گزارش خبری تحلیلی «ایران» از یادداشت معاونت سیما درباره برنامه‌های شش ماهه دوم سال در صدا و سیما

تمرکز بر استعدادیابی در برنامه‌سازی

فرهنگی /
شناسه خبر: 499568

در اتفاقی تازه برنامه‌های در نوبت پخش تلویزیون در 6 ماهه دوم سال با یادداشت معاون سیما اطلاع‌رسانی شد. مرتضی میرباقری در متنی که به رسانه‌های خبری ارسال کرد با تأکید بر آمار 80درصدی مخاطبان برنامه‌های نوروزی و حفظ این میزان مخاطب با برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان و برنامه‌های ویژه تابستان، از سیاست‌های برنامه‌سازی برای جلوگیری از ریزش مخاطب در نیمه دوم سال خبر داد.

او در بخشی از این یادداشت‌ در حالی از آغاز پخش «15 برنامه برند جدید» از 6 ماهه دوم امسال خبر داده که پیگیری‌های خبرنگار «ایران» برای اطلاع از کم و کیف این برنامه‌ها عموماً با تعجب برنامه‌سازان همراه بود. برخی از آنها اعلام کردند برنامه‌شان گرچه مجوز ساخت دریافت کرده اما هنوز راجع به جزئیات با مدیران سیما به توافق نرسیده‌اند. یکی از برنامه‌سازان ذکر شده با اظهار شگفتی از اعلام خبر تولید برنامه‌اش می‌گوید هنوز راجع به کم و کیف برنامه و حتی عنوان آن به توافق نرسیده و بنابراین از ارائه جزئیات بیشتر راجع به برنامه‌ معذور است. معاونت سینما در یادداشت از 15 برنامه جدید نام برده است: مسابقه ایران شناسی «سبقت» از شبکه یک، برنامه عمو پورنگ و برنامه «یار دبستانی من» از شبکه دو، «آبادان»، «میدون» با موضوع توسعه کارآفرینی، «اعجوبه‌های کوچک» با محوریت استعدادیابی نوجوانان، «پلاسما یا ایرانیوم» در خصوص فناوری در شبکه سه، «قالیچه پرنده» با موضوع حمایت از کسب و کار در شبکه پنج، جنگ خانوادگی با نام «شصت تا صد»، مسابقات مهارت رانندگی با نام «دست فرمون»، «تهمتن» با محوریت رقابت ورزشکاران مشهور و مسابقات استعدادیابی «مجری شو» و «خندوانه» از شبکه نسیم و مسابقه بزرگ استعدادیابی «ضحا» در شبکه قرآن، «سوریخ» با محوریت سبک زندگی و لیگ پزشکان در شبکه سلامت و مسابقه «لیگ مدارس» در شبکه امید. طبق اطلاعات ارائه شده در یادداشت معاونت سیما تولید برنامه‌های استعدادیابی و مسابقه‌هایی با تیم تولید بزرگ رشد 200 درصدی داشته و فارغ از سریال‌های تلویزیونی، بخش زیادی از برنامه‌های در دست تولید اما به گفته میرباقری در نوبت پخش تلویزیون، در قالب «تلنت‌شو» با هدف کشف استعدادها و خلاقیت نسل جوان تولید می‌شود. به نظر می‌رسد برنامه «عصر جدید» الگوی موفقی برای مدیریت تلویزیون بوده و برنامه‌سازان تلویزیونی این روزها بر کشف استعدادهای تازه متمرکز شده‌اند.
الگو‌سازی، نه استعدادیابی
با این حال سروش گل‌محمدی تهیه‌کننده برنامه «اعجوبه‌های کوچک» در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید هدف این برنامه الگوسازی برای مخاطبان است و نه کشف استعداد. او اضافه می‌کند: «برنامه ما شبیه سری «امریکازگات تلنت» نیست. اگر نگاهی به برنامه‌های دنیا داشته باشید خواهید دید که حتی در امریکا هم علاوه بر «امریکازگات تلنت» برنامه‌هایی دارند با عنوان
