از جذابیت ملودی‌های آیینی غافل نشویم

فرهنگی /
شناسه خبر: 499580

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، نغمه‌های عاشورایی و آلبوم‌های موسیقی مرتبط با این حال و هوا دوباره رونق گرفته‌اند. آلبوم «وداع» یکی ازهمین آثار است؛ اثری پرمخاطب ویژه ایام عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) که در زمان انتشار خود با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و تاکنون در کنسرت‌های متعددی اجرا شده است.

«گنجینه اسرار» عمان سامانی دستمایه خلق این اثر است که در دو مجموعه
«وداع 1» و «وداع 2» با آهنگسازی سید محمد میرزمانی و خوانندگی حسام‌الدین سراج و به‌همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر
شده است.

انتشار آلبوم موسیقی «وداع» به اواخر دهه هفتاد برمی‌گردد. ابتدا به‌صورت نوار کاست منتشر شد و بعد از آن و در دهه هشتاد به‌صورت لوح فشرده به بازار موسیقی راه یافت. به عقیده من تولید آثار با محوریت رویدادها و وقایع مهم تاریخی از علاقه‌مندی‌های هر هنرمندی است و من نیز بسیار علاقه‌مند و مشتاق بودم درباره‌ این موضوعات و با محوریت موسیقی کاری انجام بدهم. پیش از آلبوم «وداع»، آثاری روی دوازده‌ بند محتشم کاشانی و همچنین قطعه‌ای به‌ نام «ابوالفضل» ساخته بودم که برخی از آنها از صدا‌وسیما پخش شدند. اما شکل‌گیری آلبوم «وداع» به پیشنهاد آقای حسام‌الدین سراج بود. ایشان تعدادی از اشعار عمان سامانی انتخاب کرده بودند و قرار شد موسیقی این کار را من بسازم. قالب این آلبوم مرثیه‌سرایی و سوگ بود و به وقایع عاشورا اشاره داشت؛ آلبومی که تا امروز توانسته در انتقال و حفظ پیام عاشورا موفق عمل کند و بر مخاطبان تأثیرگذار باشد. «وداع» یک اثر ارکسترال بود. البته فضای کاری من نیز موسیقی ارکسترال بوده است. ارکستر ابزار مهمی برای یک آهنگساز است و می‌تواند از ظرفیت و پتانسیل‌های آن بخوبی بهره ببرد. بخشی از این ظرفیت‌ها دینامیک است که به شدت و ضعف ضرباهنگ می‌پردازد.
دینامیک در موسیقی بسیار اهمیت دارد و سازهای مختلف می‌توانند از این پتانسیل بهره ببرند. از دیگر ظرفیت‌های ارکستر رنگ‌آمیزی آن است. با ترکیب سازهای متفاوت می‌توانید در موسیقی تنوع ایجاد کنید؛ اتفاقی که در آلبوم «وداع» هم به چشم می‌خورد. بخش دیگر پتانسیل ارکستر به ظرفیت‌های حرکتی سازها برمی‌گردد که فکر می‌کنم توانسته‌ام از این بخش بخوبی
استفاده کنم.
در این دوره و زمانه آسیب‌های موسیقی افزایش یافته و وقت آن رسیده که دستگاه‌های مسئول و فعال در حوزه موسیقی به این آسیب‌ها توجه جدی بکنند. یکی از این آسیب‌ها هجوم موسیقی روز غرب است. شرایط حال حاضر امروز موسیقی ما بیانگر آن است که موسیقی روز بر موسیقی‌های جدی و فاخر سایه انداخته و رشد و نمو موسیقی آیینی کمتر شده است. بی‌تردید یکی از بخش‌هایی که در این شرایط بشدت آسیب دیده ملودی‌ها است. ملودی‌ها روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده‌اند و به‌نظر می‌رسد جای ملودی‌های قوی و غنی خالی است؛ ملودی‌هایی که تا حد زیادی مدیون موسیقی‌های آیینی هستند. وقتی ملودی دچار تزلزل می‌شود موسیقی ریتمیک و مصرفی گسترش بیشتری پیدا می‌کند. 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.