قطارهای حومه‌ای زیربنای توسعه شهری

اقتصادی /
شناسه خبر: 494863

تأثیر حمل‌ونقل ریلی بر شبکه حمل‌ونقل و درآمدزایی در کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی بدون تردید در توسعه متوازن و پایدار شهری نقش اساسی دارد. این حمل‌و‌نقل در جهان، نقش استراتژیکی در اقتصاد ایفا می‌کند. تأثیر توسعه راه‌آهن در تولید ناخالص ملی، اشتغالزایی نقشی زیرساختی است و به نوعی دستیابی به حمل‌و‌نقل ریلی مناسب یک مزیت استراتژیک در کل اقتصاد است.

حمل‌و‌نقل ریلی به‌عنوان یکی از مدل‌های حمل‌و‌نقل کمترین ترافیک، آلودگی و مصرف سوخت را دارد. گسترش حمل‌ونقل ریلی مخصوصاً در حومه شهرها، که سرریز شهرها را در خود جای داده‌اند یا حاشیه نشین هستند، موجب توسعه این شهرها و کلانشهرها   می‌شود.
در حال حاضر نیاز توسعه قطارهای حومه‌ای توسعه خطوط، خطوط چند خطه و افزایش ناوگان است. متقاضی برای استفاده از این نوع قطار زیاد است اما کمبودها باعث می‌شود مردم استفاده از جاده را به ریل ترجیح دهند. در حالی که حمل‌ونقل ریلی به حمل‌ونقلی پاک و سریع شناخته می‌شود هر چه این نوع حمل‌ونقل بویژه در اتصال شهرهای حومه‌ای و اقماری به کلانشهرها توسعه یافته‌تر باشد، دسترسی ساکنان به محل کار سریعتر و خدماتی که دریافت می‌کنند در زمان کم‌تری به آنها می‌رسد. دسترسی سریع به بازارهای هدف یکی از اهداف اصلی در توسعه شهری است که قطارهای حومه ای مسیر رسیدن به این توسعه را کوتاه‌تر می‌کند.
ترافیک‌های طولانی بویژه در ورودی شهرهای بزرگ یکی از دلایل آلودگی هوا در این شهرها است با گسترش حمل‌ونقل ریلی برای اتصال شهرهای اقماری به شهرهای بزرگ، کاهش ترافیک در ورودی شهرها را در پی دارد و ماندگاری ترافیک در کلانشهرها نیز کمتر می‌شود.
راه‌آهن بواسطه اینکه هزینه حمل‌ونقل را کم می‌کند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. هزینه جابه‌جایی ریلی حدود یک دهم هزینه‌های جاده‌ای است که این موضوع تأثیر جدی در قیمت تمام شده کالا دارد. از طرف دیگر اقتصاد در مناطقی که به‌شبکه ریلی متصل هستند، رونق می‌گیرد، اشتغالزایی در این مناطق بالا می‌رود و تولید بواسطه کاهش هزینه‌ها مقرون به صرف می‌شود. وجود راه‌آهن در هر منطقه‌ای محرک اشتغال در آن منطقه است. با توجه به آمار بالای بیکاری در شهرهای حاشیه‌ای و اقماری اتصال این شهرها به کلانشهرها با ریل افزایش اشتغال در مناطق حومه‌ای را به‌همراه خواهد داشت. در مناطقی که به شبکه ریلی متصل هستند یا متصل می‌شوند اشتغال پایدار نیز رو به افزایش خواهد بود.
در حمل‌ونقل ریلی مشکل فرسودگی کمتر است و چون حمل‌ونقل ارزانی است هر کشوری مزیت استفاده از آن را داشته باشد می‌تواند توان رقابتی خود را در منطقه بالا ببرد. تاکنون بسیاری از مسیرهای ریلی را در کشور نداشتیم یا مسیر کامل نبود. در سال‌های اخیر مسیرهای جدید ریلی ساخته شده یا مسیرهای ناقص کامل شده است. توسعه مسیرهای حومه‌ای نیز به‌عنوان بخش مهمی از راه‌آهن در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است. در واقع توسعه خط ریلی حومه‌ای تمایل به استفاده از خودرو در مسیر شهرهای حومه‌ای و کلانشهرها را کاهش می‌دهد چون قیمت این حمل‌ونقل کمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای است. از طرف دیگر چون متقاضیان قطارهای حومه‌ای افراد دهک‌های متوسط یا پایین هستند توسعه خط ریلی حومه‌ای دسترسی این اقشار به امکانات عمومی را افزایش می‌دهد و توزیع یارانه مانند یارانه سوخت نیز بیشتر در دسترس این افراد قرار می‌گیرد.‌

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.