اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹

غدیر و فلسفه اجتماعی امامت

غدیر و فلسفه اجتماعی امامت
سید محمود نجاتی حسینی –خراسانی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی

خطابه غدیر برای گفتمان ایدئولوژیک شیعی، خطابه ای استراتژیک است چون به ترسیم «فلسفه اجتماعی امامت» در کلام سیاسی شیعی می پردازد؛ یعنی تصویر کردن اهداف و مقاصد و کارکردهای فردی و جمعی امامت برای فرد مسلمان و‌ اجتماع مسلمین.

گروه اندیشه:

در خطابه غدیر ، بیانات پیامبر (ص) در خصوص تثبیت مشروعیت امامت علی بن ابی طالب(ع) و مذهب امامیه به تفصیل آمده است، این خطابه از سه جهت مهم برای گفتمان ایدئولوژیک شیعی استراتژیک است

 نخست، مهم بودن برای کلام سیاسی شیعی از جهت ترسیم «فلسفه اجتماعی امامت» یعنی تصویر کردن اهداف و مقاصد و کارکردهای فردی و جمعی امامت برای فرد مسلمان و‌ اجتماع مسلمین 

دوم، مهم بودن از حیث نشان دادن شئونات و خصایص و شاخص های پیروان امامت شیعی و در حقیقت بیان اخلاق شیعه حقیقی 

سوم، مهم بودن از حیث نشان دادن «تباهی امت اسلامی  پس از پیامبر »

در چند فراز زیر ،نمونه هایی از مستندات مندرج در «خطابه غدیر » که نشان دهنده فلسفه اجتماعی امامت و اخلاق شیعه بودن است ،ارائه می شود:

سید محمود نجاتی حسینی- خراسانی

فلسفه اجتماعی امامت در خطابه غدیر :

۱) ای مردم ،علی (ع) همان امام مبین است که خداوند از او در سوره یس یاد کرده است

۲) ای مردم از امام رویگردان نشوید ،و از قبول ولایتش سرباز نزنید ،زیرا او امامی است که به حق هدایت می کند،به آن عمل می کند، باطل را از میان برمی دارد، و از آن نهی می کند

۳)ای مردم ،بدانید که امامان ال محمد ،امین های خداوند در میان بندگان خدا هستند،این امامان از نسل من ،حاکمان او در زمینش هستند .

اخلاق شیعه بودن در خطابه غدیر:

۱) ای مردم ،بدانید که دوستان امام و اهل بیت رسول ، مومنینی هستند که ایمان آورده و‌ هرگز شک نمی کنند.

۲)  دوستان اهل بیت و امامت ،همانا ایمان آورده ،و ایمانشان را به ظلم نیالوده اند .

۳) دوستان اهل بیت، ایمان حقیقتا در قلبهایشان نقش بسته است .

نشانگان پیامبر برای نشان دادن تباهی امت اسلامی پس از پیامبر :

۱) ای مردم ،به زودی پس از من پیشوایانی خواهند امد ،که به آتش دعوت می کنند ،و روز قیامت یاری نمیشوند.

۲) ای مردم ،اما به زودی ،امامت را پس از من ،به صورت پادشاهی دراورده ،و ان را به زور و تعدی از اهل بیت من می ستانند 

«امامت » تنها راه برون شد از تباهی امت اسلام  پس از پیامبر:

۱) ای مردم ،پس آگاه باشید ،که من انجام  وظیفه نمودم ،و بدانید که ابلاغ نمودم‌.

۲) ای مردم ،آگاه باشید که حق را شنواندم و آن را اشکار نمودم  ‌

۳) خداوندا ترا شاهد میگیرم، بر این که امر فرموده ات در قرآن درباره امامت علی را به مردم ابلاغ نمودم .

۴) ای مردم ،من دقیقا برای شما تبیین کردم و به شما فهماندم ،و این «علی، امام شماست ،که پس از من ،به شما می فهماند »

۵) ای مردم ،بدانید که بعد از پایان سخنانم ،شما را به بیعت کردن با خودم فرا می خوانم‌ که به معنای بیعت با علی است ، و سپس به بیعت کردن با علی دعوتتان می کنم که اقرار به امامت است.

۶) ای مردم ،یقینا خداوند دین شما را با امامت او کامل کرد ، پس هر کسی که به امامت اقتدا نکند ،چنین کسانی ،اعمالشان پایمال گشته و به هدر رفته است.

پیش بینی پیامبر(ص) و این جا و اکنون ما :

پیش بینی های پیامبر اسلام (ص)، مندرج  در خطابه غدیر برای این جا و اکنون ما نیز به نوعی صادق است :

اکنون کلیت جهان اسلام اهل سنت، درگیر نزاع های سیاسی و آنارشی حکمرانی است و فرقه گرایی های خطرناک و هویت های سیاسی مرگباری که اسلام گرایی سیاسی میلیتاریستی [ از نوع ضد بشری و ضد  اسلامی  ان در نزد طالبان و القاعده و داعش و سایر گروه ها و سازمان های اسلام گرای مدعی تشکیل خلافت اسلامی و حکومت اسلامی و....] به بار آورده است ،امت اسلامی و جهان اسلام یک و نیم میلیاردی را در معرض تفرقه دینی و گسست اجتماعی عقیدتی قرار داده است .

جهان تشیع نیز، در برخی کشورها به واسطه اتخاذ سیاست های عقیدتی میلیتاریستی به عوض اتخاذ سیاست های فرهنگی مدنی در معرض اتهام نظامی گری و هجوم شیعه هراسی واقع شده است. 

این رخدادهای نگران کننده در جهان اسلام می تواند در دیانت و اخلاق و سیاست و مدنیت مسلمین تأثیر منفی بگذازد.

کپی