آیا گردشگران تاجیکستان برخلاف پروتکل‌ها سهم «تاجیک‌ایر» می‌شوند‌

خراسان و گلستان؛ مقصد گردشگران سلامت آسیای میانه

اجتماعی /
شناسه خبر: 508210

صدور مجوز چهار پرواز در هفته برای هواپیمایی تاجیک‌ایر به ایران و یک پرواز از ایران به تاجیکستان به واکنش اعتراض‌آمیز ایرلاین‌های داخلی منجر شد. منتقدان اعتقاد دارند این مجوز گردشگران سلامت تاجیک را سهم «تاجیک‌ایر» می‌کند و دست ایرلاین‌های داخلی را خالی می‌گذارد. آنها در گفت‌وگو با «ایران» این مجوز را خلاف پروتکل‌های موجود می‌دانند.

«مراد اسماعیلی» مدیرکل امور حقوقی هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به منتقدان به «ایران» می‌گوید:«آیین نامه تصویب شده توسط مجلس بر برابری پروازها تأکید می‌کند اما براساس پروتکل‌های داخلی، هواپیمایی می‌تواند تا 10 پرواز را به یک شرکت خارجی بدهد.»
این در حالی است که محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور هم براساس آیین‌نامه مصوب شده توسط مجلس به «ایران»می‌گوید: «ایرلاین‌های دو کشور باید سهم مساوی از بازار گردشگران و مسافران را داشته باشند.»
براساس اطلاعات وزارت میراث فرهنگی سال گذشته 5 هزار تاجیک وارد ایران شدند. منتقدان هواپیمایی کشوری می‌گویند چرا برخلاف پروتکل‌های دوکشور باید این گردشگران سهم هواپیمایی تاجیک ایر شود؟!
این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که به‌تازگی «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان بر همکاری‌های توریستی تأکید کردند.
منتقدان می‌پرسند آیا سازمان هواپیمایی کشوری مسئول صیانت و حمایت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیست؟
آنها می‌گویند وقتی تعداد مسافر بین دو کشور بیش از 200 نفر در هفته است چرا هواپیمایی نسبت به صدور مجوز 4 پرواز در هفته با ظرفیت بیش از هزار نفر یک ایرلاین خارجی موافقت می‌کند؟
 سید علی مفیدی مدیرعامل یکی ازایرلاین‌های ایرانی در مشهد در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید پس‌از سال‌ها تلاش برای جذب گردشگران فرهنگی و سلامت تاجیکستان، این شرکت هواپیمایی توانست پرواز خود را در مسیر مشهد به دوشنبه آغاز کند.
آمارها نشان می‌دهد برقراری این پرواز به افزایش 35 درصدی صادرات به تاجیکستان و رشد پنجاه‌درصدی صدور روادید بین دو کشور منجر شده‌است. آن طور که او و دکتر «یاشا محزومی» پزشک فعال در گردشگری مشهد به «ایران» می‌گوید: تاجیکی‌ها دوست دارند برای درمان به شهر مذهبی مشهد بیایند. البته تاجیک ها دلایل دیگری هم برای آمدن به ایران دارند. آنها به هوای فردوسی، خیام و عطار هم به ایران می‌آیند. علاوه بر زیارت، خرید هم آنها را به سمت مشهد می‌آورد. براساس آماری که «محمدابراهیم لاریجانی» مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری به «ایران» می‌دهد سال گذشته 5 هزار تاجیکی به ایران سفر کرده اند.
او گردشگران سلامت تاجیکستان را از جمله گردشگران مشهد و استان‌های شمالی می‌داند. به گفته او تاجیک‌ها در ردیف گردشگری ادبی ایران هم قرار دارند. زبان فارسی هم بهانه‌ای است تا آنها به سمت ایران بیایند. شاعران پارسی زبان بیش از هر نکته دیگری گردشگران ادبی تاجیک را میهمان ایران می‌کند، آن‌طور که لاریجانی می‌گوید ایران به تاجیکستان و افغانستان پیشنهاد تشکیل «مثلث پارسی» را برای تبادل گردشگر و برگزاری تور تلفیقی داده است. البته به‌گفته او افغانستان خیلی علاقه‌ای به جذب گردشگر ندارد و یک ضلع این مثلث یعنی افغانستانی‌ها آماده نیستند. با وجود این، تاجیک‌ها علاقه‌مند به تشکیل این مثلث هستند.
وقفه در پرواز دو کشور
البته تا پیش از آنکه ایرلاین از ایران تصمیم‌بگیرد تا پروازها به دوشنبه را از سربگیرد وقفه‌ای پروازی بین دوکشور اتفاق افتاد.
