میزان استفاده از کارت سوخت شخصی با وجود اجباری شدن تنها 3 درصد افزایش یافت

مردم به کارت جایگاه عادت کرده‌اند

اقتصادی /
شناسه خبر: 495117

استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین از 22 مردادماه اجباری شده است اما هنوز 95 درصد سوخت گیری‌ها با کارت جایگاه انجام می‌شود. آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که طی یک هفته از اجرای طرح الزامی‌شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، فقط 5 تا 6 درصد سوخت گیری‌ها با کارت شخصی انجام می‌شود.

پیش از اجرای این طرح حدود یک تا دو درصد سوختگیری‌ها با کارت شخصی انجام می شد. علت این ناکامی نیز عرضه بدون محدودیت بنزین در جایگاه هاست. اجباری شدن استفاده از کارت سوخت، آن هم بدون محدودیت، پشتوانه‌ای برای اجرا ندارد و مردم نیز چندان به کارت سوخت شخصی روی خوش نشان نمی‌دهند. به هر حال این تصمیمی است که در میان سران قوا گرفته شده و قرار است به مرور سازوکارهایی برای آن طراحی شود.

یک میلیون و 600 هزار کارت سوخت جدید
24 میلیون خودرو و موتورسیکلت در ناوگان حمل و نقل کشور تردد دارند که برای آنها کارت سوخت هم صادر شده است اما برخی از مالکان یا کارت خود را گم کرده‌اند یا اصلاً تحویل نگرفته‌اند. برخی هم رمز خود را فراموش کرده‌اند. چند ماهی است که نهادهای مربوطه در حال بررسی آمار و درخواست‌های داده شده برای کارت سوخت هستند تا تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها پیش از جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها دارنده کارت شخصی شوند. روش‌های صدور کارت جدید، فعال کردن و بازیابی رمز هم به تفصیل بارها بیان شده است. پیگیری‌های خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد که یک میلیون و 600 هزار کارت سوخت جدید نیز در این مدت صادر شده و این روند ادامه خواهد داشت تا به تمام درخواست کنندگان کارت سوخت داده شود. ثبت نام جدید هم انجام می‌شود. به‌طوری که روزانه 30 هزار نفر برای صدور کارت سوخت المثنی درخواست می‌دهند که البته با این اقدام کارت قبلی از رده خارج می‌شود. به گفته مقامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بزودی محدودیت‌های جدیدی بر کارت جایگاه‌ها اعمال می‌شود تا این طرح یک گام دیگر به جلو برود. محدودیت‌هایی نظیر حجم معین در هر بار سوخت گیری.

کارت سوخت، سیاستی به نفع تولید و اشتغال
کارشناسان انرژی کشور معتقدند که الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، ابزاری برای کاهش قاچاق در شرایطی است که اصلاح قیمت‌ها اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این میزان مصرف داخلی را نیز می‌توان از این طریق دقیق‌تر بررسی کرد. علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت الزامی شدن استفاده از کارت سوخت توضیح می‌دهد:«کارت سوخت یک دستاورد ملی است که می‌تواند منجر به کاهش قاچاق سوخت از مرزهای کشور و به دنبال آن کمک به تولید و اشتغال شود. باید از این سیاست حمایت شود.» وی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «کارت سوخت از خروج غیرقانونی سرمایه‌های کشور جلوگیری خواهد کرد و کمک می‌کند که این سرمایه به نفع تولید و اشتغال صرف شود.» شمس اردکانی می‌گوید: «اگر این بار کسی طرح الزامی شدن استفاده از کارت سوخت را با چالش مواجه کند، احتمالاً با قاچاقچیان سوخت ارتباط دارد.»

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.