زنگ ورزش در باغ موزه قصر با احمد قیاسوند

تا حالا از دفترچه درمانی استفاده نکرده‌ام

گزارش /
شناسه خبر: 495749

یک، دو، سه، چهار... زنگ ورزش رأس ساعت هفت صبح هر روز با حضور 120 تا 150 زن و مرد در فاصله سنی 30 تا 95 ساله آغاز می‌شود؛ هرکسی در هر شغلی و با هر شرایط متفاوتی اینجا در باغ موزه قصر و در این ساعت گوش به فرمان احمد قیاسوند است و نگاهش به حرکاتی دوخته شده که او آغاز می‌کند.

برنامه ورزش صبحگاهی روزانه با حرکاتی برای گرم کردن بدن آغاز می‌شود در ادامه حرکات کششی، چربی سوز، حرکات اصلاحی برای زانو، کمر، گردن، کتف، افزایش و کاهش ضربان قلب و... ادامه می‌یابد و با حرکاتی سبک برای سرد کردن بدن و سپس دعا و پخش سرود  ای ایران  پایان می‌یابد.
بسیاری از بازنشسته‌هایی که هر روز صبح خود را به برنامه ورزش صبحگاهی احمد قیاسوند در باغ موزه قصر می‌رسانند، بازنشسته نیروهای مسلح هستند و در محدوده خیابان و میدان سپاه، خیابان سرباز و خیابان پلیس زندگی می‌کنند؛ در کنار پادگان‌ها و قرارگاه‌های فرماندهی نیروهای مسلح. نظم نظامی با پوست و خون ساکنان این منطقه تنیده شده و حضور منظم آنها رأس ساعت هفت در برنامه ورزش صبحگاهی ردخور ندارد.
احمد قیاسوند 64 ساله است و بیش از نیم قرن است که به‌طور مستمر، ورزش می‌کند. ورزش حرفه‌ای او دو و میدانی است. در مسابقات ارتش‌های جهان در سال 1360 در رشته دوی استقامت رتبه چهارم را به‌ دست آورده و در دوران جوانی و در طول خدمت خود در صنایع دفاع، ده‌ها مقام استانی و کشوری کسب کرده است.
دویدن کاری است که احمد قیاسوند تا جایی که به یاد دارد در تمام عمرش انجام داده و در طول 30 سال خدمتش در سازمان صنایع دفاع ارتش تقریباً روزی 30 کیلومتر دویده است. نمی‌تواند روزی را تصور کند که بدون ورزش سپری کرده باشد: «مگر می‌شود؟ شور و نشاط زنده بودن و زندگی با ورزش به تمام رگهای بدن می‌دود، تمام سلول‌های بدن با ورزش بیدار می‌شوند و جریان دلچسب زندگی را احساس می‌کنند. وقتی ورزش نمی‌کنی انگار بخشی از بدن را در جریان زلال زندگی قرار نداده‌ای.»
قیاسوند نشستن در خانه و خانه‌نشینی را برای همه گروه های سنی ممنوع اعلام می‌کند: «در خانه ماندن ممکن است دو تا سه ساعت مفید باشد و در این مدت به استراحت و انجام امور خانه برسی اما بیشتر از این مدت آثار منفی هم دارد. کسی که فشارخون و قند خون دارد نباید در خانه بماند. ورزش همگانی مزیت‌های فراوانی بویژه برای بازنشستگان دارد و بازنشستگی فرصت خوبی است تا انسان بعد از یک عمر خدمت به کشورش به خود و سلامتی خود و بهبود و تحکیم ارتباطات دوستانه و صمیمانه خود با اطرافیان و همشهری‌های خود بپردازد. شرکت در برنامه‌های گروهی ورزشی بهانه خوبی برای شروع این ارتباطات است.»
قیاسوند به دوست هم محله‌ای‌اش کاظمی، مردی که هر روز صبح در آمدن به باغ موزه قصر او را همراهی می‌کند و در انجام امور اجرایی گروه برای تدارک تورهای داخل شهری و برون شهری به او کمک می‌کند اشاره می‌کند و می‌گوید: «آقای کاظمی جانباز صددرصدی جنگ تحمیلی است. ریه ندارد و مشکلات کبدی و... دارد. تا سه سال پیش خانه‌نشین بود و درگیر ده‌ها مشکل مرتبط با سلامتی‌اش. در یک زمان‌بندی سه ماهه توانست از خانه خارج شود و به گروه ورزش همگانی ما در باغ موزه ملحق شود. اثری که ورزش روی آقای کاظمی گذاشته چیزی در حد معجزه است. مردم نباید خاصیت معجزه آسای ورزش را دست کم بگیرند.»
به کاظمی که نگاه می‌کنم نشانه‌ای از آسیب‌هایی که در جسمش پنهان است نمی‌بینم. مردی سرحال و شاداب با موهای جو گندمی که در پایان برنامه ورزش درحال جمع‌آوری سیستم پخش موسیقی و هماهنگی برای ثبت‌نام تور یک روزه‌ای است که قرار است به مقصد محلات و غار نخجیر داشته باشند.
