مواجه 18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی

اجتماعی /
شناسه خبر: 495085

کارشناس وقایع ناخواسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رویکرد این وزارتخانه در مقابل خطاهای پزشکی را رویکرد اعتماد و امنیت دانست و گفت: در گام نخست برنامه هیچ برخوردی با مراکز درمانی پرخطا انجام نمی گیرد چراکه هدف ما در ابتدا تشویق مراکز درمانی به شفاف‌سازی و صداقت کاری است تا بتوان آمار دقیقی از وضعیت وقایع ناخواسته و خطاهای پزشکی در کشور بدست آوریم.

معصومه شاه‌محمدی در جشنواره ایمنی بیمار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: ۲۸ مورد وقایع ناخواسته در مراکز درمانی شناسایی شده که از این موارد، سقوط بیمار از تخت بیشترین آمار خطاهای پزشکی را به خود اختصاص داده است.

 کارشناس وقایع ناخواسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی از بروز خطاهای پزشکی ارائه داد اما بنا بر ارزیابی‌های موجود ۱۸ تا ۲۵ درصد بیماران بستری با خطاهای پزشکی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ ورود وزارت بهداشت به موضوع وقایع ناخواسته جدی شده است، افزود: در همین راستا سامانه‌ای برای ثبت تعداد خطاهای پزشکی در کشور راه‌اندازی شده است که از سال ۹۷ تا ۲۲ مرداد ماه امسال ۹ هزار و ۲۲۵ مورد وقوع خطا در این سامانه به ثبت رسیده است و مراکز درمانی باید نسبت به ثبت خطاهای پزشکی اهتمام بیشتری داشته باشند.

شاه‌محمدی، افزایش تعداد شکایات مردمی از خطاهای پزشکی را عامل اصلی شروع برنامه وقایع ناخواسته عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا از سال ۹۶ با مداخله سریع به موضوع از رشد چنین روندی جلوگیری شود.

 نخستین جشنواره ایمنی بیمار به مدت دو روز (۲۷ و ۲۸ مرداد) با حضور شرکت‌کنندگانی از دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، یزد، تهران و کردستان با هدف ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به موضوعاتی نظیر پیشگیری از وقایع ناخواسته، آموزش و توانمندسازی تیم سلامت، ارتباط و تعامل با بیمار، ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار، ایمنی بیمار در بحران و بلایا، تغذیه و ایمنی بیمار و خدمات پاراکلینیکی می‌پردازد./ایرنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.