اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹

از سینما تا صنعت تصویر

از سینما تا صنعت تصویر
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

بنیاد سینمایی فارابی در مقام بازوی اجرایی سازمان سینمایی، بخشی از زنجیره سازمان‌هایی است که وظیفه مدیریت و تنظیم فضای عمومی صنعت سینما را عهده‌ دار هستند و از همین رو، چه بسا تحلیل و فهم کنش های این نهاد بدون توجه به روندهای «مجموع بازیگران این‌ زنجیره» و بویژه سیاست‌های اعلامی از سوی سازمان سینمایی، چندان موجه نباشد.

 اما از سوی دیگر بنیاد فارابی به‌عنوان نقطه تلاقی مدیریت فرهنگی سینما و فیلمسازان و هنرمندان، موقعیت ممتازی است که سرشت راهبردی این نهاد را برجسته می‌سازد و به آن جایگاهی ویژه می‌بخشد.  برخی از تدابیر و فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته و در این راستا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
1) ایجاد تحول ساختاری در بنیاد سینمایی فارابی، بازتعریف نقش‌ها و تلاش برای چابک و کوچک‌سازی این نهاد برای بیشینه ساختن انعطاف سازمانی و آمادگی برای پذیرش گونه‌های نوظهور تصویری، نخستین و ضروری‌ترین گام در این مسیر بود که با طراحی ساختار جدید به تحقق رسید.
2) استاندارد‌سازی و تنقیح آیین‌نامه‌های حمایتی، تأسیس سامانه هوشمند دریافت طرح و فیلمنامه، بازتعریف نقش شوراها، از مرجع تأیید یا رد آثار، به مرکزی برای منتورینگ بهینه‌سازی و ایجاد ظرفیت برای طرح‌های رسیده و بالاخره ارائه خدمات توسعه و مدیریت ابعاد کسب و کارهای محتوا محور، گام بعدی در مسیر تحول و نوسازی بنیاد بود که برداشته شد.
3) اصلاح و به روزرسانی پایپ‌لاین تولید آثار سینمایی، طراحی مرحله « پیش تولید» برای نمونه‌سازی و تعیین مقیاس آثار سینمایی و آغاز تلاش‌ها برای ترویج مفاهیم کسب و کاری در میان سینماگران، نقش مهمی در توسعه و تصویب آثار قابل قبول در سال گذشته داشت.
4) و بالاخره مهم‌ترین گام در سال گذشته، پرهیز از افتادن به ورطه «منحنی لبخند» و سرمایه‌گذاری بی‌رویه در حوزه تولید و غفلت از دو سوی دیگر ماجرا، یعنی حلقه‌ تحقیق و توسعه، پیش از تولید و تلاش برای ساماندهی نظام اکران پس از تولید بود. توزیع حساب‌شده منابع موجود برای متعادل‌سازی نمودار توزیع ثروت، رویدادی مهم و اصولی است که گام‌های اصلی برای نیل به آن در بنیاد سینمایی فارابی برداشته شده است.
اما همه آنچه گفتیم و سیاهه بلندبالای فعالیت‌های بنیاد که اندک فرصت، ما را از ذکر تک‌تک آنها ناتوان می‌سازد، در پرتو تصویر و چشم‌اندازی کلی قابل فهم است که می‌توان آن را‌ گذار از «صنعت سینما» همچون کلی منفرد و مجزا به «صنعت تصویر» به‌عنوان قلمرویی واحد دانست‌. این مفهوم و موقعیت جدید که متضمن فرض پیوندهای وثیق میان سینما و دیگر ارکان صنعت تصویر (از تلویزیون تا وب‌سری) است، معنا و چشم‌انداز آثار سینمایی را تغییر داده و نقشی نو برای این هنر تعریف 
می‌کند. نیل به چنین چشم‌اندازی، اگرچه دشوار است، به‌هیچ رو از نگاه ما ناممکن نیست و به همین دلیل نیز در سال پیش رو تلاش خواهیم کرد گام‌هایی هرچند کوچک به‌سمت این چشم‌انداز کلی، برداریم.
کپی