همایش روز جهانی پادکست در تهران برگزار شد

رسانه‌‌ای برای انتخاب

فرهنگی /
شناسه خبر: 505318

اکثر پادکست‌ها رایگان و از طریق اپلیکیشن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد اما به‌طور موازی همواره پادکست‌هایی بوده‌اند که با فروش حق عضویت محتوای خود را در اختیار مخاطبان قرارداده‌اند. اما از سال 2017 پادکست در جهان در دوره اوج خود قرار گرفته است و سرمایه‌گذاران در این رسانه قصد دارند تا سال 2022 پادکست را به تکنولوژی پادکستینگ تبدیل کنند؛ یعنی حالتی که ارزش پادکست‌ساز از خود پادکست بیشتر باشد و سازنده بنا به اختیار بتواند محتوایش را منتشر کند.

آن چیزی که امروزه پادکست را به عنوان یک رسانه محبوب در بین روشنفکران ایرانی قرار داده است عدم حضور سایه سانسور و تنوع سلیقه سازندگان آن است. مخاطب روشنفکر برای پر کردن زمان نیازمند خوراکی است که توان انتخاب و کنترل آن را داشته باشد.
شنونده براساس زمان و موضوع مورد علاقه، پادکست محبوبش را انتخاب می‌کند. از لحظه پخش اختیار در دستش است. می‌تواند یک بخش را چندین‌بار بشنود، سرعت شنیدن را تغییر دهد، بخشی را که دوست ندارد نشنود و در آخر اگر محتوا و ساخت رضایتش را جلب نکرد شنیدن را به‌طور کامل قطع کند. این‌که چه زمانی را به شنیدن اختصاص دهد و این فرآیند را چه میزان ادامه دهد کامل در اختیار خودش است. پادکست به نوعی رسانه مدیریت زمان و درون‌مایه است.
پادکست در سه سال اخیر پیشرفت بسیاری کرده است. به‌طوری که تقریباً در محبوب‌ترین موضوعات اعم از داستان و تجارت تا ورزش پادکسترهای فارسی زبان از داخل و خارج کشور محتوا تولید می‌کنند و در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند.  از طرفی تنوع در موضوع، تخصص سازندگان و از همه مهم‌تر شور و هیجان سازندگان برای به اشتراک گذاشتن تولید خودشان دست مخاطب را باز گذاشته است تا با فراغ بال و آسایش خاطر دست به انتخاب بزند. پادکستر علاقه یا تخصص خود را انتخاب می‌کند و با هزینه زمان بهترین چیزی را که در توان دارد برای شنونده آماده می‌کند، او برای این‌کار هیچ الزام بیرونی و نظارتی ندارد از طرفی در یک محیط رقابتی با دیگر پادکسترها قرار دارد پس خودش را ملزم می‌داند بهترین نسخه از تلاشش را در اختیار دیگران بگذارد.
این اتفاق باعث می‌شود مخاطب برای شنیدن دقت بیشتری داشته باشد و سطح سلیقه مخاطب پادکست روز‌ به روز بالاتر می‌رود. از دیگر دلایل علاقه به پادکست و فراگیر شدن آن صمیمیت و راحتی‌ای است که سازنده با مخاطب دارد و همین موضوع باعث می‌شود شنونده هم ارتباط عاطفی لازم را برقرار کرده و به صدا و محتوا اعتماد کند. به همین دلیل این رسانه توانسته است جای خودش را در بین مخاطبان باز کند اما راهی برای معرفی خود به دیگران مگر از طریق معرفی شخصی ندارد، با این‌حال روز به روز به تعداد شنوندگان و سازندگانش افزوده می‌شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.