 Little Big Shots که موضوع برنامه ما هم مثل این برنامه‌ها و با محوریت کودکان است.» او در ادامه اضافه می‌کند: «برنامه ما بیشتر الگوسازی است تا استعداد‌یابی اما چون فضای تلویزیون می‌طلبد که اکشن و ری‌اکشن داشته باشیم ناگزیر از در نظر گرفتن این شاخصه‌ها هستیم. در این برنامه داور نداریم. چون به بچه‌ها نمی‌توانیم برچسب برنده یا بازنده بزنیم. ولی قطعاً یکسری از بچه‌ها مطرح خواهند شد، هوادار پیدا می‌کنند و راجع به آنها صحبت خواهد شد که اقتضای برنامه‌سازی است. بنابراین اگرچه داور نداریم اما مخاطبان در روند تولید برنامه تأثیرگذار خواهند بود.» به گفته تهیه‌کننده «اعجوبه‌های کوچک» شرکت‌کنندگان این برنامه در محدوده سنی 3 تا 12 سال استعدادها، توانایی‌ها و حتی «اراده» خود را به نمایش خواهند گذاشت: «در تمام زمینه‌هایی که مربوط به هوش و استعداد و حتی اراده است شرکت‌کننده خواهیم داشت. شاید یکی از شرکت‌کنندگان ما کودکی باشد که هر روز مسافت چندکیلومتری را طی می‌کند تا خودش را به مدرسه برساند. نمایش این فرد در تلویزیون شاید الگوی مناسبی باشد برای کسانی که زورشان می‌آید برای سوار شدن به سرویس تا سر خیابان بروند.» طبق گفته گل‌محمدی «اعجوبه‌های کوچک» که این روزها مراحل پیش تولید را طی می‌کند و از 10 روز دیگر ضبط آن آغاز خواهد شد قرار است در 100 قسمت 70 دقیقه‌ای روی آنتن شبکه سه سیما برود. او درباره نحوه ثبت‌نام شرکت‌کنندگان هم توضیح می‌دهد: «ما فعلاً به‌صورت فراخوان محیطی عمل کردیم. از 10 روز دیگر که تیزرهایمان پخش ‌شود این فراخوان سراسری و کشوری خواهد شد.» او از اجرای این برنامه توسط یکی از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون خبر می‌دهد اما اعلام نام مجری را به زمان بعد از ثبت قرارداد موکول می‌کند.
منتظر رشیدپور و مدیری نباشید
در میان مسابقه‌ها و جنگ‌های تلویزیونی «خندوانه» نام‌آشناترین برنامه‌ای است که معاون سیما از تولید آن خبر داده است. بر این اساس برخلاف برخی از گمانه‌زنی‌ها بازگشت رامبد جوان به تلویزیون بعد از ایام ماه محرم و صفر قطعی شده است. اگر چه تهیه‌کننده این برنامه نیز در پاسخ به خبرنگار «ایران» ارائه اطلاعات بیشتر راجع به تفاوت‌های این برنامه با دوره قبل و کم و کیف سری جدید این برنامه را هم به آینده و احتمالاً توافق‌های نهایی موکول می‌کند. البته در میان اسامی برنامه‌های اعلام‌شده نام دو غایب بزرگ هم جلب توجه می‌کند. در شرایطی که در ماه‌های گذشته اخبار غیررسمی از گمانه‌زنی‌ها و ابهام برای بازگشت مهران مدیری و رضا رشیدپور با برنامه‌های گفت‌ومحور شبانه به تلویزیون روایت داشت، اما یادداشت معاون سیما را می‌توان به نوعی تعیین تکلیف سرنوشت این برنامه‌ها هم دانست.  
علاقه‌مندان مهران مدیری و رضا رشیدپور حداقل تا پایان امسال منتظر این دو مجری و برنامه‌ساز نباشند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.