راز ماندگاری جشنواره دف کردستان

فرهنگی /
شناسه خبر: 494878

جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت امسال هم با استقبال زیاد مردم و دف نوازان در سنندج برگزار شد. امسال نهمین دوره این جشنواره از 22 تا 24 مرداد ماه برگزار شد.

ساز وقتی جنبه آیینی پیدا می‌کند با توجه به گسترش آن آیین شخصیت برجسته تری پیدا می‌کند. خاستگاه ساز دف اصولاً در مناطق مختلف دنیاست و فقط در ایران نیست و از این ساز پوستی دایره‌ای در بسیاری از نقاط دنیا داریم اما در ایران این ساز جنبه کاربردی داشته و در مراسم صوفیانه حضور پیدا کرده است و شاید دلیل ماندگاری اش هم حضور در این مراسم است. از طرفی به‌دلیل ساده بودن ساختار این ساز هم در نواختن و هم در ساختار ظاهری می‌تواند توسط افراد مختلف نواخته شود و برای نواختن آن نیاز به دوره‌های بسیار طولانی مدت در نوازندگی نیست و این هم یکی دیگر از دلایل فراگیری و ماندگاری دف است.
در کردستان کاربرد اصلی این ساز در مراسم دراویش است و به‌دلیل فراگیر بودن فرهنگ صوفیانه در آن منطقه این ساز هم رونق خودش را داشته و اکنون هم بیشتر شده است. دف در آن منطقه ساری و جاری است و اهالی آن استان به وفور آن را می‌بینند و اصولاً هر اثر هنری که بین مردم نفوذ کند و مردمی شود اگر وجه هنری اش را هم حفظ کند ماندگار می‌شود.
دلیل ماندگاری این جشنواره این است که بسیار مردمی است و اصلاً لوکس نیست. از محل برگزاری جشنواره تا کسانی که از تمام ایران در آن شرکت می‌کنند باعث شده جشنواره مردمی و ماندگار باشد که همین هم برای مردم جذابیت دارد. به خاطر دارم که در چند دوره‌ای که حضور داشتم چند هزار نفر متقاضی شرکت در جشنواره بودند و در اختتامیه نیز چند هزار نفر شرکت می‌کردند. این حضور و فراگیری را در سازهای دیگر به این شکل نداریم.
البته باید به چند نفر از کسانی که برای حفظ این ساز تلاش کرده‌اند اشاره کنیم؛ خلیفه میرزا آغه غوثی و همچنین بیژن کامکار که هم در حفظ این ساز و هم در ورود آن به عرصه موسیقی ملی نقش مهمی داشتند تا جایی که به مرور فراگیر شد و به کشورهای دیگر رفت و اکنون جزو معدود سازهای ایرانی است که در دنیا بسیار شناخته شده است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.