بار دیگر اپرای عروسکی مولوی

فرهنگی /
شناسه خبر: 501296

نخستین اجرای «اپرای عروسکی مولوی» به کارگردانی و نویسندگی بهروزغریب پوربه بهمن ماه 88 بر می‌گردد، اجرایی که توسط گروه نمایشی «آران» در تالارفردوسی برگزارشد. این اپرا براساس اشعارمثنوی معنوی و کلیات شمس بوده و قرار است این کار از ۲۸ مهر تا ۲۴ آبان در همین تالار روی صحنه برود.

«اپرای عروسکی مولوی» نخستین اپرای ملی ایران است چرا که اجرای این اثر تماما با دستگاه‌های ایرانی انجام می‌شود و ازاین نظراین نمایش، نقطه تکامل اپرایی است که سالیان سال از زمان «میرزاده عشقی» هنرمندان ما به‌دنبال آن بوده‌اند. این اپرا براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی است و خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را برعهده دارند. علاوه برآن در این کاربیش از۱۰۰ عروسک ریسمانی به‌کار گرفته شده است. من براین نظرم پرداختن به مقوله‌های مهم فرهنگ و ادب از جمله شمس و مولانا و روایت زندگی آنها نباید تنها به چند اثرخلاصه شود بلکه باید دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز از زوایا و جنبه‌های مختلف روایتگر این اتفاق مهم فرهنگی باشند و به آن بپردازند. بعد از ساخت اپرای مولوی مدت‌ها بر این اندیشه و تصمیم بودم فیلم این اثر را هم بسازم اما متأسفانه میدان از سرمایه‌گذاران عاشق فرهنگ ایران خالی است و به اعتقاد من اساساً پرداختن به موضوع‌ها و شخصیت‌های تاریخ ساز باید بر اساس اولویت‌های فرهنگی و با حمایت دولتی انجام شود...طبعاً درسال‌های نخست انقلاب چنین گرایشی‌هایی کم و بیش وجود داشت؛ حداقل در سیما اراده‌ای برای انجام این وظیفه ملی دیده می‌شد اما بی‌تردید این سال‌ها به قول معروف سال‌های ارزان فروشی است و حتی تمایلی حداقلی برای چنین رسالتی وجود ندارد... بنابراین نباید تمام تقصیرات را بر گردن سینماگران بیندازیم چرا که انجام چنین تعهدی نیاز به نیروهای آگاه وعاشق فرهنگ دارد و درمیان مدیران و تهیه‌کننده‌های سینما اگر هم کسی چنین پیشنهاد و طرحی داشته باشد یا انگیزه را از او گرفته‌اند یا شغلش را!!! در سینما هم به اندازه‌ای که معتاد داریم سوژه اعتیاد و معتاد و سناریست متخصص اعتیاد و کارگردان این قبیل فیلم‌ها وجود دارند، ساختن این نوع فیلم‌ها آسان و زود بازده مالی است بنابراین تهیه‌کنندگان فیلم به ظاهر کمدی یا فیلم به ظاهر اجتماعی را ترجیح می‌دهد.... اخیراً تهیه‌کننده‌ها براساس تعداد زیاد صحنه‌های کمیک سناریوها را ارزیابی می‌کنند بنابراین نمی‌شود از چنین کسانی توقع داشت که به سراغ انسان‌های شاخص یا داستان‌های بی‌نظیر ادبیات کلاسیک‌مان بروند.
درمورد مؤلفه‌های این کار نیز با نگاه به آثارم چون «رستم و سهراب»، «مولوی»، «سعدی»، «حافظ» و«خیام» خواهید دید چه مؤلفه و موضوعاتی را به اجرا گذاشته‌ام و راه ناهمواری را هموار کرده‌ام.  اما درخصوص کم توجهی دیگربخش‌های مختلف فرهنگ و هنرچون سینما، تئاترو موسیقی به موضوعات ادبی و فرهنگی چون مولانا، سعدی، حافظ و... باید گفت سه ضلع تهیه کننده، تولید‌کننده و مخاطب مانند فرمول زود، تند و سریع هستند که برآنها حکمفرمایی می‌کنند بنابراین ساخت آثار فاخر از دل چنین فرمول هولناکی زائیده نمی‌شوند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.