرستند، بنابراین برای این دسته از دانش‌آموزان داشتن یا نداشتن برنامه رسمی آموزش زبان انگلیسی هیچ تفاوتی نمی‌کند. آن‌ها در موسسات حاضر می‌شوند.»
 
او ادامه داد: «این دانش‌آموزان معمولا به خاطر اینکه مهارت‌های زبانی بهتری دارند، موفقیت‌های بیشتری در آزمون‌ها کسب می‌کنند و از این منظر حتی شروع دیرهنگام آموزش زبان برای تعدادی از دانش‌آموزان در نظام رسمی مدرسه یک نوع بی‌عدالتی آموزشی است. این طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و قابل قبول نیست.»
 
معاون ابتدایی آموزش و پرورش افزود: «اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار شود، تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری در خانواده‌های کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آموزشگاه‌های زبان انگلیسی را ندارند. نتیجه این می‌شود که آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک کالای لوکس در اختیار دانش‌آموزان خانواده‌های مرفه و برخوردار قرار می‌گیرد و در نظام آموزشی که برای ورود به دانشگاه حتما یکی از درس‌ها آزمون زبان انگلیسی است، اگر داوطلب حتی یک تست بیشتر بزند، ممکن است شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های درجه یک داشته باشد. وقتی این امکان از دانش‌آموزان کمتر برخوردار گرفته شود و در نظام رسمی، آموزش زبان نداشته باشند، عملا در فرصت‌های ورود به دانشگاه آن‌ها نابرابری بوجود می‌آید.»
 
حکیم‌زاده گفت: «حتی در آزمون کارشناسی ارشد و دکترا نمره زبان یکی از نمرات سرنوشت‌ساز در آزمون ورودی دانشگاه‌ها است؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد فرصت برای دانش‌آموزان برخوردار بیشتر و برای دانش‌آموزان کمتر برخوردار خیلی کمتر خواهد شد و حتی این امکان حداقلی از دانش‌آموزان دریغ خواهد شد. به طور عملی راه ادامه تحصیل و موفقیت‌های تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز در آینده از دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار سلب خواهد شد.»
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در زمان حاضر آموزش سایر زبان‌های خارجی برای دانش‌آموزان ممنوعیتی ندارد و دانش‌آموز می‌تواند یکی از چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی را انتخاب کند. حتی در آزمون سراسری نیز امکان انتخاب این زبان‌ها و جود دارد و اینکه چرا تاکنون آموزش این زبان‌ها اتفاق نیفتاده، به علت این است که بستر لازم فراهم نبوده است. علت گسترش نیافتن سایر زبان‌ها نبود متقاضی و معلم است و منع قانونی برای ارائه آموزش این چهار زبان وجود ندارد. بنابر این استدلالی که اگر زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود، جایگزین آن زبان‌های دیگری می‌شود غلط است. همان طور که اکنون این اتفاق نیفتاده، بعدها هم اتفاق نخواهد افتاد.»
 
حکیم‌زاده با بیان اینکه تکلیف معلمان زبان پس از حذف درس زبان انگلیسی چه می‌شود؟ گفت: «برای این موضوع حتما کار کارشناسی باید صورت گیرد؛ چون هزینه‌های زیادی برای تربیت دبیران زبان شده است. به جای اینکه صورت مساله پاک شود بهتر است به روش‌های کارآمد کردن آموزش زبان‌های خارجی در مدارس اندیشیده شود و حتی در صورت گسترش سایر زبان‌ها، باید آموزش زبان کارآمد باشد.»
 
رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور عنوان طرحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌اند، طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج کرده و به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کند. نمایندگان امضا کننده این طرح که تعداد آن‌ها بیش از ۵۰ نفر عنوان شده است، دلایلی برای این تصمیم اعلام کرده‌اند و معتقدند دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند و از آنجا که مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار در شاخه‌های کار دانش و فنی‌وحرفه‌ای در اولویت قرار دارد، تعلیم زبان خارجی برای آن‌ها ضروری نیست.
 
از دیگر دلایل نمایندگان ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس بیان شده است؛ مساله‌ای که نظام تعلیم و تربیت کشور سال‌ها از آن رنج می‌کشد و همواره این انتقاد وارد شده که چرا آموزش زبان‌های خارجی در مدارس به افزایش توانمندی دانش‌آموزان در فراگیری زبان منجر نشده و آن‌ها را راهی آموزشگاه‌های آزاد می‌کند.
 
در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت. در ماده چهارم طرح مذکور آمده است: «از تاریخ تصویب این قانون استخدام به عنوان معلم برای آموزش زبان انگلیسی یا زبان‌های موضوع ماده ۲ این قانون از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.»/پانا

نظرات

نظرات | 0 نظر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.