یک معمای مهم در ذهن قیاسوند هنوز حل نشده؛ چرا صدا و سیما و رسانه‌ها بیش از اینکه به ورزش همگانی اهمیت دهند به ورزش قهرمانی می‌پردازند؟
می‌گوید: «ورزش قهرمانی در جای خود مهم است ولی چرا به اثرات ورزش همگانی خیلی کم پرداخته می‌شود؟ من با اطمینان می‌گویم کسی که به‌طور مرتب ورزش‌های هوازی انجام بدهد، هر روز بدود و به‌صورت اصولی ورزش کند و در کنار آن تا حدودی رژیم‌های تغذیه‌ای را رعایت کند نه دچار بیماری قند می‌شود نه چربی خون و نه فشار خون. این بیماری‌ها هم خود منشأ بسیاری از بیماری‌های قلبی، عروقی، گوارشی و... هستند. بسیاری از هزینه‌های درمانی کشور با گسترش فرهنگ ورزش همگانی کاهش پیدا می‌کند و سلامت روانی جامعه بهبود پیدا می‌کند.»
او در اهمیت ورزش همگانی از مشاهدات خود در کشورهای دیگر مثال می‌زند: «مردم کشورهای دیگر دنیا به ورزش همگانی اهمیت زیادی می‌دهند. روزهای تعطیل و صبح‌های زود در فضاهای عمومی و پارک‌ها، جمعیت زیادی درحال ورزش هستند. در یک سفر به ایتالیا، قرار بود با اعضای تیم، صبح زود ساعت پنج در خیابان و پارک بدویم؛ وقتی وارد یک خیابان پیاده راه شدیم، دیدیم غلغله جمعیت است. همه آمده بودند بیرون، برای ورزش صبحگاهی.»
قیاسوند مهم‌ترین رضایتمندی زندگی‌اش را نقشی می‌داند که در تشویق و ترغیب به ورزش برای ده‌ها هزار نفر داشته است: «در طول 30 سال دوران خدمتم می‌توانم بگویم حدود 150 هزار نفر با حرکات من ورزش کرده‌اند. در شهرک سازمانی پارچین، حدود 30 الی 40 هزار نفر و در شهرستان پاکدشت بیش از 100 هزار نفر با من به‌صورت روزانه و منظم ورزش کرده‌اند. خوشحالم که تأثیری هرچند کوچک در برنامه‌های روزانه آنها داشته‌ام.»
او وضعیت سلامتی خود را مهمترین مصداق تأثیر مثبت ورزش می‌داند: «من در طول 30 سال خدمتم و تا زمان بازنشستگی اصلاً مریض نشده‌ام و دفترچه درمانی‌ام فقط به‌خاطر تمدید اعتبار تعویض شده، بجز چند بار مراجعه به پزشک برای چکاپ دوره‌ای شغلی به پزشکان نیازی پیدا نکرده‌ام و حالا در سن 64 سالگی نه اضافه وزن دارم، نه قند، نه چربی خون و نه مشکل قلبی. اگر همین الان تست و چکاپ بدهم از نظر شاخص‌های سلامتی در وضعیت یک جوان 30 ساله هستم. از این جهت می‌توانم بگویم کسی که به‌طور مرتب و روزانه ورزش می‌کند برای صندوق‌های بیمه درمانی یک فرد به صرفه و اقتصادی به حساب می‌آید. صندوق‌های بیمه می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود در زمینه ترویج و گسترش ورزش همگانی و صبحگاهی سرمایه‌گذاری کنند.»
او می گوید: «اگر می‌خواهید برنامه ورزش هوازی و ایروبیک داشته باشید هر روز و شش روز در هفته این برنامه را انجام دهید. در روزهایی که گرفتاری شغلی دارید، مسافرت هستید و به نوعی برنامه عادی‌تان به هم می‌خورد، سعی کنید زمانی را به ورزش اختصاص دهید در غیر این صورت وقتی برنامه‌تان به روال عادی بازگشت حتماً همان برنامه را ادامه دهید.
اگر گرفتار چاقی یا فشار خون، چربی خون و... هستید باید با صبر و حوصله ورزش کنید. این بیماری‌ها در زمانی کوتاه به سراغ شما نیامده‌اند که در زمانی کوتاه هم پی کار خود بروند. انتظار نداشته باشید در ماهها و هفته‌های اول متحول شوید و اضافه وزن تان از بین برود. حوصله به خرج دهید. وضعیت بدنی خود را به یک مربی و کسی که در این زمینه تجربه دارد نشان دهید و از او برنامه ورزشی بخواهید.
به بدن خود فشار نیاورید، حرکات سنگین انجام ندهید و بدن خود را در روزهای اول ورزش دچار شوک نکنید. خیلی از آسیب‌های ورزشی به‌دلیل زیاده روی و بی‌ملاحظه بودن در ورزش اتفاق می‌افتد. ورزش را با حرکاتی برای گرم کردن آغاز کنید و با حرکاتی برای سرد کردن پایان دهید.»

کلمات کلیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.