نوید ادهم عنوان کرد

چرا وقتی همه مخالف کنکور هستند، این مشکل حل نمی شود؟/آموزش و پرورش مقصر نیست

اجتماعی /
شناسه خبر: 502247

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: همه مسئولان و متخصصان به جد مخالف کنکور هستند، اما عجیب است که باوجود این فضا مشکل کنکور حل نمی شود. گاهی آدرس اشتباه می دهند و آموزش و پرورش را به علت ابهام درفرایند سنجش تحصیلی مقصر جلوه می دهند در حالی که بارها در جلسات مختلف اثبات کرده ایم که کم و کاستی در سیستم ارزشیابی و صدور مدارک وجود ندارد.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، درباره میزان اجرای سندتحول بنیادین گفت: امروزه اجرای سندتحول به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش مطرح است و همه وزرا خود را ملزم به اجرای سند می دانند و امروز بستر اجرایی آن بیش از پیش فراهم آمده است.

وی افزود: سال گذشته چهار زیرنظام مصوب داشتیم که دو زیرنظام دیگر نیز در این مدت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. هر زیرنظام ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد. ۵۳۰ برنامه تدوین شده که باید عملیاتی شود و یک گام به اجرای کامل نزدیکتر شده ایم.

وی به برگزاری دوره های آموزشی و جلسات توجیهی برای مدیران مناطق پیرامون سندتحول بنیادین در تابستان اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی قبلی مدارس ۲۰ سال قبل تدوین شده بود که اخیرا مبتنی بر سندتحول بازنگری شده و اگر در جلسات آتی شورا تصویب شود در سال تحصیلی جاری به اجرا درخواهد آمد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهادی مطرح کردم که معاون آموزشی وزارت علوم عهده دار این موضوع باشد و نه سازمان سنجش گفت: با این شیوه ارزشیابی تست زنی سه چهار ساعته که سرنوشت نسلی را بخواهد تعیین کند مخالف هستیم. ضمن اینکه یک مافیا هم در کنارش شکل می گیرد و شاهد اضطراب خانواده ها خواهیم بود.

نویدادهم در ادامه گفت: یک عامل کلیدی نوع نگاه به آموزش و پرورش است. کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک در حکمرانی و مدیریت کلان کشور است. علت این است که الگوی توسعه انسان گرا نبوده است. تا این پدیده تلخ حاکم است وضع آموزش و پرورش همین است. باور دارم که باید تحول جدی در مدیریت کلان رخ دهد.

وی افزود: یک مانع بیرونی هم کنکور است. در داخل آموزش و پرورش نیز چند مانع وجود دارد که یک مورد مدیریت سیستم است. یکی از اصلی ترین چالش ها بی ثباتی مدیریتی و ضعف های مدیریتی است. چهار وزیر و دو سرپرست در این دولت داشته ایم. دولت های قبل هم اینگونه بودند. نکته بعدی این است که برای نظام آموزش و پرورش تربیت مدیر آنچنان که باید انجام نمی دهیم. ۱۰۰ سال از تاسیس تربیت معلم گذشته اما هنوز یک دانشکده تربیت مدیریت آموزشگاهی نداشته ایم./مهر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.