شهریور سال 96 بود که پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان بین مشهد و دوشنبه به‌علت مالی ‌لغو شد. مفیدی مدیرعامل تنها شرکت فعال هواپیمایی در مسیر تاجیکستان- ایران می‌گوید: بعداز آن فقط شرکت تاجیکستان پرواز را به تهران انجام می‌داد. اما تاجیک‌ایر هم از سال گذشته پروازهای خود را به‌علت کمبود هواپیما و اختلاف‌های بین دو کشور لغو کرد. در نهایت ارتباط پروازی بین ایران و تاجیکستان قطع شد. به‌گفته مفیدی این شرایط تنها برای تاجیکستان نبود. هیچ پروازی بین ایران و ازبکستان و ایران و قرقیزستان انجام نمی‌گیرد.
ارتباط با آسیای میانه از طریق استانبول و دوبی با هزینه‌های گزاف انجام می‌شود و در آمد آن به جیب کشورهای رقیب می‌رود. عدم ارتباط هوایی همچنین تعداد گردشگران ایران را کاهش می‌دهد. دو سه سال بعد از قطع ارتباط پروازی بین ایران و تاجیکستان، ایرلاین مشهدی توانست اجازه یک پرواز بگیرد و در شهریور آسمان دو کشور را به هم وصل کند.
مفیدی می‌گوید: «متأسفانه بعد از این ماجرا سازمان هواپیمایی کشوری به‌ جای حمایت از شرکت داخلی و کمک به قوام برقراری پرواز، بدون در نظر گرفتن پروتکل دو کشور اقدام به صدور مجوز 4 پرواز در هفته به تاجیک‌ایر کرد. این پروازها با هواپیمای 767 با ظرفیت 284 مسافر به مشهد و تهران انجام می‌گیرد.» این درحالی است که ایران تنها یک پرواز در هفته به دوشنبه دارد و ظرفیت آن 123 صندلی است.
به گزارش «ایران»، پروتکل‌های موجود بین دو کشور این مجوز را مردود می‌داند، براساس ماده 8 پروتکل بین دو کشور ایران پرواز، نوع هواپیما و میزان مسافر جذب شده برای دو شرکت هواپیمایی باید به‌صورت معقول و برابر باشد. این اقدام منتقدان هواپیمایی جمهوری اسلامی را با سؤالات بی‌شمار روبه‌رو کرده است. آنها بدهی 100 هزار دلاری تاجیک ایر به ایران را یاد‌آوری می‌کنند و می‌گویند با توجه به بدهی این ایرلاین به ایران و کشورهای دیگر چرا باید چنین مجوزی به آنها داده شود.
همچنین به‌گفته منتقدان پروازهای تاجیک‌ایر با هواپیمایی که بیش از 35 سال عمر دارد انجام می‌شود. مهندسین فنی تاجیک‌ایر به‌غیر ایمن بودن این هواپیما اذعان دارند. آنها می‌گویند که این اتفاق در چند سال گذشته برای مسیرهای مختلفی مثل مشهد به دوبی هم اتفاق افتاد و دو شرکت اماراتی و فلای دوبی توانستند این مسیر را از دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان بگیرند و در حال حاضر این مسیر در انحصار شرکت‌های خارجی است. این در حالی است که پرواز از دوشنبه به مشهد باعث کاهش هزینه مسافرانی است که مجبور بودند ابتدا به ترکیه و دوبی رفته سپس به تهران پرواز کنند. اکثر مسافرانی که مجبور بودند از طریق کشورهای دیگر سفرشان را ادامه دهند یا صاحبان مشاغل هستند یا  گردشگر سلامتند و مایل هستند تا در ایران درمان شوند.
با وجود این «مراد اسماعیلی» مدیرکل امور حقوقی هواپیمایی جمهوری اسلامی اعتقاد دارد منتقدان براساس مصوبه مجلس که معتقد به شرایط برابر برای ایرلاین‌های دو کشور است انتقاد دارند اما پروتکل میان هواپیمایی کشوری و تاجیک‌ها تا 10 پرواز در هفته را هم می‌تواند به طرف تاجیکی بدهد.
حالا این سؤال پیش می‌آید که چرا هواپیمایی کشور بر خلاف مصوبه مجلس شرایط تبعیض‌آمیز را برای شرکت‌های داخلی و ایرلاین‌های وطنی به‌وجود آورده است؟ تاجیک‌ها برای درمان کلیه، کبد، چشم و قلب از خدمات درمان به ایران استفاده می‌کنند. آنها می‌پرسند چرا ایرلاین‌های ایرانی نباید سهم مساوی از این گردشگران ببرند؟ هواپیمایی کشور در حالی 10 پرواز در هفته را برای تاجیک‌ها قابل تصور می‌داند که مشهدی‌ها می‌گویند این هواپیمایی با پرواز مشهد- دوشنبه (تاجیکستان)- بیشکک (قرقیزستان) یک ایرلاین ایرانی موافقت نمی‌کند. این درحالی است که تاجیکستان موافقت خود را با ایرلاین ایرانی اعلام کرده است. این مسیر می‌تواند گردشگران قرقیزستان را هم به کشور وارد کند.
در حال حاضر پرواز بین ایران و قرقیزستان انجام نمی‌گیرد و ایران نمی‌تواند از بازار گردشگری سلامت این کشور بهره‌برداری کند.
فعالان گردشگری خراسان بزرگ و گلستان، آسیای میانه را بازار هدف گردشگری این دو استان می‌دانند که می‌تواند به تحولات اقتصادی در منطقه منجر شود.‌

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.